Rajzfilmsorozat - DVD - Hülyékből font sövény - Seth MacFarlane: Family Guy

  • - turcsányis -
  • 2011. április 7.

Zene

Akkor lennénk a legnagyobb bajban, ha valaki azt kérdezné, hogy miért is. Tudniillik miért is tetszik ez a 1999 óta futó (szülőhazájában épp a kilencedik évadjánál tartó) amerikai rajzfilmsorozat. De a "miért tetszik?" még hagyján, hisz ez a kérdés még szabadon hagy elég széles szubjektív mezőket a tereléshez, ám az, hogy "mi a jó benne?", már nyilván végképp sarokba szorít. Egy felelet persze erre is mindig kéznél van: a hülyeség. Nos, ezúttal azért jöttünk, hogy e hülyeség dicsét zengjük: éljen a hülyeség! És vivát! Ráadásul nem csupán azért éljen, mert csak ezt tudjuk felhozni védencünk mentségére, hanem azért is, mert ígérgetésre szorulunk belőle, lévén most a sorozat legelső évadja jött ki DVD-n, s emlékeink szerint a dolgok úgy a harmadik-negyedik körül fordulnak végérvényesen jóra. Vagy ha tetszik, ott szakad át minden gát, körülbelül akkor borulnak el teljesen az alkotók - persze ennek is megvan az oka, jelesül az, hogy innentől mehettek tutira, és azonmód vérszemet kaptak; mert ekkor térnek vissza a halálból. A Family Guy ugyanis a halála után élte fénykorát.

Peter áll a kereveten kucorgó családja és tán még néhány közvetlenül érintett fél (szomszédok vagy hasonlók) előtt, és fájdalmas, mégis tárgyilagos hangon jelenti be, hogy a sorozatot elkaszálta a Fox, mert kellett a hely az olyan egyéb sorozatoknak, mint a ... és itt csupa olyan széria címe jön, amit egy évad után vettek le a műsorról. A magyar szinkron e jelenetben inkább a hülyeséget próbálta fokozni, s ilyeneket kevert bele, mint Isaura és Rosalinda, meg még ahány latin-amerikai hangzású női nevet ismert a fordító.

Mindegy, az a lényeg, amit már a kedves olvasó is kiszámolt rég, hogy 1999 és 2011 között bizonyosan nem kilencévadnyi a különbség, viszont a csatorna 2002-ben (a 3. évad után) levette a műsorról a mérsékelten népszerű (sokak által a Simpson család koppintásának vagy a South Park farvizén evickélőnek tartott - utóbbi nyilvánvaló marhaság) rajzfilmfolyamát. Ám erre váratlan riposzt érkezett: a szamizdatban gyökereset fordultak a népszerűségi mutatók. A kisebb, utánjátszó csatornák le sem tudták venni a műsorukról, s a DVD-k is tömegével fogytak. Így hát a Fox 2005-ben hivatalosan is újraindította a sorozatot.

Ami igaz, az igaz, a mű éceszgébere, Seth MacFarlane (aki négy főszereplőnek is adja a hangját) valóban nem mutatott túlzott szemérmességet a sárga fejű elődök viselt dolgainak prédálásában, de akadnak perdöntő különbségek is, kezdve mindjárt a legszembeötlőbbel, a megjelenítéssel. Míg a Simpsons kiállítása, grafikai igényessége ezt az egész "rém rendes család" szcénát, amiben kötésig járunk, látványos felülnézetből ábrázolja, magyarul néminemű rajzfilmes fogékonyságot minimum megkívánnak első látásra a figurák, addig a Family Guy pont az ellenkező irányból közelít, aki először lát rajzfilmet, annak is rögtön nyilvánvaló minden, csak semmi rafinéria, már a ceruza is tudja, mire megy ki a játék. És persze tartalmilag sincs semmi sem a külső körülményekre, pláne nem a befogadói készültségre bízva - amint az sem véletlen, hogy maga az Egy rém rendes család is a Fox gyermeke (született 1987-ben).

Kik hát ők?

A sorozat középpontjában a quahogi (nem létező Rhode Island-i város, neve valami kagylót takar) Griffin család áll, akik természetesen nem normálisak. Van egy segghülye (nem ismerünk sajnos plasztikusabb kifejezést, pardon) családfő, egy gonosz kisbaba és egy beszélő, alkoholista kutya, hogy a többiekről és a szomszédokról egyelőre ne is beszéljünk. Inkább írjuk be a hülyeség rubrikába azt is, hogy - mint már anynyiszor a kultúrtörténetben - a művészet nemes bosszúja terelt a körükbe minket: MacFarlane természetesen Rhode Islanden nőtt fel, s íme, a fiú most visszatér, hogy rendezze a hátrahagyott számlákat.

Melyek a következő tételekből állnak össze:

Peter Griffin a család feje (hangja: Seth MacFarlane; Kerekes József - és itt mondjuk el, hogy míg a magyar szinkron kimondottan jó, addig a fordítás éppenséggel szűkíti a lehetőségeinket). Egy tipikus amerikai: buta, mint állat, kövér, alkoholista, rossz munkája van (eleinte egy játékgyárban, később a helyi sörgyárban dolgozik) és folyton a tévét bámulja. Mondhatjuk nyugodtan, hogy tiszta Homer Simpson, csak míg Homer minden epizódban kitalált valami okosat, addig Peter folyton hülye. De amikor hülye, akkor is lehet szerencséje - ennyiben tipikus amerikai (mármint mozgóképes értelemben).

Lois (Alex Borstein, Vándor Éva) Peter felesége, szintén tipikus amerikai háziasszony, egész nap otthon munkálkodik, és alapjában nem túl érdekes ember. Ám néha elkapja a hév, és kap egy egész epizódot: lesz így többek közt bokszoló, kleptomániás vagy épp hírolvasó a Foxnál.

Chris (Seth Green, Hamvas Dániel) a család középső gyereke (13, az újabb részekben 14 éves), klasszikus tinédzser, apjához hasonlóan el van hízva, talán még nála is butább, újságot hord ki a környéken a zsebpénzért - és egy gonosz majom lakik a szekrényében (akiről később kiderül, hogy..., mindegy, kiderül valami).

Meg (az első évadban Lacey Chabert, a továbbiakban Mila Kunis; itthon Nemes Takách Kata) a legidősebb gyerek (16, később 17) és a család pofozózsákja, mindenki rajta viccelődik (érdekes, részben a csúnyaságán, pedig tiszta anyja, akire viszont senki nem mondja, hogy csúnya lenne). Az iskolában és otthon is folyamatos megaláztatásoknak van kitéve, barátai sincsenek, és még a szülei sem tudnak róla semmit. Van egy epizód, amiben az sem jut eszükbe, hogy hányadik születésnapja van éppen, s végtelenül bénán próbálják kiszedni belőle - nem is kérdés, hogy sikerül-e.

Stewie Griffin (Seth MacFarlane, Dolmány Attila) a nézők kedvence, a kisbaba. 1 éves, és ördögien gonosz. Tervei között szerepel a világuralom, de mindenekelőtt Loist szeretné likvidálni. Emellett brit akcentussal beszél, és feltehetően homoszexuális - bár erre csak ritkán és számos áttétel útján találunk utalást. Na, meg imádja szívatni Briant; vannak külön "Road to..." epizódjaik is, amikor kettesben kalandoznak, és a legkülönfélébb helyeken (Európában, a náci Németországban vagy éppen párhuzamos univerzumokban) mennek egymás idegeire.

Milyen Briant?

Brian Griffin (Seth MacFarlane; Schnell Ádám) a család kutyája, aki történetesen tud beszélni. Emellett alkoholista, és a füvet sem veti meg, s természetesen demokratának vallja magát (Toyota Priust, egy hibrid autót vezet), viszont vannak republikánus vonásai (például rasszista, de tagadja). Író lenne, de ezen a téren sem tud maradandót alkotni. Rengeteg rossz tulajdonsága van, például szerelmes Loisba, mégis valószínűleg ő a legokosabb a családban.

S ha ők nem jelentének már eleve garanciát a parttalan ökörségre, a körülöttük sertepertélő szomszédok és James Woods bevégzik a munkát: van itt ugyanis tolószékes rendőr (Joe), aki nagyon komolyan veszi a munkáját, amolyan helyi hős, ennek ellenére nyomorultul érzi magát, amiért képtelen ellátni magát. Felesége, Bonnie hét évadon keresztül terhes a lányával, ám ezalatt is van egy fia, akit a lány megszületésekor kiírnak a sorozatból ("Meghalt Irakban" - mondja Joe). De akad tutyimutyi színes bőrű versenyző is (Cleveland), akit (nyugi, csak a negyedik évadban) megcsal a felesége Quagmire-rel, majd el is hagyja. Cleveland (nyugi, csak a hetedik évad végén) elköltözik Quahogból, s abból lesz a Cleveland Show. De ki az a Quagmire? Egy szexmániás pilóta, a perverzebb fajtából, hatvankét éves, ellenben nagyon jól tartja magát. 'k hárman Peter legjobb barátai, akikkel folyton együtt kocsmázik és marhul - ami ugyancsak az ősbűn (az Egy rém rendes család) leosztása, vagy ha úgy tetszik, eleve elrendelés.

És James

Ám leiratunk ezen sarkalatos pontján ahelyett, hogy a többieken köszörülnénk tovább a nyelvünket, leplezzük le James Woodsot! Nos, barátunk önmagát játssza, előbb összebarátkozik Peterrel, majd összevesznek, s onnantól kezdve Woods mindent megtesz, hogy megkeserítse a család életét. És még mindig nem mondtunk semmit, amikor pedig a tanulság levonásához értünk. Arra nézvést leginkább, hogy a rettenetes MacFarlane tudománya nem áll másból, mint abból, hogy a gyakorlatilag nemhogy évadokon, de epizódokon sem átívelő története valójában piszkosul nem is történet, hanem egy nagyon is szűkös keretrendszer, amelyben teljesen esetlegesen, jaj, random módon dőlnek a poénok: mindenekelőtt az amerikai popkultúra rovására. Mindez odáig megy - s ez aztán a napnál is világosabb már az első évadból -, hogy MacFarlane nyugodtan alapíthatna iskolát is - azzal együtt is, hogy a hülyeségakadémián fellépéséig már a levelező helyek is nyilvánvalóan beteltek. Mert bevezet például egy teljesen új poénformát: ez az ún. "cutaway gag", vagyis "elvágás". Amikor valamelyik szereplő mond például egy hasonlatot, amire menetrendszerűen befut annak a sztorival nyilván köszönő viszonyban sem álló illusztrációja. Hogy előző lapszámunk szelleméhez se maradjunk hűtlenek, ha netán valaki azt mondaná a sorozatban, hogy "megverte, mint szódás a lovát", akkor azonmód jönne egy vicces klip a tárgyban, szódástul, lovastul, de torinóstul, nícséstül és tarrostul. Szerencsére ilyeneket nem beszélnek a szereplők soha, viszont sűrűn szó esik Robert Loggiáról, Tom Cruise-ról és kivétel nélkül az összes többi jómadárról, hisz mint mondtuk, a Griffin család ügymenete az amerikai popkultúra folyamatos kiröhögtetésébe van csomagolva.

Összegzésképpen annyit bízvást állíthatunk, hogy a Family Guy kétségkívül állja a versenyt a megidézett előképekkel, és távolról sem érdemtelenül lett több generáció alapműve. S mivel e nemzedékek közül a legelső is csak most tapossa egyetemi éveit, nem csupán azt szűrhetjük le, hogy a hülyeségnek még mindig kőharapó az ereje, de azt is - és ez mennyivel fontosabb -, hogy a jövője is elég biztosnak látszik.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.