Remek pótlékok (Traviata, Figaro házassága)

Zene

Ahogy régi ínséges időkben a melasz pótolta a cukrot (vagy épp a planta a teát), úgy a Művészetek Palotája is szinte ilyesformán kezdi helyettesíteni mostanság alkalmi operakoncertjeivel a - fájdalom! - tartósan gyengélkedő operaházat.

Ahogy régi ínséges időkben a melasz pótolta a cukrot (vagy épp a planta a teát), úgy a Művészetek Palotája is szinte ilyesformán kezdi helyettesíteni mostanság alkalmi operakoncertjeivel a - fájdalom! - tartósan gyengélkedő operaházat. A pótszer persze csak ersatz marad, ám ha a Művészetek Palotájából nem is válik egyhamar a hazai dalműzarándokok Lorettója, azért a jelek szerint e kies helyszínen jócskán érdemes keresgélnie annak, aki operamuzsikára áhítozik.

Csütörtökön Verdi Traviatája került elibénk, félig szcenírozott előadásban, és a nemeskeblű (s egyszersmind köztudottan mellbeteg) rima története ezúttal még a magunkfajta félhivatásos élménymiskárolókat is elérzékenyülésre késztette. Pedig - szokott férfias önuralmunkon túl - nem akármilyen akadályok tornyosultak parttalan érzelemkitörésünk előtt, hiszen Káel Csaba a maga részéről minden lehetőt elkövetett ezen az estén. Akár egy pattanás az orr tövénél, azaz alig észrevehető, és mégis kínosan zavaró - ilyen volt Káel rendezése. Penetráns kulcsötlete kis túlzással a teljes előadást veszélybe sodorta: a pódium fölött mindegyre újabb és újabb vetített képek tűntek fel bombabiztos giccsérzékkel, Violetta haláltusája alatt például előbb egy óra, majd virág, s végül egy mécses. Nagy szerencsénkre azonban remek főszereplőket fogtunk ki, akik, mondhatni, teljességgel feledtetni tudták a jó ízlésünket ért támadást: Rost Andrea (Violetta), Giuseppe Sabbatini (Alfredo) és Anthony Michaels-Moore (id. Germont). Az üzemképes, szép színű tenorhang birtokosa, Sabbatini ugyan kissé modoros személyiségnek bizonyult (s néha-néha tétován frazeált), ám a két másik főszereplőt még ennyi gáncs sem érheti. Rost Andrea pazar formában, a szerep megkérdőjelezhetetlen birtokosaként énekelt, s így a hazai dívát ez estén női és énekesnői virágzásának teljében találtuk. Rost dús képességeiről immár sokszorosan meggyőzetve az igazi meglepetést a brit bariton világraszóló éneklése jelentette számunkra. Michaels-Moore ugyanis nemcsak átható erejű és tökéletesen kiegyenlített (s méghozzá egészen szédítő, tenorális magasságokig terjedő) hanganyag felett diszponált, hanem nagyszerű énekes színészként a Violetta boldogságát összeroppantó idősebb Germont apai és polgári méltóságát is több mint illúziókeltő módon hozta. Rost Andreával énekelt kettőse, azaz a II. felvonás nevezetes Violetta-Germont duettje az est legszebb perceivel ajándékozta meg a hálás közönséget. A három főszereplőn túl az ünnepies előadás sikeréből jócskán kijárt még az ügyes kezű olasz karmesternek, Marco Boeminek, s a meglepő-szépen, ízléssel muzsikáló Miskolci Szimfonikus Zenekarnak is.

Két nappal később másfajta, ám hasonlóan ünnepi előadást láthattak az egybegyűltek. A Figaro házassága egy közép-európai operaüzem rutinosan gyönyörködtető előadása volt. A Bécsi Állami Opera ruccant át ugyanis Pestre, kurrens nemzetközi operacsillagok nélkül, pusztán szerződött tagjainak csatasorba állításával. A Cherubinót éneklő Sophie Marilley beugrott, Wolfgang Bankl meglehetősen pohos Figarót adott, s a szereposztás néhány egyéb pontját is szépecskén érhette volna kifogás, s mégis, az összbenyomásunk mindvégig fölöttébb kedvező maradt. Talán mert a karmester (és színpadi zajfelelős) Ulf Schirmer által irányított együttes eleven tehetséggel és ügyszeretettel lendített mozgásba egy előzetesen statikusnak sejdített operakoncertet. A mozarti perpetuum mobile pedig azután egyre csak járt és járt négy felvonáson keresztül, hogy nekünk ne is maradjon más egyéb dolgunk, mint örömködni. Mert az önfeledten örömteli operai élményhez minden ellenkező híreszteléssel szemben nem szükségeltetik kikezdhetetlenül tökéletes előadás, s néha - amint e két este is bizonyította - még operaház sem.

Művészetek Palotája, szeptember 14., 16.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.