Lemez

Rendszer a káoszban

...And You Will Know Us By The Trail Of Dead: Lost Songs

Zene

A múltkor három számjegyű összegért sikerült megvásárolnom a Trail Of Dead tavalyi, Tao Of The Dead című, itt a Narancsban is igencsak dicsért lemezét, és a bookletet kinyitva megdöbbentett a még a borítóhoz képest is lenyűgöző képregény. A hamar elkészült folytatás, a címével ellentétben vadonatúj dalokat tartalmazó Lost Songs artworkje jóval borongósabb, amit a frontember-képzőművész Conrad Keely azzal magyarázott, hogy az album három alaptémája a háború, a zsarnokság és az apátia. Keely állítólag leginkább azt kifogásolta, hogy a független zenei színtér mennyire közömbös az aktuálpolitikai történésekkel szemben, és noha mindenki megretten, amikor zenészek nekiállnak nyilvánosan politizálni, azért nincs túl rossz hírünk: a végig ordítva előadott szövegeket úgyse nagyon lehet érteni.


 

Az újítás egyébként ezúttal az volt, hogy a texasi art/noise-rock zenekar Németországban (konkrétan Hannoverben, vagyis Husztivárosban) vette fel a számokat, melyek kevésbé viselik magukon a legutóbbi két lemez progpunkos jegyeit, inkább visszakanyarodnak a tíz évvel ezelőtti Source Tags & Codes karcosabb, lecsupaszítottabb világához (szintetizátort például talán egy számban lehet hallani). Azért van itt is epikus, többtételes mű, például a szövegében Bruce Springsteen Darkness On The Edge Of Townját is megidéző Pinhole Cameras, de a dalok többsége igazi zúzós, pogózásra ingerlő őrület - ilyen a szíriai állapotok ihlette, de utólag a Pussy Riotnak ajánlott Up To Infinity, illetve az Opera Obscura. Valamivel visszafogottabb a kicsit a korai U2 hatását mutató címadó dal, és szembejön ugyan az emberrel egy-két töltelékszám, a remek Catatonichoz és a szintén briliáns Awestruckhoz érve már egyértelmű, hogy ez a lemez sem ússza meg négy csillag alatt, még úgy se, hogy a záró Time And Again is kicsit jellegtelenre sikerült. A Trail Of Deadben mindig is az volt a jó, hogy megtalálták a rendszert a káoszban, és ennek köszönhetően a dalaik egyszerre működnek a színpad előtti dühöngőben, a nappaliban vagy akár munkába menet az iPodon.

Richter Scale, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.