Lemez

Rendszer a káoszban

...And You Will Know Us By The Trail Of Dead: Lost Songs

Zene

A múltkor három számjegyű összegért sikerült megvásárolnom a Trail Of Dead tavalyi, Tao Of The Dead című, itt a Narancsban is igencsak dicsért lemezét, és a bookletet kinyitva megdöbbentett a még a borítóhoz képest is lenyűgöző képregény. A hamar elkészült folytatás, a címével ellentétben vadonatúj dalokat tartalmazó Lost Songs artworkje jóval borongósabb, amit a frontember-képzőművész Conrad Keely azzal magyarázott, hogy az album három alaptémája a háború, a zsarnokság és az apátia. Keely állítólag leginkább azt kifogásolta, hogy a független zenei színtér mennyire közömbös az aktuálpolitikai történésekkel szemben, és noha mindenki megretten, amikor zenészek nekiállnak nyilvánosan politizálni, azért nincs túl rossz hírünk: a végig ordítva előadott szövegeket úgyse nagyon lehet érteni.


 

Az újítás egyébként ezúttal az volt, hogy a texasi art/noise-rock zenekar Németországban (konkrétan Hannoverben, vagyis Husztivárosban) vette fel a számokat, melyek kevésbé viselik magukon a legutóbbi két lemez progpunkos jegyeit, inkább visszakanyarodnak a tíz évvel ezelőtti Source Tags & Codes karcosabb, lecsupaszítottabb világához (szintetizátort például talán egy számban lehet hallani). Azért van itt is epikus, többtételes mű, például a szövegében Bruce Springsteen Darkness On The Edge Of Townját is megidéző Pinhole Cameras, de a dalok többsége igazi zúzós, pogózásra ingerlő őrület - ilyen a szíriai állapotok ihlette, de utólag a Pussy Riotnak ajánlott Up To Infinity, illetve az Opera Obscura. Valamivel visszafogottabb a kicsit a korai U2 hatását mutató címadó dal, és szembejön ugyan az emberrel egy-két töltelékszám, a remek Catatonichoz és a szintén briliáns Awestruckhoz érve már egyértelmű, hogy ez a lemez sem ússza meg négy csillag alatt, még úgy se, hogy a záró Time And Again is kicsit jellegtelenre sikerült. A Trail Of Deadben mindig is az volt a jó, hogy megtalálták a rendszert a káoszban, és ennek köszönhetően a dalaik egyszerre működnek a színpad előtti dühöngőben, a nappaliban vagy akár munkába menet az iPodon.

Richter Scale, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.