Lemez

Rendszer a káoszban

...And You Will Know Us By The Trail Of Dead: Lost Songs

Zene

A múltkor három számjegyű összegért sikerült megvásárolnom a Trail Of Dead tavalyi, Tao Of The Dead című, itt a Narancsban is igencsak dicsért lemezét, és a bookletet kinyitva megdöbbentett a még a borítóhoz képest is lenyűgöző képregény. A hamar elkészült folytatás, a címével ellentétben vadonatúj dalokat tartalmazó Lost Songs artworkje jóval borongósabb, amit a frontember-képzőművész Conrad Keely azzal magyarázott, hogy az album három alaptémája a háború, a zsarnokság és az apátia. Keely állítólag leginkább azt kifogásolta, hogy a független zenei színtér mennyire közömbös az aktuálpolitikai történésekkel szemben, és noha mindenki megretten, amikor zenészek nekiállnak nyilvánosan politizálni, azért nincs túl rossz hírünk: a végig ordítva előadott szövegeket úgyse nagyon lehet érteni.


 

Az újítás egyébként ezúttal az volt, hogy a texasi art/noise-rock zenekar Németországban (konkrétan Hannoverben, vagyis Husztivárosban) vette fel a számokat, melyek kevésbé viselik magukon a legutóbbi két lemez progpunkos jegyeit, inkább visszakanyarodnak a tíz évvel ezelőtti Source Tags & Codes karcosabb, lecsupaszítottabb világához (szintetizátort például talán egy számban lehet hallani). Azért van itt is epikus, többtételes mű, például a szövegében Bruce Springsteen Darkness On The Edge Of Townját is megidéző Pinhole Cameras, de a dalok többsége igazi zúzós, pogózásra ingerlő őrület - ilyen a szíriai állapotok ihlette, de utólag a Pussy Riotnak ajánlott Up To Infinity, illetve az Opera Obscura. Valamivel visszafogottabb a kicsit a korai U2 hatását mutató címadó dal, és szembejön ugyan az emberrel egy-két töltelékszám, a remek Catatonichoz és a szintén briliáns Awestruckhoz érve már egyértelmű, hogy ez a lemez sem ússza meg négy csillag alatt, még úgy se, hogy a záró Time And Again is kicsit jellegtelenre sikerült. A Trail Of Deadben mindig is az volt a jó, hogy megtalálták a rendszert a káoszban, és ennek köszönhetően a dalaik egyszerre működnek a színpad előtti dühöngőben, a nappaliban vagy akár munkába menet az iPodon.

Richter Scale, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.