DVD

Richard Strauss Ariadne auf Naxos

  • - káté -
  • 2013. szeptember 1.

Zene

Richard Strauss Ariadne auf Naxos című operájának mi már a magyar címével sem tudunk megbirkózni. Naxoszon? Naxoszban? Naxosz szigetén?

Az utóbbi legalább földrajzilag pontos. A kizárólag najádok lakta szigeten teszi ki a címszereplőt Theseus, miután elhagyta őt. A depressziós nő a halált várja, de helyette az arra tévedt (Kirké varázsától épphogy megszabadult) ifjú Bacchus isten érkezik, és a kölcsönös tévedések tisztázása után egymás karjába omlanak. Az Ariadné-opera a darab második része, amelyet megelőz az Előjáték. Ebben az operatársulat és egy commedia dell'arte csapat azt a feladatot kapja, hogy külön-külön megrendelt vendégjátékukat egyszerre, közös előadásban mutassák be. A képtelenségnek látszó produkció fényesen sikerül, ahogy Strauss trükkje is: egy csalafinta Spieloperban egyesíti Moliére-t, Mozartot és a mitologikus operát.

A karmesteri pálca Christian Thielemann kezében, ami szavatolja a zenei minőséget. A tavalyi baden-badeni bemutató kuriózuma Renée Fleming debütálása a címszerepben. A tőle megszokott puhasággal és finomsággal énekel, de Ariadné nem az övé. Túl negédes hozzá. Túl sok marad belőle az Előjáték affektált primadonnájából. A rendező Philippe Arlaud látja ezt, és - helyesen - inkább aláhúzza, mintsem eltüntetni akarja. Nem drámát állít színpadra, hanem egy "félig szcenírozott előadást", meghívott közönség előtt. Az eredmény színházilag unalmas. Sophie Koch ellopja a show-t a Komponista izgékony nadrágszerepében. Jók az üde Jane Archibald koloratúrái az önismerettel megáldott, csélcsap Zerbinetta szerepében. Fleming és Robert Dean Smith hatalmas, wagneri záró kettőse, ha levesszük a hangot, parodisztikus, mint egy Offenbach. Fordítsuk meg: hallgassuk, és ne nézzünk oda.

DECCA, Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.