DVD

Richard Strauss Ariadne auf Naxos

  • - káté -
  • 2013. szeptember 1.

Zene

Richard Strauss Ariadne auf Naxos című operájának mi már a magyar címével sem tudunk megbirkózni. Naxoszon? Naxoszban? Naxosz szigetén?

Az utóbbi legalább földrajzilag pontos. A kizárólag najádok lakta szigeten teszi ki a címszereplőt Theseus, miután elhagyta őt. A depressziós nő a halált várja, de helyette az arra tévedt (Kirké varázsától épphogy megszabadult) ifjú Bacchus isten érkezik, és a kölcsönös tévedések tisztázása után egymás karjába omlanak. Az Ariadné-opera a darab második része, amelyet megelőz az Előjáték. Ebben az operatársulat és egy commedia dell'arte csapat azt a feladatot kapja, hogy külön-külön megrendelt vendégjátékukat egyszerre, közös előadásban mutassák be. A képtelenségnek látszó produkció fényesen sikerül, ahogy Strauss trükkje is: egy csalafinta Spieloperban egyesíti Moliére-t, Mozartot és a mitologikus operát.

A karmesteri pálca Christian Thielemann kezében, ami szavatolja a zenei minőséget. A tavalyi baden-badeni bemutató kuriózuma Renée Fleming debütálása a címszerepben. A tőle megszokott puhasággal és finomsággal énekel, de Ariadné nem az övé. Túl negédes hozzá. Túl sok marad belőle az Előjáték affektált primadonnájából. A rendező Philippe Arlaud látja ezt, és - helyesen - inkább aláhúzza, mintsem eltüntetni akarja. Nem drámát állít színpadra, hanem egy "félig szcenírozott előadást", meghívott közönség előtt. Az eredmény színházilag unalmas. Sophie Koch ellopja a show-t a Komponista izgékony nadrágszerepében. Jók az üde Jane Archibald koloratúrái az önismerettel megáldott, csélcsap Zerbinetta szerepében. Fleming és Robert Dean Smith hatalmas, wagneri záró kettőse, ha levesszük a hangot, parodisztikus, mint egy Offenbach. Fordítsuk meg: hallgassuk, és ne nézzünk oda.

DECCA, Universal, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."