lemez

Seven Davis Jr.: Universes

  • - minek -
  • 2015. szeptember 13.

Zene

A houstoni születésű, ám Kaliforniában felcseperedő Davis története maga a pillanatnyilag happy endre álló fejlődésregény. Előbb dzsessz- és gospeléneklést tanul, már csak családi alapon is, s ekkor még nem tudja, mennyi hasznát veszi ennek a későbbiekben. Már egészen fiatalon befutott hiphopelőadóknak ír számokat, magának pedig saját furcsa szerzeményeit, amelyek elsőre senkinek sem tetszenek. Az önkezűleg nehezített pályáról letérve, drog­addikcióitól jórészt megszabadulva, mintegy csodagyerekként (valójában a poklot is megjárt rutinos zenekészítőként) lép a világ elé még 2012-ben. Remek, sokat pörgetett maxikkal, EP-kkel (One, P.a.r.t.y., meg a már a Ninja Tune-nál kijött Wild Hearts) fokozza a várakozást, amit azután egy zavarba ejtően sokszínű, mégis összességében lebilincselő albummal elégít ki. Szinte terápiás jelentőséggel bír számára, hogy könyékig belemélyedhet a funkhagyományba: klasszikus és modern soul, a Motown legjava, persze a Prince-örökség, no és az elektronikus tánczene utóbbi három évtizedének legzsírosabb pillanatai figyelnek a lemezen. Naná, gondosan elaborálva, egymásba eresztve, néha szinte szabálytalan, de mégis vad mozgásra ösztönző ritmusokba csomagolva (a Good Vibes vagy a Be a Man különösen parkettbarátok). És persze a jól felismerhető, garage-ból, house-ból, diszkóból, néha már juke-ból kikevert tánczenei masszát remekül egyben tartja Davis jól felismerhető dzsesszvokalista tónusa: témái a tánczenei szcénára való gunyoros reflexióktól az ismét eszkalálódó faji konfliktusok feletti lamentációig terjednek (lásd a Fighters című csaknem meditatív darabot). A sokszínűsége és ötletei miatt többedszerre is nagy élvezettel hallgatható albumot záró, szinte biográfiai szkeccsnek tekinthető Welcome Back-en visszajön sok minden Davis ifjúkorából: motívumként még

a jungle is, ami egykoron megszerettette vele a táncot és a zeneké­szítést.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.