lemez

Seven Davis Jr.: Universes

  • - minek -
  • 2015. szeptember 13.

Zene

A houstoni születésű, ám Kaliforniában felcseperedő Davis története maga a pillanatnyilag happy endre álló fejlődésregény. Előbb dzsessz- és gospeléneklést tanul, már csak családi alapon is, s ekkor még nem tudja, mennyi hasznát veszi ennek a későbbiekben. Már egészen fiatalon befutott hiphopelőadóknak ír számokat, magának pedig saját furcsa szerzeményeit, amelyek elsőre senkinek sem tetszenek. Az önkezűleg nehezített pályáról letérve, drog­addikcióitól jórészt megszabadulva, mintegy csodagyerekként (valójában a poklot is megjárt rutinos zenekészítőként) lép a világ elé még 2012-ben. Remek, sokat pörgetett maxikkal, EP-kkel (One, P.a.r.t.y., meg a már a Ninja Tune-nál kijött Wild Hearts) fokozza a várakozást, amit azután egy zavarba ejtően sokszínű, mégis összességében lebilincselő albummal elégít ki. Szinte terápiás jelentőséggel bír számára, hogy könyékig belemélyedhet a funkhagyományba: klasszikus és modern soul, a Motown legjava, persze a Prince-örökség, no és az elektronikus tánczene utóbbi három évtizedének legzsírosabb pillanatai figyelnek a lemezen. Naná, gondosan elaborálva, egymásba eresztve, néha szinte szabálytalan, de mégis vad mozgásra ösztönző ritmusokba csomagolva (a Good Vibes vagy a Be a Man különösen parkettbarátok). És persze a jól felismerhető, garage-ból, house-ból, diszkóból, néha már juke-ból kikevert tánczenei masszát remekül egyben tartja Davis jól felismerhető dzsesszvokalista tónusa: témái a tánczenei szcénára való gunyoros reflexióktól az ismét eszkalálódó faji konfliktusok feletti lamentációig terjednek (lásd a Fighters című csaknem meditatív darabot). A sokszínűsége és ötletei miatt többedszerre is nagy élvezettel hallgatható albumot záró, szinte biográfiai szkeccsnek tekinthető Welcome Back-en visszajön sok minden Davis ifjúkorából: motívumként még

a jungle is, ami egykoron megszerettette vele a táncot és a zeneké­szítést.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.