lemez

Seven Davis Jr.: Universes

  • - minek -
  • 2015. szeptember 13.

Zene

A houstoni születésű, ám Kaliforniában felcseperedő Davis története maga a pillanatnyilag happy endre álló fejlődésregény. Előbb dzsessz- és gospeléneklést tanul, már csak családi alapon is, s ekkor még nem tudja, mennyi hasznát veszi ennek a későbbiekben. Már egészen fiatalon befutott hiphopelőadóknak ír számokat, magának pedig saját furcsa szerzeményeit, amelyek elsőre senkinek sem tetszenek. Az önkezűleg nehezített pályáról letérve, drog­addikcióitól jórészt megszabadulva, mintegy csodagyerekként (valójában a poklot is megjárt rutinos zenekészítőként) lép a világ elé még 2012-ben. Remek, sokat pörgetett maxikkal, EP-kkel (One, P.a.r.t.y., meg a már a Ninja Tune-nál kijött Wild Hearts) fokozza a várakozást, amit azután egy zavarba ejtően sokszínű, mégis összességében lebilincselő albummal elégít ki. Szinte terápiás jelentőséggel bír számára, hogy könyékig belemélyedhet a funkhagyományba: klasszikus és modern soul, a Motown legjava, persze a Prince-örökség, no és az elektronikus tánczene utóbbi három évtizedének legzsírosabb pillanatai figyelnek a lemezen. Naná, gondosan elaborálva, egymásba eresztve, néha szinte szabálytalan, de mégis vad mozgásra ösztönző ritmusokba csomagolva (a Good Vibes vagy a Be a Man különösen parkettbarátok). És persze a jól felismerhető, garage-ból, house-ból, diszkóból, néha már juke-ból kikevert tánczenei masszát remekül egyben tartja Davis jól felismerhető dzsesszvokalista tónusa: témái a tánczenei szcénára való gunyoros reflexióktól az ismét eszkalálódó faji konfliktusok feletti lamentációig terjednek (lásd a Fighters című csaknem meditatív darabot). A sokszínűsége és ötletei miatt többedszerre is nagy élvezettel hallgatható albumot záró, szinte biográfiai szkeccsnek tekinthető Welcome Back-en visszajön sok minden Davis ifjúkorából: motívumként még

a jungle is, ami egykoron megszerettette vele a táncot és a zeneké­szítést.

Ninja Tune/Neon Music, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.