dvd

ROSSINI: OTELLO

  • - káté -
  • 2014. szeptember 28.

Zene

Rossini Otello című operájának pechje, hogy hetven évvel később Verdi remeke egy évszázadra árnyékba borította. A maga idejében – a két slágeropera, A sevillai borbély és a Hamupipőke között – nagy sikere volt, nem méltatlanul.

A libretto nem Shakespeare-t, hanem Shakespeare novellaforrását és a téma későbbi drámafeldolgozásait követi. A cselekmény nem Cipruson, hanem Velencében játszódik. Desdemona a mór titkos neje, Cassio nem szerepel, Rodrigo az apa támogatta férjjelölt (mellesleg a dózse fia), Jago pedig konvencionális levéltrükkel kelti fel Otello féltékenységét. A két rivális hol szívhez szólóan epekedik, hol kakaskodik egymással, mindketten magas fekvésű tenorok – különösen Rodrigo, ő felső D hangokon ugrál –, és hogy még unortodoxabb legyen, Jagónak is ez a hangfaja. Operaház legyen a talpán, amelyik ki tudja osztani a három tenort. A zürichi ilyen volt 2012-ben, a felvétel idején.

A címszereplő John Osborn fényes és jelentős vivőerejű hang, Rodrigóként Javier Camarena vokálisan tornászik a magasban, Edgardo Rocha is jó Jago sokkal jelentéktelenebb szerepében. Szerencse, hogy van egy mélyebb fekvésű (eredetileg basszus) szólam, Desdemona apjáé, Elmiróé, akit Kálmán Péter markáns baritonként és tekintélyes karakterként formál meg. Persze az egész Cecilia Bartoliért van, aki káprázatos koloratúra technika birtokosa, kivételes személyiség és csodás Desdemona, különösen a befejező, zenedrámailag úttörő, Shakespeare-től és Rossinitől ihletett felvonásban. A rendezés – neves páros, Moshe Leiser és Patrice Caurier munkája – egészen kiváló. Mai polgári környezet, elegáns fogadás, egy koszlott lebuj, a hálószoba falára szimbolikusan „vérrel” írt spirituális gondolás dal, és némi rasszista brutalitás az előkelők részéről. Ritkán játszott darab, ritka élmény.

DECCA, Universal, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.