dvd

ROSSINI: OTELLO

  • - káté -
  • 2014. szeptember 28.

Zene

Rossini Otello című operájának pechje, hogy hetven évvel később Verdi remeke egy évszázadra árnyékba borította. A maga idejében – a két slágeropera, A sevillai borbély és a Hamupipőke között – nagy sikere volt, nem méltatlanul.

A libretto nem Shakespeare-t, hanem Shakespeare novellaforrását és a téma későbbi drámafeldolgozásait követi. A cselekmény nem Cipruson, hanem Velencében játszódik. Desdemona a mór titkos neje, Cassio nem szerepel, Rodrigo az apa támogatta férjjelölt (mellesleg a dózse fia), Jago pedig konvencionális levéltrükkel kelti fel Otello féltékenységét. A két rivális hol szívhez szólóan epekedik, hol kakaskodik egymással, mindketten magas fekvésű tenorok – különösen Rodrigo, ő felső D hangokon ugrál –, és hogy még unortodoxabb legyen, Jagónak is ez a hangfaja. Operaház legyen a talpán, amelyik ki tudja osztani a három tenort. A zürichi ilyen volt 2012-ben, a felvétel idején.

A címszereplő John Osborn fényes és jelentős vivőerejű hang, Rodrigóként Javier Camarena vokálisan tornászik a magasban, Edgardo Rocha is jó Jago sokkal jelentéktelenebb szerepében. Szerencse, hogy van egy mélyebb fekvésű (eredetileg basszus) szólam, Desdemona apjáé, Elmiróé, akit Kálmán Péter markáns baritonként és tekintélyes karakterként formál meg. Persze az egész Cecilia Bartoliért van, aki káprázatos koloratúra technika birtokosa, kivételes személyiség és csodás Desdemona, különösen a befejező, zenedrámailag úttörő, Shakespeare-től és Rossinitől ihletett felvonásban. A rendezés – neves páros, Moshe Leiser és Patrice Caurier munkája – egészen kiváló. Mai polgári környezet, elegáns fogadás, egy koszlott lebuj, a hálószoba falára szimbolikusan „vérrel” írt spirituális gondolás dal, és némi rasszista brutalitás az előkelők részéről. Ritkán játszott darab, ritka élmény.

DECCA, Universal, 2014

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.