Lemez

Sampha: Process

  • - minek -
  • 2017. március 23.

Zene

A Dél-Londonban Sampha Sisay-ként felnőtt soulelőadó remek, minden regiszterében jól érvényesülő énekhanggal bír, ahogy ezt EP-jein, illetve SBTRK, Jassie Ware, Bullion, Katy B vagy Drake lemezein tett vendégszerepléseivel is bizonyította. Tavaly már Kanye West, Frank Ocean és a Solange mögött vokálozott, most megjelent bemutatkozó albuma pedig egy érett, kiforrott szerző-előadót mutat.

Az anyag FKA Twigs szintén a Young Turks kiadónál három éve megjelent bemutatkozó lemezét (LP 1) juttathatja az eszünkbe, nemcsak a műfaji rokonság (neo-r&b/soul), a produkciót átitató tudatosság és a cáfolhatatlan előadói karizma miatt, de azért is, mert azon Sampha maga is közreműködött. De az ő zenei világa mégis más: többnyire lassú, megtévesztően minimalista témákba csomagol gondos kézzel dalokká formált, nyugtalanító vallomásokat, s néha a zene is idomul, hajlik ehhez az alig lefojtott zaklatottsághoz. A hosszú ideig készült, életrajzi elemekben is bővelkedő albumon (a felvételt befolyásolta édesanyjának súlyos betegsége, majd halála) minden hatás, emlék és érzelem gondosan beépül egy gondosan konstruált, látszólagos visszafogottságában is lenyűgöző építménybe. Sampha társíthat ehhez zsíros hiphopütemeket (Blood On Me), posztdub­step poliritmiát (Kora Sings), már-már az ambient vagy éppen a szintiwave előzményeket megidéző zenei szőnyeget – a lenyűgözően előadott okos szövegek rendre megtalálják a maguk megérdemelt kulisszáját.

 

Young Turks, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.