Lemez

Sampha: Process

  • - minek -
  • 2017. március 23.

Zene

A Dél-Londonban Sampha Sisay-ként felnőtt soulelőadó remek, minden regiszterében jól érvényesülő énekhanggal bír, ahogy ezt EP-jein, illetve SBTRK, Jassie Ware, Bullion, Katy B vagy Drake lemezein tett vendégszerepléseivel is bizonyította. Tavaly már Kanye West, Frank Ocean és a Solange mögött vokálozott, most megjelent bemutatkozó albuma pedig egy érett, kiforrott szerző-előadót mutat.

Az anyag FKA Twigs szintén a Young Turks kiadónál három éve megjelent bemutatkozó lemezét (LP 1) juttathatja az eszünkbe, nemcsak a műfaji rokonság (neo-r&b/soul), a produkciót átitató tudatosság és a cáfolhatatlan előadói karizma miatt, de azért is, mert azon Sampha maga is közreműködött. De az ő zenei világa mégis más: többnyire lassú, megtévesztően minimalista témákba csomagol gondos kézzel dalokká formált, nyugtalanító vallomásokat, s néha a zene is idomul, hajlik ehhez az alig lefojtott zaklatottsághoz. A hosszú ideig készült, életrajzi elemekben is bővelkedő albumon (a felvételt befolyásolta édesanyjának súlyos betegsége, majd halála) minden hatás, emlék és érzelem gondosan beépül egy gondosan konstruált, látszólagos visszafogottságában is lenyűgöző építménybe. Sampha társíthat ehhez zsíros hiphopütemeket (Blood On Me), posztdub­step poliritmiát (Kora Sings), már-már az ambient vagy éppen a szintiwave előzményeket megidéző zenei szőnyeget – a lenyűgözően előadott okos szövegek rendre megtalálják a maguk megérdemelt kulisszáját.

 

Young Turks, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.