Lemez

Sepalcure: Folding Time

  • - minek -
  • 2016. október 8.

Zene

A New York-i elektronikus duó pontosan öt éve jött ki bemutatkozó lemezével, amely a maga összegző, szinkretikus módján revelatívnak tűnt akkor: soul- és r&b-vokálminták alatt garage, footwork, poszt-dubstep lüktetés, benne enciklopédikus alapossággal szinte minden, amit az évtized elejének basszusközpontú, tört zenéiről tudnunk volt érdemes. Praveen Sharma (ő Braille művésznéven) és Travis Stewart (alias Machinedrum) azóta főleg szólóban volt aktív: mindketten érdekes, élvezetes, bár kétségtelenül nem éppen úttörő kiadványokkal jelentkeztek, melyek ugyancsak az elektronikus tánczenék határterületeit járták be, s második közös albumuk (a Folding Time) is remek, egységes stílusú ízelítő az utóbbi szűk évtized bass music-univerzumából.

A nyitószám, a Rochelle Jordan vokáljával ékes Fight For Us voltaképp finoman széttördelt r&b, melankolikus, egyben lendületes, éppen naplementéhez való darab. Bár akad még direkt énekes szám (Devil Inside – Angelica Bess-szel), de a vokál többnyire hangmintaként került az alkotók kése alá, hogy azután alaposan feldarabolva hintsék a szerzemények ritmusdominálta szövetébe. Utóbbinál sem spóroltak a nyersanyaggal: a juke, footwork, uk garage, néha dub vagy szinte már drum & bass lüktetésű alapok minden ízében megmozgatják a befogadót. Azt már említenünk sem kell, hogy milyen végtelen türelemmel polírozták tökéletesre a számok minden részletét – míg egy hangulatokban és zenei textúrákban gazdag, befogadása közben kevés meglepetést, de annál több érzéki örömöt nyújtó végeredményre nem jutottak.

Hotflush, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.