Lemez

Sepalcure: Folding Time

  • - minek -
  • 2016. október 8.

Zene

A New York-i elektronikus duó pontosan öt éve jött ki bemutatkozó lemezével, amely a maga összegző, szinkretikus módján revelatívnak tűnt akkor: soul- és r&b-vokálminták alatt garage, footwork, poszt-dubstep lüktetés, benne enciklopédikus alapossággal szinte minden, amit az évtized elejének basszusközpontú, tört zenéiről tudnunk volt érdemes. Praveen Sharma (ő Braille művésznéven) és Travis Stewart (alias Machinedrum) azóta főleg szólóban volt aktív: mindketten érdekes, élvezetes, bár kétségtelenül nem éppen úttörő kiadványokkal jelentkeztek, melyek ugyancsak az elektronikus tánczenék határterületeit járták be, s második közös albumuk (a Folding Time) is remek, egységes stílusú ízelítő az utóbbi szűk évtized bass music-univerzumából.

A nyitószám, a Rochelle Jordan vokáljával ékes Fight For Us voltaképp finoman széttördelt r&b, melankolikus, egyben lendületes, éppen naplementéhez való darab. Bár akad még direkt énekes szám (Devil Inside – Angelica Bess-szel), de a vokál többnyire hangmintaként került az alkotók kése alá, hogy azután alaposan feldarabolva hintsék a szerzemények ritmusdominálta szövetébe. Utóbbinál sem spóroltak a nyersanyaggal: a juke, footwork, uk garage, néha dub vagy szinte már drum & bass lüktetésű alapok minden ízében megmozgatják a befogadót. Azt már említenünk sem kell, hogy milyen végtelen türelemmel polírozták tökéletesre a számok minden részletét – míg egy hangulatokban és zenei textúrákban gazdag, befogadása közben kevés meglepetést, de annál több érzéki örömöt nyújtó végeredményre nem jutottak.

Hotflush, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.