Sírhant Művek - Arcade Fire: Neon Bible (lemez)

  • Hó Márton
  • 2007. március 22.

Zene

A montreali szabadcsapat 2003 nyarán alakult: a két alapító, Win Butler és felesége, Régine Chassagne köré hamar szerveződött egy feszes alapokat és széles zenei spektrumot vegyítő kollektíva, majd megjelent a bemutatkozó lemez (Funeral), amely 2004-ben az Egyesült Államokban, 2005-ben pedig a világ többi részén is elképesztő sikereket aratott.

A montreali szabadcsapat 2003 nyarán alakult: a két alapító, Win Butler és felesége, Régine Chassagne köré hamar szerveződött egy feszes alapokat és széles zenei spektrumot vegyítő kollektíva, majd megjelent a bemutatkozó lemez (Funeral), amely 2004-ben az Egyesült Államokban, 2005-ben pedig a világ többi részén is elképesztő sikereket aratott. Jó értelemben vett monumentalitás és nagy adag, gáttalan emóció - ezek a paraméterek a szakmát és a nagyközönséget is meggyőzték, sőt lenyűgözték: David Bowie és a U2 is őket kérte fel előzenekarnak, a Lollapaloozán pedig Perry Farrell a kedvenc zenekaraként konferálta fel a társaságot.

A második nekirugaszkodással szembeni elvárások nyilvánvalóan magasak voltak, de elégedetten jelenthetjük: a Neon Bible legalább olyan zseniális, mint az elődje volt. Ismét egy valószínűtlenül szépséges és bizarr "családi fényképet" kapunk, amelyen megfér egymás mellett az art-pop, a kísérleti rock, a szó hagyományos értelmében vett emo, a rockabilly és a new wave, a klasszikus zene és a modern indie. A nyitó Black Mirrorban csak úgy csaponganak az érzelmek, együtt áll a baljós hangulat és a pozitív energia, egybekel az akusztikus gitár és a szürreális zongorajáték, s az egészet az angolra feleselgető francia nyelvű szöveg és Win Butler bizarr énekhangja tetézi. A folytatásban nincs üresjárat: a pattogós basszusalappal ellátott Keep The Car Running úgy mászik a fülbe, akár egy nyolcvanas évekbeli new wave sláger, az orgonával indító, feszes Intervention és a védjegyszerű AF-dalnak mondható No Cars Go pedig szimplán gyönyörködtető. Minden dal külön fejezet, és minden fejezet sok összetevős, változatos zenei tájakon vándorló, részben nagyzenekari, részben new wave-es hangszereléssel megtámogatott mestermunka. Az Ocean Of Noise egyszerre újító és Bad Seeds-ízű, a végére pedig marad a katarzis: a My Body Is A Cage egy gondosan kidolgozott poporatórium.

Megannyi keserédes "sírhantmű" - akárcsak a Funeral, a Neon Bible is hiteles és megrázó soundtrack egy képzeletbeli temetéshez. Olyan, mint amikor magunkról megfeledkezve állunk hozzátartozónk búcsúszertartásán, és képtelenek vagyunk szabályozni, hogy síró- vagy nevetőgörcsben törjünk-e ki.

Merge, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.