Lemez

Sivatagok legmélyéről

Négy új stoner rock lemez

  • Vincze Ádám
  • 2016. április 24.

Zene

Amíg itthon nagyrészt a Pantera és a Down riffjeinek lopkodásában, a kockás ingekben és a szakállnövesztésben merül ki a műfaj, addig a Föld másik feléről még mindig jobbnál jobb lemezek érkeznek a zsánerben.

Seven Sisters Of Sleep: Ezekiel’s Hags A Seven Sisters Of Sleep Los Angelesben alakult 2010-ben, és olyan veterán arcok játszanak benne, mint például az egészen embertelen hangú Tim McClary énekes, aki korábban a The Arm and Sword of a Bastard Godban tevékenykedett – és ehhez a névhez méltón a Seven Sisters is kitartóan erőlteti a dalszövegekben az okkult/sátánista vonalat. Az Ezekiel’s Hags az öttagú zenekar harmadik lemeze, egyúttal ebből a felhozatalból a legszigorúbb: amikor belassulnak, akkor egészen olyanok, mint egy súlyos Bongzilla/Eyehategod/

Weed­eater-diétán felnőtt brigád, amikor pedig felpörögnek, a grindcore-os csépelésig hevítik a tempót. Első hallásra elviselhetetlenül nyomasztó és gonosz lemez ez, ugyanakkor utoljára a kanadai Dopethrone tudott ennyire meggyőző és energikus sludge-olást művelni a tavalyi Hochelaga című lemezén. A lemez utolsó előttijeként felbőgő Warmaster a legjobb, amelynek közepén csodásan épül fel egy imádnivalóan belassult riff, az előtte felsorakoztatott daltrió pedig egyenesen az olyan, death metalba belefáradt, belassult kriptaszökevényeket idézi, mint a korai Paradise Lost – hangozzék ez bármilyen furán is. (Relapse, 2016)

 

 

 

Church Of Misery: And Then There Were None Amikor a japán Church Of Misery másfél éve felszántotta és bevetette az A38 tetőteraszát, még úgy tűnt, minden rendben van körülöttük, nem sokkal később viszont Tatsu Mikami basszusgitáros mellől lelécelt a komplett zenekar. Mikami ezen annyira felhúzta magát, hogy átrepült Marylandbe, és olyan underground celebritásokat toborzott maga mellé, hogy az új verziós Church Of Miseryt szupergruppnak sem egetverő túlzás titulálni: gitáron az egykori Blood Farmers-tag Dave Szulkin érkezett, a mikrofont a Repulsion egykori énekes-basszusgitárosa, Scott Carlson einstandolta, a dobos pedig az earthride-os Eric Little lett.

Akik viszont a szokásos Church Of Misery-lemezeknél is sötétebb, betegebb anyagot vártak, azoknak csalódniuk kell: Mikami és újdonsült társai valószínűleg közös füvezéssel és Black Sabbath-hallgatással ütötték el az időt csapatépítés címén, úgyhogy az And Then… érezhetően visszafogottabb és retrósabb, mint a zenekar korábbi lemezei, és valahogy hiányzik belőle az a diabolikus hangulat, amely ott volt a Master Of Brutalityn vagy a Second Comingon. Stílusgyakorlat lett tehát az új Church Of Misery, annak viszont tökéletes. (Rise Above, 2016)

 

 

 

 

Black Tusk: Pillars of Ash Elég szomorú apropója van az új Black Tusk-lemeznek, hiszen a
georgiai zenekarnak ez az utolsó olyan kiadványa, amin az énekes-basszusgitáros Jonathan Athon is szerepel. 2014 novemberében Athon ugyanis alácsavarta Harleyját egy autónak, két nappal később pedig bele is halt a sérüléseibe. A mindössze 32 évet élt zenész helyére az egykori Baroness-tag, Corey Barnhorst került, a vele kiegészült trió pedig tavaly egy komplett Európa-turnéval tisztelgett a tragikusan fiatalon elhunyt barát előtt – a turné állomásain elszórtak egy keveset Athon hamvaiból, és mivel Budapesten is jártak, a Dunába is került belőle kevés –, most pedig itt a tragédia miatt jókorát csúszó ötödik nagylemez.

Mindez azért különösen szomorú, mert a Pillars Of Ash a legjobb Black Tusk-lemez, ráadásul úgy, hogy az eddig bevált recepten nem nagyon változtattak a savannah-i srácok: maradt a retkes gitárhangzás, James May csépelős, majdhogynem punkba hajló tempói, és az a kíméletlen intenzitás, amivel szó szerint zsebre teszik Barnhorst előző zenekara, a szintén savannah-i Baroness utolsó próbálkozását. Kár lenne értük, ha abbahagynák. (Relapse, 2016)

 

 

 

 

Karma To Burn: Mountain Czar Belegondolni is ijesztő, hogy a stoner rock kilencvenes évekbeli felfutásával érkezett Karma To Burn is elmúlt már húsz­éves. A William Mecum gitáros vezette gárda annak idején teljesen instrumentális zenét játszott, csak az első lemezen volt énekesük, amikor a Roadrunner kiadó fejesei úgy gondolták, hogy mindenből pénzt csinálhatnak, ami stoner rock. A kísérlet megbukott, a zenekar pedig visszatért az instrumentális dalokhoz, ami ezerszer jobban áll nekik, mint az énekes görcsölés, élőben pedig tökéletesen szórakoztató, vegytiszta örömzenét produkál a trió, amiből egyáltalán nem hiányoznak a vokálok.

A Mountain Czar ötszámos, 23 perces (kis)lemez, ahol négy dal marad a hagyományos vonalon, vagyis tempós, riffelős stonert hallunk kellően szétcseszett gitárhangzással, az egyetlen énekes téma pedig egy Tom Petty-feldolgozás, a Runnin’ Down A Dream, olaszra fordított szöveggel, melyet egy olasz énekesnő, bizonyos Stephanie Savy követett el. Itt pedig meg is kell cáfolnom saját magam: ez ugyanis maga a tökéletes stonersláger, amely önmagában is maximális pontot érdemel. (SPV, 2016)

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.