Sovány, fehér, herceg - Jamie Lidell: Jim (lemez)

  • - minek -
  • 2008. július 10.

Zene

Már ifjúkorában (szül.: 1973) is kirítt kortársai közül - szinte általános közutálatot szerzett, amiért vezérlő csillagának Prince-t választotta Morrissey helyett. A funk iránti rajongása később sem csitult, csak éppen a kilencvenes évektől magával ragadta az elektronikus tánczene első hulláma: Jamie Alexander Lidderdale-t hamarosan a szcéna legizgalmasabb producerei és előadói között emlegették - légyen bár szó saját neve alatt futó korai produkcióiról, vagy a Cristian Vogellel közösen működtetett Super_Collider projektről.

Már ifjúkorában (szül.: 1973) is kirítt kortársai közül - szinte általános közutálatot szerzett, amiért vezérlő csillagának Prince-t választotta Morrissey helyett. A funk iránti rajongása később sem csitult, csak éppen a kilencvenes évektől magával ragadta az elektronikus tánczene első hulláma: Jamie Alexander Lidderdale-t hamarosan a szcéna legizgalmasabb producerei és előadói között emlegették - légyen bár szó saját neve alatt futó korai produkcióiról, vagy a Cristian Vogellel közösen működtetett Super_Collider projektről. Az utóbbi ugyan már vagy négy éve tetszhalott állapotban leledzik, ám a két nagylemez és számtalan maxi (továbbá a 2000-ben kiadott első albuma) megalapozta Lidell karrierjét - s a recept (lenyűgöző funk/soul énekhang szétdarabolt, néha sötét és elidegenítő zenei környezetben) kiválóan működött. Ehhez csak újabb adalék sok tekintetben elképesztő előadói technikája: egyszemélyes bigband gyanánt teljes zenekart tud maga alá beatboxolni, s azután saját beloopolt hangminta-rétegeire ráénekelni. 2005-ben azután megjelent a Multiply című második albuma, kevesebb elektronikával, több funkkal megtöltve, s Lidell ezzel be is bizonyította, hogy a konvencionális értelemben vett dalszerzés és -előadás műfajában is profi. Ráadásul sikerült masszív szerzői-zenészi-produceri kollektívát gyűjtenie maga köré - az egyaránt kanadai Mocky és Gonzales munkája nélkül a Jim sem jöhetett volna létre, amely egy lépéssel még tovább is megy a megkezdett csapásokon. Az elektronika szerepe érezhetően visszaszorult, sokkal organikusabban szól a lemez, s a letisztult, kiérlelt hangzás valósággal beszippantja a hallgatót. Annyit azért megjegyeznénk, hogy az új Lidell befogadásához nem árt egy kis érzékenység, már ami a soul/funk tradíciót illeti - az ihlető források között Smokey Robinson, Sly Stone vagy a fiatal Stevie Wonder éppúgy fellelhető, mint későbbi fehér soul (azt ne mondjuk már: "acid jazz", brrrr) előadók. Annyi biztos, hogy hibátlan mestermunka, valóságos hangszerelési bravúr mind a tíz dal - már ha nem sokallunk be a gátlástalan retro surfingtől.

Akiket pedig a lassabb, balladisztikusabb darabok (All I Wanna Do, Green Light) idegesítenének, azoknak ajánlhatunk néhány seggrázós munkát: a Wait For Me vagy az Out Of My System szuper soulja, a Little Bit Of Feel Good ördögi funkja, a szinte punkosan vágtató Hurricane vagy a Motown-klasszikusokat felidéző Where D'You Go? bizonyára megmozgatja majd a kedves hallgatót.

Warp/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.