Sovány, fehér, herceg - Jamie Lidell: Jim (lemez)

  • - minek -
  • 2008. július 10.

Zene

Már ifjúkorában (szül.: 1973) is kirítt kortársai közül - szinte általános közutálatot szerzett, amiért vezérlő csillagának Prince-t választotta Morrissey helyett. A funk iránti rajongása később sem csitult, csak éppen a kilencvenes évektől magával ragadta az elektronikus tánczene első hulláma: Jamie Alexander Lidderdale-t hamarosan a szcéna legizgalmasabb producerei és előadói között emlegették - légyen bár szó saját neve alatt futó korai produkcióiról, vagy a Cristian Vogellel közösen működtetett Super_Collider projektről.

Már ifjúkorában (szül.: 1973) is kirítt kortársai közül - szinte általános közutálatot szerzett, amiért vezérlő csillagának Prince-t választotta Morrissey helyett. A funk iránti rajongása később sem csitult, csak éppen a kilencvenes évektől magával ragadta az elektronikus tánczene első hulláma: Jamie Alexander Lidderdale-t hamarosan a szcéna legizgalmasabb producerei és előadói között emlegették - légyen bár szó saját neve alatt futó korai produkcióiról, vagy a Cristian Vogellel közösen működtetett Super_Collider projektről. Az utóbbi ugyan már vagy négy éve tetszhalott állapotban leledzik, ám a két nagylemez és számtalan maxi (továbbá a 2000-ben kiadott első albuma) megalapozta Lidell karrierjét - s a recept (lenyűgöző funk/soul énekhang szétdarabolt, néha sötét és elidegenítő zenei környezetben) kiválóan működött. Ehhez csak újabb adalék sok tekintetben elképesztő előadói technikája: egyszemélyes bigband gyanánt teljes zenekart tud maga alá beatboxolni, s azután saját beloopolt hangminta-rétegeire ráénekelni. 2005-ben azután megjelent a Multiply című második albuma, kevesebb elektronikával, több funkkal megtöltve, s Lidell ezzel be is bizonyította, hogy a konvencionális értelemben vett dalszerzés és -előadás műfajában is profi. Ráadásul sikerült masszív szerzői-zenészi-produceri kollektívát gyűjtenie maga köré - az egyaránt kanadai Mocky és Gonzales munkája nélkül a Jim sem jöhetett volna létre, amely egy lépéssel még tovább is megy a megkezdett csapásokon. Az elektronika szerepe érezhetően visszaszorult, sokkal organikusabban szól a lemez, s a letisztult, kiérlelt hangzás valósággal beszippantja a hallgatót. Annyit azért megjegyeznénk, hogy az új Lidell befogadásához nem árt egy kis érzékenység, már ami a soul/funk tradíciót illeti - az ihlető források között Smokey Robinson, Sly Stone vagy a fiatal Stevie Wonder éppúgy fellelhető, mint későbbi fehér soul (azt ne mondjuk már: "acid jazz", brrrr) előadók. Annyi biztos, hogy hibátlan mestermunka, valóságos hangszerelési bravúr mind a tíz dal - már ha nem sokallunk be a gátlástalan retro surfingtől.

Akiket pedig a lassabb, balladisztikusabb darabok (All I Wanna Do, Green Light) idegesítenének, azoknak ajánlhatunk néhány seggrázós munkát: a Wait For Me vagy az Out Of My System szuper soulja, a Little Bit Of Feel Good ördögi funkja, a szinte punkosan vágtató Hurricane vagy a Motown-klasszikusokat felidéző Where D'You Go? bizonyára megmozgatja majd a kedves hallgatót.

Warp/Neon Music, 2008

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?