Lemez

Stukker: Western élet

  • - minek -
  • 2016. május 14.

Zene

A Stukker tagjai valamennyien máshonnan is ismert, remek muzsikusok: Szalay Péter és Dudás Zsombor gitárosok, Horváth Gábor basszusgitáros és Szert Zsigmond dobos/szájharmonikás, valamint Vécsi Tibor, a Korai Öröm főleg glosszoláliában utazó vokalistája. Ebben a zenekarban régi, bűnös hajlamaiknak engedve a tövéig, a countryig meg a bluesig lecsupaszított rock & rollt játszhatnak, amelyben minden riff, basszushang, dob­ütés és harmonikaszó a gyökereket idézi, és érzéki örömöket nyújt. Mindehhez kellenek persze épkézláb dalok is: ezek egy részét Vécsi hozta magával korábbi szabadidő-zenekarából, a Dublőrzből, a többit meg összerakták együtt, s az eredmény egy nagyon tömény és hangulatos lemez lett számos kifejezetten jól sikerült szerzeménnyel.

Először persze meg kell szokni: Vécsi ezúttal énekel, néha afféle vásári kikiáltós modorban, de jól áll neki. Szinte el is vártuk, hogy rendre lepjenek meg valamivel, legyen az szájharmonika-szóló vagy kavalfutam – s el kell ismerni, ezeket rendre jó helyen alkalmazzák; a kétgitáros felállás, a feszes ritmus-szekció is működik. Az álwestern-hangulatok (Indián dal, pláne a Sárga busz) a maguk nemében szórakoztatóak, s viszonylag ügyesen játszanak el azzal, ahogy a nagyvárosi flasztervilág sztereotípiái és kedvenc tudatmódosítói (kocsma, futball, drog, szex, utazás, ufómitológia) ütköznek a mélyen metaforikus vadnyugati fantáziavilággal. A szabálytalan, emlékezetpolitikai ihletettségű slágerszám, a tribal/
funkys Öcsibá’ pedig remek példa arra, hogyan lehet öt-hat tőmondattal leírni egy végsőkig lepusztult mitológiát.

Launching Gagarin, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.