Koncert

SunnO)))

  • - greff -
  • 2016. október 15.

Zene

Amikor a csuklyába-lepelbe burkolt Csihar Attila a koncert nyitányaként elfoglalta a színpadot, és a vörösre világított füstben magányosan belefogott egy pogány Napimádat eléneklésébe, amely egyszerre állt (magyar) beszédből, torokénekből, morgásból, kétségbeesett könyörgésből és lelkesült lármázásból, az nem csupán a legzavarbaejtőbb és legeredetibb, hanem, nincs rá jobb szó, egyúttal a legmélyebb művészi produkció is volt, amelyet magyar (rock? kísérleti? avantgárd? leginkább mindhárom) zenésztől mostanában láthattunk. Az egyetlen kérdés csak az maradt, hogy vajon miként lehet innen továbblépni, de az amerikai drone-zenekar persze megtalálta a méltó választ: negyedóra múlva már speciális erősítőik iszonyatos frekvenciáival kocogtatták össze mazochisztikus hajlamú közönségük füldugóval védekező tagjait.
A SunnO))) két gitárosa Csihar mellett ezúttal egy minden értelemben nehezen érzékelhető billentyűst és egy nagyszerű, a nagy, robajló egészt diszkréten komor foltokkal továbbszínező trombitást is bevetett a végletesen letaglózó hatás érdekében. A műsor ugyanúgy szünet nélkül, három-négy nagyobb tételre boltozva épült fel, mint hét évvel ezelőtt ugyanitt, és Csihar miatt ismét nagyon erős volt a rituális performanszjelleg, amely mára már annyira integráns részévé vált a SunnO)))-nak, hogy a világ néhány pontján klubok helyett vezető kortárs képzőművészeti galériákban léptetik inkább fel őket. Egyedül az előadás dramaturgiája sántított kicsit: a középső szakasz után, melyben Csihar másodperces szakaszokkal csúszkált ide-oda suttogás, parancsszavak, archaikusan csengő nevetés, üvöltés, templomi ének és temetői halálsikoly között, egyszerűen nem maradt tér, ahová tovább lehetett volna emelni a téteket, így az utolsó 20 perc úgy is eléggé üresben fortyogott, hogy az este magyar főhőse még egy elképesztő, tükörcserepekkel teliaggatott szilánkruhával is kielégítette a perverz szépségek szerelmeseit.

A38 hajó, szeptember 6.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.