mi a kotta?

Szájrul szájra

  • mi a kotta
  • 2025. február 26.

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/9. hétre

„A legfontosabb, hogy egészséges lelkületű embereket neveljünk a muzsika által. Ádám Jenő volt a koncepció egyik fő kidolgozója, amelynek az a lényege, hogy a gyerekek mindennap énekeljenek, művelődjenek, közösséget formáljanak, és tanulják meg a zene nyelvét különböző eszközök segítségével. Ilyen például a szolmizáció. Nekem nagyon jólesett az általános iskolában a nehezebb tárgyak között egy énekóra, amikor végre dalolhattunk. Kínában az abszolút és a relatív szolmizáció közötti különbségről értekeztem – ők az előbbit használják. A relatív szolmizációban egy sémát kell megtanulni és azt kell különböző magasságokon is használni. Egyszer láttam egy beszélgetést a Facebookon, hogy »nálatok milyen szolmizációs hangon szól a hűtő?« Én is rájöttem, hogy aki a relatív szolmizáción nő föl, a hangokat szolmizálva hallja” – így beszélt nem is olyan régen Kocsis-Holper Zoltán karnagy lapunknak a kóruskultúra alapját adó éneklésről. A kórusirodalom pedig, hiába a modern zene népszerűtlensége, él és virul. A debreceni Kodály Kórus hamarosan be is mutatja, hogy mennyire – Szabó Barna, Tóth Péter, Orbán György és mások művein keresztül egy olyan hangversenyen, amely a madrigál műfajának kortárs példáit kínálja (BMC, március 1., öt óra).

Szokás szerint Mozart zenéjével köszönti a tavaszt a Concerto Budapest. Keller András együttese egész nap a salzburgi csodagyerek-csodafelnőtt muzsikájából válogat, a Mozart-nap megkülönböztetett vendége Angela Hewitt zongoraművész lesz (Zeneakadémia, március 2., 11 órától este fél nyolcig). Másnap a fiatal Korossy Kvartett hangversenyén ugyancsak felcsendül egy darab a marcipános csokigolyók sztárjától, de Bartók Béla modern és máig felkavaró V. vonósnégyesének kíséretében (BMC, március 3., hét óra).

A hét legizgalmasabb kamaraprodukcióját Kelemen Barnabás hozta tető alá, aki saját feleségét és fiát, Kokas Katalint és Kelemen Gáspárt, az osztrák-magyar zenészcsaládból származó klarinétost, Andreas Ottensamert, valamint Fenyő László csellistát és Fejérvári Zsolt nagybőgőst hívta közös zenélésre. Az est Brahms h-moll kvintettjében csúcsosodik ki (vagy kerekedik le?), s a darab kapcsán megint visszatérnénk Mozartra, aki kora újdonságát, a klarinétot bevezette a hangversenyterembe, és maga is szép kvintettet komponált neki. Persze, hogy ez szolgált Brahms számára mintául (Müpa, március 3., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.