Szakáll és kipa nélkül - Matisyahu rapper

Zene

A haszid reggae rapperből szimpla reggae rapper lett: az új fizimiskáját és lemezét hamarosan Budapesten is bemutató zenész e-mailben válaszolt kérdéseinkre.

Magyar Narancs: Hová lett a haszid külső?

Matisyahu: Évek óta fantáziáltam már arról, hogy megszabadulok a szakálltól, de több dolog is visszatartott, leginkább az, hogy sokáig ragaszkodtam ahhoz a misztikus elgondoláshoz, hogy isten kegyelme a szakállban lakozik. Abban a hitben éltem, hogy ha leborotválom a szakállamat, azzal elvágom magam az isteni kegyelem áramlásától.

Ilyen volt

Ilyen volt

 

MN: A vallásos rajongói nem nehezteltek?

M: Ha még csak a vallásosak támadtak volna, de kaptam rendesen mindenfelől! Sokak számára egyszerűen elképzelhetetlen volt egy szakáll és kipa nélküli Matisyahu. Ragaszkodtak a megszokott képhez. Továbbra is nagyon vallásosnak és nagyon zsidónak érzem magam, ezer szálon kötődöm a zsidó spiritualitáshoz, de új fejezetet kellett kezdenem, tiszta lappal, tiszta arccal, szakáll nélkül. Magamat akartam látni a tükörben, nem a vallásos külsőségeket.

MN: Úgy nyilatkozott, hogy Akeda című új albuma azért is más, mint a többi, mert ezt tiszta fejjel készítette, nem szívott füvet a lemezkészítés során.

M: Helyesbítenék. Már a lemezkészítés időszaka előtt is igen hosszú ideig józan voltam, s tartózkodtam a legtöbb tudatmódosítótól, így a fűtől is. Nagyot nőttem a saját szememben. De voltak más periódusai is az életemnek, amikor józanul éltem, és nem nyúltam fűhöz. Életem nagy részét a szélsőségek közt ingázva töltöttem. Korábban minden lemezemet így készítettem, hatás alatt és józanul, hol így, hol úgy. Szóval, a józanság nem volt teljesen szűz terület a számomra.

Ilyen lett

Ilyen lett

 

MN: Mennyi maradt meg előző életéből, a Crown Heights-i ortodox, Tóra-tanulmányozó korszakból?

M: Előző élet? Ez úgy hangzik, mintha több életem lenne, s ezek között nincs átjárás, pedig nagyon is van. Ez olyan, mint mikor azon értetlenkedtek az emberek, hogy mit akar ez a reggae-t éneklő haszid zsidó, amikor a két dolognak semmi köze egymáshoz! Ezen én mindig jót derültem. Nemcsak az Ószövetség történetei függnek össze, hanem az emberek életszakaszai is. Nincs előző életem és utána következő életem: csak egy van, ami állandóan változik. A 2003-as Crown Heights-i énem sem azonos a 2005-ös, a 2007-es vagy a 2009-es Crown Heights-i Matisyahuval, és azzal sem, ami azután következett, hogy leborotváltam a szakállamat, de ettől még mindegyik én vagyok. Az ima, a hit fontossága mindvégig velem maradt. Ami változott, az a zsidó vallási törvényekhez való viszonyom.

Ilyen volt

Ilyen volt

 

MN: Nemcsak a különböző életszakaszai függtek össze, hanem a szombati istentiszteletek és a vodkázás is.

M: Volt időszak, hogy egy kortyot sem ittam, máskor meg besétáltam a zsinagógába, és már kilenckor leittam magam, jóval a reggeli imák előtt. Hol így, hol úgy.

MN: „Mindent túlanalizálok. Én és David, a haverom igazi kockazsidók vagyunk, és ez nekünk nagyon is megfelel így” – nyilatkozott nemrég. Mintha csak egy Woody Allen-film karakterét írta volna körül.

M: Ezt inkább visszavonnám, vagy ha már nem lehet, hát hozzátenném, hogy így, a szövegkörnyezetéből kiragadva az idézett mondat elég bénán hangzik. Sok minden vagyok, de Woody Allen-karakter biztosan nem. Szeretek beszélni, vitázni, analizálni – így értettem. Ezek mind jellegzetesen zsidós dolgok.

MN: A vallásos slágerzenét kedveli? A keresztény rock például igen népszerű műfaj Amerika-szerte…

M: Nem az én műfajom. Nem nagyon bírom az olyan zenét, amely abszolút igazságokat hirdet, és egy ideológia népszerűsítése a célja. Én az olyan előadókat kedvelem, akik jó zenét csinálnak, és ezen keresztül vizsgálják a saját hitüket, bármilyen legyen is az. De ezt a fajta zenét biztos, hogy nem keresztény rocknak hívják.

Ilyen lett

Ilyen lett

 

MN: Most, hogy megújult, azért eljátssza a régi nagy slágereit, például a King Without A Crownt?

M: Nem tagadtam meg egyik régi számomat sem, s mivel mindegyiknek készült friss, naprakész verziója, kifejezetten élvezem játszani ezeket. És az sem mellékes, hogy a közönségem is élvezi őket, én pedig mégiscsak azért csinálom, amit csinálok, hogy boldoggá tegyem őket. Nincs a nosztalgiával semmi baj: az emberek szeretik a nosztalgiát, és ki vagyok én, hogy megfosszam ettől őket. De ha őszinte akarok lenni, azt kifejezettem rühellem, ha felkiabálnak nekem a színpadra, és mintha kívánságműsor lenne, számokat követelnek. Mintha nem tisztelnének eléggé, nem bíznának bennem mint művészben, hogy a lehető legjobbat fogom adni magamból. Nagy műgonddal rakom össze a számok listáját, hogy mit mikor énekelek. Erről a témáról egész könyvet tudnék írni. Amikor felordítanak nekem, az olyan, mintha nem akarnának velem tartani az általam kijelölt úton. Mint mikor a gyerek a sütit követeli a zöldség előtt. Képzelje el ugyanezt egy kosármeccsen: a közönség zsákolást szeretne látni, ordít, hogy zsákolj, miközben a játékos számára világos, hogy egészen más a helyes lépés.

 

Matisyahu június 3-án lép fel a Millenárison

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.