Szakáll és kipa nélkül - Matisyahu rapper

Zene

A haszid reggae rapperből szimpla reggae rapper lett: az új fizimiskáját és lemezét hamarosan Budapesten is bemutató zenész e-mailben válaszolt kérdéseinkre.

Magyar Narancs: Hová lett a haszid külső?

Matisyahu: Évek óta fantáziáltam már arról, hogy megszabadulok a szakálltól, de több dolog is visszatartott, leginkább az, hogy sokáig ragaszkodtam ahhoz a misztikus elgondoláshoz, hogy isten kegyelme a szakállban lakozik. Abban a hitben éltem, hogy ha leborotválom a szakállamat, azzal elvágom magam az isteni kegyelem áramlásától.

Ilyen volt

Ilyen volt

 

MN: A vallásos rajongói nem nehezteltek?

M: Ha még csak a vallásosak támadtak volna, de kaptam rendesen mindenfelől! Sokak számára egyszerűen elképzelhetetlen volt egy szakáll és kipa nélküli Matisyahu. Ragaszkodtak a megszokott képhez. Továbbra is nagyon vallásosnak és nagyon zsidónak érzem magam, ezer szálon kötődöm a zsidó spiritualitáshoz, de új fejezetet kellett kezdenem, tiszta lappal, tiszta arccal, szakáll nélkül. Magamat akartam látni a tükörben, nem a vallásos külsőségeket.

MN: Úgy nyilatkozott, hogy Akeda című új albuma azért is más, mint a többi, mert ezt tiszta fejjel készítette, nem szívott füvet a lemezkészítés során.

M: Helyesbítenék. Már a lemezkészítés időszaka előtt is igen hosszú ideig józan voltam, s tartózkodtam a legtöbb tudatmódosítótól, így a fűtől is. Nagyot nőttem a saját szememben. De voltak más periódusai is az életemnek, amikor józanul éltem, és nem nyúltam fűhöz. Életem nagy részét a szélsőségek közt ingázva töltöttem. Korábban minden lemezemet így készítettem, hatás alatt és józanul, hol így, hol úgy. Szóval, a józanság nem volt teljesen szűz terület a számomra.

Ilyen lett

Ilyen lett

 

MN: Mennyi maradt meg előző életéből, a Crown Heights-i ortodox, Tóra-tanulmányozó korszakból?

M: Előző élet? Ez úgy hangzik, mintha több életem lenne, s ezek között nincs átjárás, pedig nagyon is van. Ez olyan, mint mikor azon értetlenkedtek az emberek, hogy mit akar ez a reggae-t éneklő haszid zsidó, amikor a két dolognak semmi köze egymáshoz! Ezen én mindig jót derültem. Nemcsak az Ószövetség történetei függnek össze, hanem az emberek életszakaszai is. Nincs előző életem és utána következő életem: csak egy van, ami állandóan változik. A 2003-as Crown Heights-i énem sem azonos a 2005-ös, a 2007-es vagy a 2009-es Crown Heights-i Matisyahuval, és azzal sem, ami azután következett, hogy leborotváltam a szakállamat, de ettől még mindegyik én vagyok. Az ima, a hit fontossága mindvégig velem maradt. Ami változott, az a zsidó vallási törvényekhez való viszonyom.

Ilyen volt

Ilyen volt

 

MN: Nemcsak a különböző életszakaszai függtek össze, hanem a szombati istentiszteletek és a vodkázás is.

M: Volt időszak, hogy egy kortyot sem ittam, máskor meg besétáltam a zsinagógába, és már kilenckor leittam magam, jóval a reggeli imák előtt. Hol így, hol úgy.

MN: „Mindent túlanalizálok. Én és David, a haverom igazi kockazsidók vagyunk, és ez nekünk nagyon is megfelel így” – nyilatkozott nemrég. Mintha csak egy Woody Allen-film karakterét írta volna körül.

M: Ezt inkább visszavonnám, vagy ha már nem lehet, hát hozzátenném, hogy így, a szövegkörnyezetéből kiragadva az idézett mondat elég bénán hangzik. Sok minden vagyok, de Woody Allen-karakter biztosan nem. Szeretek beszélni, vitázni, analizálni – így értettem. Ezek mind jellegzetesen zsidós dolgok.

MN: A vallásos slágerzenét kedveli? A keresztény rock például igen népszerű műfaj Amerika-szerte…

M: Nem az én műfajom. Nem nagyon bírom az olyan zenét, amely abszolút igazságokat hirdet, és egy ideológia népszerűsítése a célja. Én az olyan előadókat kedvelem, akik jó zenét csinálnak, és ezen keresztül vizsgálják a saját hitüket, bármilyen legyen is az. De ezt a fajta zenét biztos, hogy nem keresztény rocknak hívják.

Ilyen lett

Ilyen lett

 

MN: Most, hogy megújult, azért eljátssza a régi nagy slágereit, például a King Without A Crownt?

M: Nem tagadtam meg egyik régi számomat sem, s mivel mindegyiknek készült friss, naprakész verziója, kifejezetten élvezem játszani ezeket. És az sem mellékes, hogy a közönségem is élvezi őket, én pedig mégiscsak azért csinálom, amit csinálok, hogy boldoggá tegyem őket. Nincs a nosztalgiával semmi baj: az emberek szeretik a nosztalgiát, és ki vagyok én, hogy megfosszam ettől őket. De ha őszinte akarok lenni, azt kifejezettem rühellem, ha felkiabálnak nekem a színpadra, és mintha kívánságműsor lenne, számokat követelnek. Mintha nem tisztelnének eléggé, nem bíznának bennem mint művészben, hogy a lehető legjobbat fogom adni magamból. Nagy műgonddal rakom össze a számok listáját, hogy mit mikor énekelek. Erről a témáról egész könyvet tudnék írni. Amikor felordítanak nekem, az olyan, mintha nem akarnának velem tartani az általam kijelölt úton. Mint mikor a gyerek a sütit követeli a zöldség előtt. Képzelje el ugyanezt egy kosármeccsen: a közönség zsákolást szeretne látni, ordít, hogy zsákolj, miközben a játékos számára világos, hogy egészen más a helyes lépés.

 

Matisyahu június 3-án lép fel a Millenárison

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.