mi a kotta?

Személyes sértés

  • mi a kotta
  • 2022. február 23.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/8. hétre

„Akik zenét hallgatni mennek színházba, azok olyanok, mint akiket az utcazenészek körül láthatunk összetömörülni! Ott aztán két fillérért valóban megkaphatják a dallamok érzelmeit… S mégis, ez az utcai hallgatóság sokkal türelmesebb, mint az államilag támogatott színházak számos bérlettulajdonosa, sőt az előbbiek körében még bizonyos »érteni akarással« is találkozhatunk, ami teljes mértékben hiányzik az utóbbiakból. Különös irónia folytán ez az »újdonságra« szomjazó közönség éppen ugyanaz, mint amelyik megretten és gúnyolódni kezd, mihelyst megpróbálják szokásaikból, illetve megszokott dorombolásából felrázni… Érthetetlennek tűnhet, de nem szabad elfelejtenünk, hogy egy műalkotást, egy szépségre irányuló kísérletet sokan még mindig személyes sértésként élnek meg.” Ily találóan jellemezte egyik jegyzetében Claude Debussy a közönséget, és alkalmasint nem meglepő, hogy e keresetlenül őszinte sorok csupán a komponista halála után jutottak nyilvánosságra. Pedig lejegyzésükre még 1902 tavaszán került sor, amikor Debussy egyetlen operája, a Pelléas és Mélisande című személyes sértés párizsi ősbemutatóját tartották. Ez a remekmű hosszú-hosszú szünet után most visszakerül az Opera repertoárjára: a Hotel Pro Forma kreatív kompániáját irányító Kirsten Dehlholm rendezésében, Frédéric Chaslin vezényletével és – ami a jelen ajánló tollnokát személy szerint talán legjobban érdekli – Pasztircsák Polina Mélisande-alakítását ígérve (Eiffel Műhelyház, február 25., nyolc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.