mi a kotta?

Személyes sértés

  • mi a kotta
  • 2022. február 23.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/8. hétre

„Akik zenét hallgatni mennek színházba, azok olyanok, mint akiket az utcazenészek körül láthatunk összetömörülni! Ott aztán két fillérért valóban megkaphatják a dallamok érzelmeit… S mégis, ez az utcai hallgatóság sokkal türelmesebb, mint az államilag támogatott színházak számos bérlettulajdonosa, sőt az előbbiek körében még bizonyos »érteni akarással« is találkozhatunk, ami teljes mértékben hiányzik az utóbbiakból. Különös irónia folytán ez az »újdonságra« szomjazó közönség éppen ugyanaz, mint amelyik megretten és gúnyolódni kezd, mihelyst megpróbálják szokásaikból, illetve megszokott dorombolásából felrázni… Érthetetlennek tűnhet, de nem szabad elfelejtenünk, hogy egy műalkotást, egy szépségre irányuló kísérletet sokan még mindig személyes sértésként élnek meg.” Ily találóan jellemezte egyik jegyzetében Claude Debussy a közönséget, és alkalmasint nem meglepő, hogy e keresetlenül őszinte sorok csupán a komponista halála után jutottak nyilvánosságra. Pedig lejegyzésükre még 1902 tavaszán került sor, amikor Debussy egyetlen operája, a Pelléas és Mélisande című személyes sértés párizsi ősbemutatóját tartották. Ez a remekmű hosszú-hosszú szünet után most visszakerül az Opera repertoárjára: a Hotel Pro Forma kreatív kompániáját irányító Kirsten Dehlholm rendezésében, Frédéric Chaslin vezényletével és – ami a jelen ajánló tollnokát személy szerint talán legjobban érdekli – Pasztircsák Polina Mélisande-alakítását ígérve (Eiffel Műhelyház, február 25., nyolc óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."