sziget - PEACHES

  • - minek -
  • 2010. augusztus 19.

Zene

Látszólag ellene dolgozik a sors: Peaches a júliusi portugál Marés Vivas fesztiválon mamutnak öltözve (!) óvatlanul leugrik a dobfelszerelésről, és szétroncsolja jobb bokáját. Ennek dacára egy kifejezetten virgonc Peaches mutatkozik be a Sziget közönségének: előbb konkrétan komondornak (na jó: meglehet, mamutnak) öltözve, majd kapucnis kamuflázsban ugrál és énekel - mögötte az extravagáns Sweet Machine trió nyomul.
Látszólag ellene dolgozik a sors: Peaches a júliusi portugál Marés Vivas fesztiválon mamutnak öltözve (!) óvatlanul leugrik a dobfelszerelésrõl, és szétroncsolja jobb bokáját. Ennek dacára egy kifejezetten virgonc Peaches mutatkozik be a Sziget közönségének: elõbb konkrétan komondornak (na jó: meglehet, mamutnak) öltözve, majd kapucnis kamuflázsban ugrál és énekel - mögötte az extravagáns Sweet Machine trió nyomul. Ám a trükk gyorsan leleplezõdik: megjelenik a valódi Peaches rózsaszín, dizájnolt tolószékben és a Talk To Me-vel vissza is veszi a színpadi hatalmat csaló dublõrjétõl. A gondosan koreografált Kerekesszék Show a késõbbiekben is zavarba ejtõ keveréke a hatásvadász elemek halmozásának, a gendersztereotípiák és a szexualitás témáit körbejáró elektro-glam-punk kabarénak, és a határokat nem ismerõ, polgárpukkasztó, bár néha kissé öncélú bohóckodásnak. Ha a zenekar és a fõhõsnõ nem volna elég erõs látvány, várnak ránk egyéb nyalánkságok. Például - a két pulikutya-parókás go go girlt is elhomályosító - Danny, a transzi nõvér, a tolószék hivatalos mozgatója, aki leragasztott szilikonmellekkel, egy szál - feketére festett, bõszen lengedezõ - faszban vonaglik a színpadon.

Az a meglepõ, hogy a sok-sok hatásvadászat (a fentieken kívül: dupla gitárpárbaj, a gerjesztett fénycsövön bemutatott hangszerszóló, no meg a lézerfény-"hárfával" indukált pittyegések) dacára jó koncertet élvezhetünk. Peaches szuggesztív és tehetséges elõadó, ráadásul a tavalyi I Feel Cream lemez ravaszul összerakott elektropop nótacsokra kiváló koncert-nyersanyag. Régi, kedvenc témái jó ürügyet kínálnak számára, hogy manipulálja a közönség várakozásait és vélekedéseit: felizgatja, majd rendre lehûti õket, s látnivalón fenemód jól érzi magát a gondosan összeválogatott stáb, a színpadot elborító fura embersereglet kellõs közepén. S a jó példa, mint e pont egyórás, frenetikus sikerû show is tanúsítja, rendkívül ragadós.

A38-Wan2 Színpad, augusztus 11.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.