sziget - SQUAREPUSHER

  • - minek -
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Alighanem a tavalyi zseniális klubkoncertje bizonyult sikeres beharangozónak, mert Tom Jenkinson/Squarepusher idei szigetes fellépése majdhogynem arénahangulatban zajlik - jórészt eksztázisig lelkesült, meglehetős tömeg fogadja a jelentős előadót, ami már magában is elképesztő. A citromsárga esőkabátban és horgászsapkában tündöklő Squarepusher az első etapban megküzd saját laptopjával: a basszusgitár-HD párbaj nyitányaként maga alá csűr valami erősen tört ütemű, elektronikus alapot, amely jó esélylyel idézi fel a hallgatóban a boldogult emlékezetű kora kilencvenes éveket.
Alighanem a tavalyi zseniális klubkoncertje bizonyult sikeres beharangozónak, mert Tom Jenkinson/Squarepusher idei szigetes fellépése majdhogynem arénahangulatban zajlik - jórészt eksztázisig lelkesült, meglehetõs tömeg fogadja a jelentõs elõadót, ami már magában is elképesztõ. A citromsárga esõkabátban és horgászsapkában tündöklõ Squarepusher az elsõ etapban megküzd saját laptopjával: a basszusgitár-HD párbaj nyitányaként maga alá csûr valami erõsen tört ütemû, elektronikus alapot, amely jó esélylyel idézi fel a hallgatóban a boldogult emlékezetû kora kilencvenes éveket. Azután e proto- és poszt-jungle ritmikákra (óh jaj, tetszenek még emlékezni a "drill & bass" mûfajnévre még a nem kevésbé kifejezõ "breakcore" elõtti idõkbõl?) épülnek saját virtuóz, de sosem öncélú (na jó: errõl néha megoszlanak a vélemények) basszusgitárfutamai. Ebben az élõ közegben teljesednek ki Squarepusher zenészi intenciói: finoman-durván dekonstruálni az általa különösen szélesen értelmezett fúziós zenei hagyományt, és a romokból létrehozni az új, immár teljesebb szintézist. Ebbéli igyekezete során sikerrel idézi fel bennünk a hetvenes évek dzsessz-funk-rock hibridjeit, meg a közelmúlt és a jelen matekmetálját - annyi bizonyos, hogy ördögi futamait, virtuóz dallamvezetését nem egykönnyen lehet követni. De van, akinek sikerül: a második fázisban dobos kollégájával vív eszméletlen hangszerpárbajt - erre mondták a nyolcvanas-kilencvenes években, hogy "dzsesszpunk", ami persze csak egy újabb buta skatulya. Persze sokat játszik az utolsó pár albumról, meg az idei, felemelõen beteg Numbers Lucent EP-rõl - de ha kell, elõvesz olyan klasszikusokat is, mint a Chris Cunningham rendezte videójáról elhíresült Come On My Selector. A végén hol szólóban, hol a dobos Alex Thomasszal kettesben bolondítja a mind jobban bevaduló népet - õrjöngõ siker és visszataps a vége, no és egy igen erõs ráadás.

A38-Wan2 Színpad, augusztus 16.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Pride 2025 – avagy a félelem vége

  • Janisch Attila

A tegnapi menet jóval több volt, mint a valaha szervezett legnagyobb Pride: figyelmeztetés is volt arra, hogy Orbán aljas, társadalmat nyomorító rendszere eljutott a tűréshatárig, ahonnan már nincs tovább.

Kommunikációs munkatársat keres a MÚOSZ

  • narancs.hu

Olyan média-Jolly Jokert, aki innovatív, korszerű, szakmailag és technikailag felkészült, dinamikus, gyors, ismeri az új online trendeket, remek kommunikációs készséggel rendelkezik, lojális és együttműködő, és szereti a kihívásokat.