Sziget 2009 - Rontom, bontom - Primal Scream

  • - minek -
  • 2009. augusztus 20.

Zene

Bobby Gillespie-re és csapatára vagy húsz éve vár a magyar rajongók meglehet, kicsiny, ám annál elszántabb csapata - körülbelül akkortól lehetett elcsípni az ős-Scream egy-egy koncertfelvételét: a főszerepben persze Gillespie-vel, aki csak a mikrofonállvány segítségével tudott állva maradni (az interjúkban pedig - akkor még - kerek perec letagadta, hogy bármivel is ütné magát). Azután jött a Loaded óriási sikere, a 91-es legendás Screamadelica, a sztori további része pedig jól ismert. A PS mostanáig termeli az albumokat: a Beautiful Future című tavalyi például egészen szórakoztatóra sikeredett, és remek ürügyet teremtett egy újabb turnéhoz.

Bobby Gillespie-re és csapatára vagy húsz éve vár a magyar rajongók meglehet, kicsiny, ám annál elszántabb csapata - körülbelül akkortól lehetett elcsípni az ős-Scream egy-egy koncertfelvételét: a főszerepben persze Gillespie-vel, aki csak a mikrofonállvány segítségével tudott állva maradni (az interjúkban pedig - akkor még - kerek perec letagadta, hogy bármivel is ütné magát). Azután jött a Loaded óriási sikere, a 91-es legendás Screamadelica, a sztori további része pedig jól ismert. A PS mostanáig termeli az albumokat: a Beautiful Future című tavalyi például egészen szórakoztatóra sikeredett, és remek ürügyet teremtett egy újabb turnéhoz.

A péntek késő délutáni, a kényszerek miatt (következik a Pendulum, a Prodigy!) rövidre sikerült koncert alapján elmondhatjuk, hogy a jó negyvenes zenészek rohadtul nem fáradtak még el, remek hangulatban játsszák saját slágereiket, és Gillespie vokális produkciója sem hagy maga után különösebb kívánnivalót. Egy olyan zenekarnál, amely egyszerre merített a Stones, a Stooges, a hetvenes évek német krautja és persze a mindenkori elektronikus tánczene világából, végül is soha nem lehet tudni, mi következik az élő fellépéseken, hova teszik a hangsúlyokat, és milyen arányban lesz jelen a síró gitáros-harmonikás country-blues, a pszichomotoros technó-rock őrjöngés, a cipőbámulós drone és sikálás meg a retró-rave ringatózás. Nos, szépen adagolva kaptunk mindenből egy adagot: az elején ugyanúgy játszották az új lemez slágerét (Can't Go Back), mint a betegesen retró Country Girlt, s persze az örök fesztiválsláger Jailbirdöt. A kicsit gyér számban megjelent, ámde annál lelkesebb közönséget egy nagyon szép, csak éppen túlságosan elnyújtott Damageddel ültetik le, hogy azután kisvártatva felállítsanak mindenkit ugyanazon album (a már említett Screamadelica) nyitószámával - a Movin' On Up című, kivételesen sikerült stonesizmusra már mozog, aki él. A bő egyórányi műsort persze gondos szelekcióval rakták össze, hogy legalább némi felületes keresztmetszettel szolgáljanak az utóbbi két évtized terméséből. Ennek megfelelően megkapjuk a 94-es Rocksot, aztán a Swastika Eyest és az új lemez Suicide Bomb című romboló himnuszát. És nem hisz az ember a szemének/fülének, de lenyomják még a Loadedot is - pedig hát az "csupán" egy remix! A közönség szórakoztatásában múlhatatlan érdemei vannak Mani basszusgitárosnak (ex-Stone Roses, ugyebár), aki gyakorló poliglottként egy egészségesen recsegős bazdmeggel köszönti a hálás publikumot - hosszú volt az út a "Szeretlek, Budapest"-től, sőt a "Tavaszi szél vizet áraszt"-tól idáig, de érdemes volt kivárni. Minden tekintetben.

Nagyszínpad, augusztus 14.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.