Színház - A színész diadala - Pierre de Marivaux: A szerelem diadala

  • Csáki Judit
  • 2010. május 13.

Zene

A színházban a színész a legérdekesebb - és nincs ez másként az úgynevezett rendezői színház esetében sem. Amit például Ascher Tamás a Katona József Színházban el akar mondani Marivaux A szerelem diadala című darabjáról, azt a színészek mondják el; vagyis az előadás végére előálló csupasz sejtelem - hogy ugyanis itt nem arat világraszóló diadalt a szerelem, vagy ha igen, nincsen benne sok köszönet senkinek - a színészi alakításokban ölt testet. És elég nyilvánvaló az is, hogy Ascher éppen ezért, vagyis a színészekért mondja-mondatja el ezt a történetet: mutatnák már meg (megint), mit tudnak... Sokat tudnak.

A színházban a színész a legérdekesebb - és nincs ez másként az úgynevezett rendezői színház esetében sem. Amit például Ascher Tamás a Katona József Színházban el akar mondani Marivaux A szerelem diadala című darabjáról, azt a színészek mondják el; vagyis az előadás végére előálló csupasz sejtelem - hogy ugyanis itt nem arat világraszóló diadalt a szerelem, vagy ha igen, nincsen benne sok köszönet senkinek - a színészi alakításokban ölt testet. És elég nyilvánvaló az is, hogy Ascher éppen ezért, vagyis a színészekért mondja-mondatja el ezt a történetet: mutatnák már meg (megint), mit tudnak...

Sokat tudnak. Ezeken a hasábokon is jeleztem már, hogy a Katona József Színház társulata momentán "topon van"; vagyis könnyeden mutatja ereje legjavát. Ez az erő egyfelől a társulat tagjainak tehetségéből, másfelől a színészek egymásra hatásából, e tehetségek összjátékából fakad.

A társulat jó kondíciójának pedig nemcsak haszna, hanem evidens célja van: ennek a színháznak "hanyag társadalmunkra szabatos szava" van, vagyis reflektál a világra, amelyben élünk. A könnyedebb hangvételű előadások esetében azzal, hogy épp oly gondosan kimunkált produkciót tesz a színpadra, részleteiben és egészében, mint amikor nagy levegővel, élesen hallatja szavát olyan kérdésekben, amelyek mindannyiunk húsába vágnak. De akár könnyű, akár súlyos - ez a színház velünk él a jelenben, és vállalja a sorsközösséget a közönségével.

A fentiekből egyenesen következik, hogy az elmúlt évad könnyűkezű játéka, G. B. Shaw A hős és a csokoládékatona című műve kétségtelenül méltón fémjelzi e színház nívóját, de nem emblémája sem a Katona társadalmi jelenlétének, sem elmúlt évadjának. Ezért érthető, hogy amennyiben a színház úgy tekint a POSZT-ra, mint a kortárs színházművészet színe-javát felvonultató szakmai mustrára, akkor nem ezzel vonul föl legszívesebben, hanem azzal - ha már van miből válogatnia -, amit társadalmilag, vagyis a színházcsinálás elidegeníthetetlen célja szerint is releváns színházi megszólalásnak tekint. A válogatónak természetesen magánügye, hogy a színház társadalmi hivatását nem tartja fontosnak, hanem kizárólag immanens esztétikai képződményként tekint rá - a POSZT ezt a luxust már nem engedhetné meg magának, s ha mégis megengedi, hát a Katona társulata jól tette, hogy nem csatlakozott ehhez az engedékenységhez. Ráadásul a mai magyar színház erőszakosnak tűnő trendjével is szembemegy ez a döntés, hiszen minden eddiginél elsöprőbb erővel hódít a gagyi, az olcsó, a közönség föltételezett igényeit lefelé nivelláló színházcsinálás, amivel sok baja lesz még egy elkövetkező színházcsináló (és kritikus) nemzedéknek.

Némiképp furcsa lehet ezt éppen a Marivaux-előadás kapcsán leírni, hiszen ez az előadás a könnyedebb vonulatba tartozik. Bár ez a lassan háromszáz éves, flottul megcsinált, nem túl mély, viszont frappáns beszólásokkal operáló színmű Ascher Tamás rendezésében szépen el van kanyarítva egy számunkra ismerősebb, fanyarabb, rezignáltabb tartomány felé, vagyis még a komédiázás sem időtlen bohóckodás errefelé. Parádés színészi alakítások tolulnak egymásra a különféle színpadi archetípusok megformálásában.

Jordán Adél a férfiruhát öltött Leonida királynő szerepében elegánsan csillogtatja a férfi-nő váltások pikantériáját, és közben gazdag gesztusokkal kommentálja is a helyzet abszurditását. Nem annyira lángoló szerelme hajtja, hanem önfejűsége; hiszen a lángolás egyforma intenzitást mutat mindhárom irányban: Phókiónként, vagyis férfiként a vénkisasszonyságba belemerevedett Leontinából varázsol kontrollját vesztett repkedő bakfist; valódi nemét leleplezve Hermokratészt, az öreg és önmagát tántoríthatatlannak gondoló filozófust csábítja el - mindezt azért, hogy megnyerje Agiszt, és ezzel helyreüsse a trónviszály okozta csorbát.

Ténykedését szolgaszemélyzet kíséri: társa, a szintén férfiruhás Korina Arlekint szemeli ki magának, Szairész kertész pedig a busás jutalomra függeszti tekintetét.

Jordán könnyed, színes és elementáris; Szirtes Ági Leontinája a szerelem okozta átváltozás csodáját tárja elénk, annak összes gyötrelmes és szánandó jelenségével. Máté Gábor a "csípőt előre-felsőtestet hátra" tartással adja meg az öreg filozófus karakterének alapját, melyre a hanghordozás ingatagsága, a hiszékenység folytonos ellenpontozása rímel. Mészáros Béla mintha vakon és madzagra fűzve követné hirtelen támadt szenvedélyét - egyedül a szolgapár látszik a földön járni. A három - másként rászedett - szerelmes eltévelyedése mulatságosan fokozza egymást, és magasabbra emeli Jordán Adél Leonidájának kényszer szülte machinációját.

Khell Zsolt hervadt bujaságot imitáló lepukkant üvegháza valóságos labirintus, mindenki szükségképpen eltéved benne, Bányai Tamás sejtelmes fényei ironikusan segítik ezt. Szakács Györgyi jelmezei a helyzet abszurditását hangsúlyozzák, akárcsak Sáry László és Keresztes Gábor zenéje.

Jobbnál jobb alakítások sorozatán keresztül jutunk a fanyar végig: látszólag minden jóra fordul, valójában még az is pofára esik, aki azt hiszi, megkapta, amit akart. Éppen ezért.

Katona József Színház, április 23.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.