Színház - A színház helye - Szörprájzparti, Lír, Idill

  • Csáki Judit
  • 2009. július 2.

Zene

A színház mint épület, ahol (többnyire emelt színpadon) színházi előadásokat tartanak, mostanában veszít pozíciójából. Ez a folyamat nagyjából együtt mozog azzal, hogy a színház mint műfaj ugyanennyit nyer más terepeken. Vagyis a kérdés egyelőre ez: hol játszanak színházat mostanában. (Az még a jövő kérdése, hogy mire lehet használni a színházat akkor, amikor majd nem színházat csinálnak benne...)

A színház mint épület, ahol (többnyire emelt színpadon) színházi előadásokat tartanak, mostanában veszít pozíciójából. Ez a folyamat nagyjából együtt mozog azzal, hogy a színház mint műfaj ugyanennyit nyer más terepeken. Vagyis a kérdés egyelőre ez: hol játszanak színházat mostanában. (Az még a jövő kérdése, hogy mire lehet használni a színházat akkor, amikor majd nem színházat csinálnak benne...)

Színházat játszanak manapság például lakásban. Ez nem új - itthon sem, a nagyvilágban sem. De ezúttal nem a produkció nyilvánosságának (politikai óvatosságból eltökélt) korlátozása szüli az ötletet, hanem vagy a formai újítás, vagy az anyagi szűkösség. A Szörprájzparti című előadás esetében (amely amúgy nem az egyetlen, csak az egyik példája a mai lakásszínházi előadásoknak) a kettő együtt is igaz lehet; végtére is egy akármilyen partinak lehet megfelelő helyszíne egy akármilyen lakás. Kárpáti Péter darabja kollektív munka eredményeként került színre az Astoriához közeli lakásban: a HOPPart, a tatabányai Jászai Mari Színház és a Sirály együttműködése (a volt krétakörös Nagy Zsolttal együtt) kellemesen idézi a hajdani lakásszínházak spontaneitástól fűtött hangulatát. Persze ha nekilátunk szétszálazni ezt a bizonyos atmoszférát, belebotlunk megannyi esetlenségbe és esetlegességbe, véletlenszerű és kimódolt dramaturgiai vagy színjátékos "göröngybe" - de hát ennek az "együtt vagyunk mind, játszók és nézők" típusú együttlétnek épp az az egyik sajátossága, hogy nem szálazunk szét. Tudomásul vesszük, hogy a főhős, akinek majd meglepetéspartit szervezünk, egy banális élettörténet főszereplője, két nővel kavar, akik ugyancsak banális reakciókat produkálnak a helyzetre; van obligát veszekedés, hazugság, rinyálás, vállvonás, bőgés, irónia. És van abszurdoid szál is: a Nyúl, a CBA, próbatétel mind: tessék leszokni a "hogy kerül ez ide?", "ki a franc ez egyáltalán?" típusú kérdésekről.

Leszokunk - bár nem könnyű. Tudomásul vesszük, hogy olyan hatással van dolgunk, ami rögvest megszűnik, mihelyt kilépünk az ajtón. Felejtős, magyarul - és nem csak azért, mert az istennek se bírnánk összefoglalni a sztorit két mondatnál bővebben. A színészek - ahogy ez sokszor előfordul, kivált az ilyen, spontaneitásra-improvizációra épülő produkciókban - az "életükért" játszanak; ezt viszont jó nézni, mármint azt, hogy kinek hogy sikerül. Polgár Csaba könnyed és elegáns, mintha színpadon állna. Kiss Diána Magdolna "belemenős" és fékevesztett: karnyújtásnyira az ilyesmi nagyon hatásos. Szilágyi Katalin nagy színésznőt ígér, csak adassék végre méretes feladat hozzá. Nagy Zsolt energiája lehengerlő, mást ezúttal nem láttunk tőle. Mindazonáltal: lakásban lehet színházat csinálni.

És lehet - méghozzá veretességtől megszabadított klasszikus alapanyagból - a pécsi Modern Magyar Képtár parkjában is, a várfal tövében, ahol két sírt előre kiástak a végzős pesti színészhallgatók, hogy majd a kellő időben beledőljön Lear király (itt: Lír) és Gloster - meg a többi, aki nem volt bekalkulálva előre. Zsótér Sándor jó néhány évvel ezelőtt már rendezett egy főiskolás Leart (Hajduk Károly felejthetetlen volt benne); most, ezzel az ásással és intenzív természeti környezettel új közeget teremtett a történet köré. A dráma célratörő húzásai a csöppet sem öregre játszott király ön- és világmegismerő Canossáját pörgetik föl. A lányok története és nézőpontja félig szükségszerűen (félig a gyengébb színészi jelenlétnek köszönhetően) szorul háttérbe; Cordelia például egy várfalról nézi fékezett habzású érdeklődéssel, mi zajlik alant.

Ahol a rendkívüli teret amúgy fantáziadúsan használják a szereplők: ugranak fáról és falról, egyensúlyoznak peremen és a sír mellett, ásnak és temetnek, hevernek-cigiznek fa tövében. És közben Lír szinte játékosan és öntudatlanul teljesíti ki és be önnön tragédiáját - Petrik Andrea kiemelkedő, látványos, masszív tehetsége nemcsak a szerepet, de a drámát is elviszi a végpontig, mellette Szegény Tamás-Edgar szerepében Kovács Ádám halványabban mutatja saját és apja szomorú történetét. Józan László Bohócára viszont megint érdemes nagyon figyelni: a fiatal színész játékos-súlyosan ismétli el a hullákkal telt sírok fölött a világ kuszaságáról szóló versikét.

A Sirály lassan színháznak számít; kár, hogy az erre a funkcióra ígéretesen törekvő AKKU-nak nem adatott ennyi idő. A Sirály például a KoMa otthona - legutóbb Idill című produkciójuk talált méretes-arányos helyet itt magának. Mikó Csaba darabját Zrinyi Gál Vince rendezte - az előadás erősen emlékeztet a német színház Schimmelpfennig-Mayenburg-Ostermeyer-stíljére, amennyiben a közönséggel szemben széken üldögélő szereplők a szövegmondás mikéntjével bontják ki a drámát, mégis megtalálja a maga egyéni tenorját: Lass Bea (Szerető) és Jelinek Erzsébet (Nő) mellett például a krimiszerű sztoriban az apát játszó Polgár Péter és a Férfit játszó Lőrincz Sándor is ügyesen dinamizálja a látszólag statikus helyzetet. Szegény díszlet, szegény látvány, szerény anyagiak - és dús színház: csattanós a vége.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.