színház - A TERMÉSZETES VÉSZEK KOLLEKTÍVA JOM & TERRY

  • Sisso
  • 2010. március 11.

Zene

című előadása párkapcsolatainkról akar szólni, a se vele, se nélküle cirkuszokról és a felgyorsult információáramlásnak köszönhetően kiüresedett viszonyainkról. Mindezt sokféleképpen kívánja a nézőkkel megértetni - túl sokféleképpen is ahhoz, hogy ne fáradjunk bele.
címû elõadása párkapcsolatainkról akar szólni, a se vele, se nélküle cirkuszokról és a felgyorsult információáramlásnak köszönhetõen kiüresedett viszonyainkról. Mindezt sokféleképpen kívánja a nézõkkel megértetni - túl sokféleképpen is ahhoz, hogy ne fáradjunk bele. A színpadi tér ketté van osztva, lenn az Accord Quartet játssza Márkos Albert szerzeményeit, és Katona László, a Mester (mint valami új telekrisztus) osztja az észt kortárs írók (Erdõs Virág, Filó Vera, Schein Gábor, Tasnádi István) szövegeire. Egy szinttel feljebb két hatalmas vetítõvászon: nézni is teher, ami szöveg és kép keresztülszáguld rajta. Aztán itt jelenik meg az elõadás szándéka szerint a Mesterrel szemben kreált két vad és õszinte figura Szûcs Edit baljós karneváli ruháiban. Az új világ bohócai: Ágens és Laborfalvy Sós Béla operahangon kommunikálnak, fájdalmasan szép énekük nyomot hagy, kapcsolatuk valóban emlékeztet azokéra, akik egymás nélkül nem értelmezhetõk - ám elfedik õket a vetített képregénybuborékok a vicces szövegekkel.

Sokat gondolkodtam, elõadás közben volt rá idõm, hogy a Tom és Jerry címû brutális amerikai rajzfilmsorozat parafrázisaként kezdjem-e értelmezni az elõadást vagy blöffként, mint a The Jom and Terry Show-t, az amerikai punklegenda, Mike Watt átmeneti háttérzenekarát, amelynek Tom Watson gitáros és Jerry Trebotic dobos volt a névadója, és jobb dolguk híján állítólag borsot törtek más zenekarok orra alá. Mert a punkreferenciák egyébként nem állnak távol Árvai György rendezõ sajátos, sötét hangulatú színházától. A végén Katona László gitárral a kezében elõ is adja a Sex Pistols himnuszának magyar szövegû változatát. De ettõl még nem teremtõdött meg a posztpunk hangulat, és nem lett paródia sem az elõadás, mert a sok-sok jó alkotó ötletei nem szintetizálódtak. Nem lett a lebontott mûanyag világgal szemben semmi új és igazi.

Trafó, február 26.

***

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.