színház - A TERMÉSZETES VÉSZEK KOLLEKTÍVA JOM & TERRY

  • Sisso
  • 2010. március 11.

Zene

című előadása párkapcsolatainkról akar szólni, a se vele, se nélküle cirkuszokról és a felgyorsult információáramlásnak köszönhetően kiüresedett viszonyainkról. Mindezt sokféleképpen kívánja a nézőkkel megértetni - túl sokféleképpen is ahhoz, hogy ne fáradjunk bele.
címû elõadása párkapcsolatainkról akar szólni, a se vele, se nélküle cirkuszokról és a felgyorsult információáramlásnak köszönhetõen kiüresedett viszonyainkról. Mindezt sokféleképpen kívánja a nézõkkel megértetni - túl sokféleképpen is ahhoz, hogy ne fáradjunk bele. A színpadi tér ketté van osztva, lenn az Accord Quartet játssza Márkos Albert szerzeményeit, és Katona László, a Mester (mint valami új telekrisztus) osztja az észt kortárs írók (Erdõs Virág, Filó Vera, Schein Gábor, Tasnádi István) szövegeire. Egy szinttel feljebb két hatalmas vetítõvászon: nézni is teher, ami szöveg és kép keresztülszáguld rajta. Aztán itt jelenik meg az elõadás szándéka szerint a Mesterrel szemben kreált két vad és õszinte figura Szûcs Edit baljós karneváli ruháiban. Az új világ bohócai: Ágens és Laborfalvy Sós Béla operahangon kommunikálnak, fájdalmasan szép énekük nyomot hagy, kapcsolatuk valóban emlékeztet azokéra, akik egymás nélkül nem értelmezhetõk - ám elfedik õket a vetített képregénybuborékok a vicces szövegekkel.

Sokat gondolkodtam, elõadás közben volt rá idõm, hogy a Tom és Jerry címû brutális amerikai rajzfilmsorozat parafrázisaként kezdjem-e értelmezni az elõadást vagy blöffként, mint a The Jom and Terry Show-t, az amerikai punklegenda, Mike Watt átmeneti háttérzenekarát, amelynek Tom Watson gitáros és Jerry Trebotic dobos volt a névadója, és jobb dolguk híján állítólag borsot törtek más zenekarok orra alá. Mert a punkreferenciák egyébként nem állnak távol Árvai György rendezõ sajátos, sötét hangulatú színházától. A végén Katona László gitárral a kezében elõ is adja a Sex Pistols himnuszának magyar szövegû változatát. De ettõl még nem teremtõdött meg a posztpunk hangulat, és nem lett paródia sem az elõadás, mert a sok-sok jó alkotó ötletei nem szintetizálódtak. Nem lett a lebontott mûanyag világgal szemben semmi új és igazi.

Trafó, február 26.

***

Figyelmébe ajánljuk

Radnóti Sándor: „Soros démonizálása világjelenség”

  • Radnóti Sándor
Abban a szótárban, amelyet spindoktorai tanácsára a miniszterelnök használ, majd nyomában villámgyorsan elterjed politikai lakájai körében, s kötelezővé válik a kormánypárti médiák teljes spektrumában, a CEU-t Soros-egyetemnek kell nevezni, Soros György nevét pedig a spekuláns szóval kell összekapcsolni.

„A világ ilyen: aki jól teljesít, könnyebben kap segítséget”

A Belügyminisztérium és szeretetszoglálatok közös kezdeményezésének köszönhetően 18 gyermekvédelemben érintett személy jutott lakhatáshoz. A pályázati felhívás szigorú követelményeket támaszt, ám a program valóban komoly kedvezményeket nyújt. Ebből kifolyólag csak egy szűk kör számára ad lehetőséget, miközben több mint 23 ezren nélkülözik a vér szerinti családjukat. Elég-e ez a segítség, és ha igen, mire?

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.