színház - A TERMÉSZETES VÉSZEK KOLLEKTÍVA JOM & TERRY

  • Sisso
  • 2010. március 11.

Zene

című előadása párkapcsolatainkról akar szólni, a se vele, se nélküle cirkuszokról és a felgyorsult információáramlásnak köszönhetően kiüresedett viszonyainkról. Mindezt sokféleképpen kívánja a nézőkkel megértetni - túl sokféleképpen is ahhoz, hogy ne fáradjunk bele.
címû elõadása párkapcsolatainkról akar szólni, a se vele, se nélküle cirkuszokról és a felgyorsult információáramlásnak köszönhetõen kiüresedett viszonyainkról. Mindezt sokféleképpen kívánja a nézõkkel megértetni - túl sokféleképpen is ahhoz, hogy ne fáradjunk bele. A színpadi tér ketté van osztva, lenn az Accord Quartet játssza Márkos Albert szerzeményeit, és Katona László, a Mester (mint valami új telekrisztus) osztja az észt kortárs írók (Erdõs Virág, Filó Vera, Schein Gábor, Tasnádi István) szövegeire. Egy szinttel feljebb két hatalmas vetítõvászon: nézni is teher, ami szöveg és kép keresztülszáguld rajta. Aztán itt jelenik meg az elõadás szándéka szerint a Mesterrel szemben kreált két vad és õszinte figura Szûcs Edit baljós karneváli ruháiban. Az új világ bohócai: Ágens és Laborfalvy Sós Béla operahangon kommunikálnak, fájdalmasan szép énekük nyomot hagy, kapcsolatuk valóban emlékeztet azokéra, akik egymás nélkül nem értelmezhetõk - ám elfedik õket a vetített képregénybuborékok a vicces szövegekkel.

Sokat gondolkodtam, elõadás közben volt rá idõm, hogy a Tom és Jerry címû brutális amerikai rajzfilmsorozat parafrázisaként kezdjem-e értelmezni az elõadást vagy blöffként, mint a The Jom and Terry Show-t, az amerikai punklegenda, Mike Watt átmeneti háttérzenekarát, amelynek Tom Watson gitáros és Jerry Trebotic dobos volt a névadója, és jobb dolguk híján állítólag borsot törtek más zenekarok orra alá. Mert a punkreferenciák egyébként nem állnak távol Árvai György rendezõ sajátos, sötét hangulatú színházától. A végén Katona László gitárral a kezében elõ is adja a Sex Pistols himnuszának magyar szövegû változatát. De ettõl még nem teremtõdött meg a posztpunk hangulat, és nem lett paródia sem az elõadás, mert a sok-sok jó alkotó ötletei nem szintetizálódtak. Nem lett a lebontott mûanyag világgal szemben semmi új és igazi.

Trafó, február 26.

***

Figyelmébe ajánljuk

Hajléktalanság – akár két lépésben

Betegség, baleset, alkohol- és drogproblémák, megromlott házasság, bedőlt vállalkozás, uzsorakölcsön, élősködő hozzátartozók – néhány ok, amik könnyen pénztelenséghez vezethetnek, ahonnan pedig sok esetben már csak egy lépés az utcára kerülni. Minderről a Vöröskereszt hajléktalanokat gondozó miskolci intézményének lakói meséltek. 

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.