Színház - Dioráma - János vitéz I-II.

  • Csáki Judit
  • 2009. február 12.

Zene

Egyszerűbb lenne - és méltóbb is - pusztán színházi előadásnak tekinteni a Nemzeti Színházban két szereposztásban bemutatott János vitézt, de hát megint a bonyolultabb utat járjuk... Kacsóh Pongrác daljátékának e legújabb változata, úgy tűnik, feledteti sokakkal, hogy a mű sorsa többszörös adaptációk, átírások, kiegészítések, betoldások, húzások-vonások története, és nem is mindig csak az aktuális nemzeti öntudat kívánalmai szerint, hanem a színházba elvárt közönség kedvére (amikor például rendre a kor legnagyobb női sztárjának nadrágszerepe lett a Kukorica Jancsi). Csáki Judit

Egyszerűbb lenne - és méltóbb is - pusztán színházi előadásnak tekinteni a Nemzeti Színházban két szereposztásban bemutatott János vitézt, de hát megint a bonyolultabb utat járjuk... Kacsóh Pongrác daljátékának e legújabb változata, úgy tűnik, feledteti sokakkal, hogy a mű sorsa többszörös adaptációk, átírások, kiegészítések, betoldások, húzások-vonások története, és nem is mindig csak az aktuális nemzeti öntudat kívánalmai szerint, hanem a színházba elvárt közönség kedvére (amikor például rendre a kor legnagyobb női sztárjának nadrágszerepe lett a Kukorica Jancsi).

Alföldi Róbert ehhez képest nem is húzott-vont olyan nagyon sokat; föltett bizonyos - eléggé könnyen rekonstruálható - kérdéseket, és megfelelt rájuk az előadásban. Túlnyomórészt színházi válaszokat adott. Teátrálisakat és egyszerűeket - teljes összhangban Daróczi Sándorral és Gyarmathy Ágnessel, akik a látványért felelnek.

Ezért aztán kezdetben a még mindig csodás magyar Alföld tárul elénk, ringó búzatáblával, vakító kék éggel, kis patakkal. Csak a búzatábla a buzgó szerelemtől ring (menyecskék és huszárok "ringatják"); a vakító kék ég a hátsó vásznon olykor vörösbe fordul, máskor fekete-fehér "fényképbe"; a kis patak meg néhány aprócska pocsolya. A finoman ironikus fátyol mindvégig látni engedi a fölhabzó érzelmeket: a menyecskék odaadását, a huszárok kényszerű vitézségét, Jancsi édes-bús szerelmét, a mostoha szerető irigység vezérelte gonoszságát, Iluska szomorkás szerelmét (az első szereposztásban Söptei Andrea Iluskája oly rezignált, hogy percig sem hiszi: lesz ebből boldog vég, a másodikban a lehengerlően éneklő Tompos Kátya üde szerelmére nagyobb csalódás vár). A háttérben a falu népe - a kórus - ül: baljós tanúsereg. Sok apró poén gazdagítja még a képet, mind talál; a kivágott zászlót összevarrják, a birkanyájat puli kergeti, Jancsi ostora pattog, ahogy kell.

A nyalka magyar huszárok meg elindulnak fölszabadítani a törökök által leigázott Franciaországot. Ezt szerintem sem 1904-ben, sem 1927-ben, sem 1937-ben nem lehetett röhögés nélkül megállni (már ha valaki belegondolt Bakonyi Károly librettójának különös fordulataiba, a rendező márpedig nyilván megtette). A francia király palotája Ferrero Rocher és Raffaello bonbonokból készült építmény, melyet a Radnay Csilla által játszott (és remekül énekelt) királylány módszeresen pusztít. A francia király Bodrogi Gyula alakításában elementáris bohóc, benne van a megrémült kisember és a hatalmas színész minden árnyalata. (Kár az egyetlen nem "pártok feletti" poénsorozatért: a "monnyak le?" kabarétréfát jobbról szépen meg fogják köszönni, ahelyett, hogy az előadást néznék.) Spindler Béla a gyávaság áriáját dalolja el meggyőzően: az ajándék miniguillotine-tól (melyet már előkészített a háttérben átmasírozó híres forradalmi festmény, Delacroix műve, melynek használati rugalmassága az idézettől és utalástól a mellrák elleni küzdelemig terjed) láthatóan elsápad.

Nehezen győz a magyar huszárcsapat: véres, szakadt ruhában vonszolódnak színpadra, hogy végigasszisztálják a makacs (és időközben János vitézzé hősült) Jancsi gyerek magyaros karakánságát, amellyel visszautasít szépséget, karriert és fele királyságot - dagad a keblünk a büszkeségtől (ha el nem fog a röhögés): mi már csak tudunk dönteni. És jön a lélektani mélypont: Bagó - akiről csak Jancsi nem tudja, hogy Iluskába szerelmes - a lány halálhírét hozza. A francia királylány jó dramaturgiai, de annál rosszabb lélektani fordulattal rögvest benyomulna az üresen maradt helyre - semmi esélye... Jancsi Bagóval elindul: nem a sírból kikaparni az ő Iluskáját, hanem megtalálni ott, ahol most van; viszi a rózsát is, ami egyrészt szebben beszél, másrészt úgy éneklik - mind a Bagóban mindvégig remekelő Szarvas József, mind az erre a dalra csúcsra járó Hevér Gábor -, hogy meg kell a szívnek szakadni, viccből meg komolyan is.

És akkor jön a talány: Iluska Tündérországban van, de hol van Tündérország? Alföldi rendezésének harmadik felvonása egy aluljáróban játszódik ugyan, de ha a kérdésre felelünk, mint Alföldi, akkor ennek az aluljárónak nem a rondaság, a mélység, a mocsok és a szenny a kiemelt attribútuma. Hanem a hely: Tündérország a menekülni kényszerülő, kis falujából elvágyódó lány számára 1904-ben, '27-ben, '37-ben és ma Budapesten van, a nagyvárosban. Az álmok és lehetőségek idevonzzák azt, aki boldogságot remél, Iluskát is. A város - így Tündérország - emblematikus helye pedig a metróaluljáró. A városban elzüllött vidéki lány, a tündérek királynője számára nincsen visszaút - Jancsi azonban nem ezt az Iluskát kereste. Bagó furulyaszava, a pipacs és az aratás - ez az ő tündérországa. És hol lehet ezt föllelni 2009-ben? Egy múzeumi diorámában: kis kalicka, benne túlméretezett Jancsi- és Bagó-szobor a már nem ringó parányi búzamezőben.

Az első szereposztásban Stohl András énekkel-szóval kemény, edzett Jancsit hoz; a másodikban Mátyássy Bence Jancsija nagyobbat koppan. Udvaros Dorottya mostoha-boszorkája Iluska álorcájában komoly dilemma elé állítja Jancsit; Csoma Judité sprődebb, megrögzöttebb. Jók az énekesek, jók a muzsikusok - de hisz ezzel nincs is baja senkinek.

A nemzeti öntudatot nem a színházban kell gyógyítgatni, ha beteg. A János vitéz pedig színház: ennyi.

Nemzeti Színház, január 30. és február 2.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.