Színház - Fogyaték - Persona, Deviancia - Két zsámbéki este

  • Csáki Judit
  • 2010. augusztus 12.

Zene

Természetes, legföljebb igen kockázatos, ha a színház forrásért a filmhez nyúl (fordítva nem így van: a színház adott esetben könnyedén, kockázatmentesen alakul át filmmé); Zsámbékon ráadásul filmrendező, Gigor Attila vette a kezébe Ingmar Bergman Personáját, és csinált belőle színházi előadást. Nem is a filmből, hanem a forgatókönyvből; sőt nem is abból, hanem annak (önmaga és a dramaturg, Emília Luptáková által) átírt változatából. S ha a cél az, hogy (akár láttuk, akár nem) felidéződjék bennünk Bergman Personájának szorongatóan különleges, egyszerre lebegő és súlyos atmoszférája, hát ez a cél el lett érve. Más kérdés, hogy aki látta a filmet, az bizony nem tudta száműzni lelki szemei elől Liv Ullmannt és Bibi Anderssont.

Természetes, legföljebb igen kockázatos, ha a színház forrásért a filmhez nyúl (fordítva nem így van: a színház adott esetben könnyedén, kockázatmentesen alakul át filmmé); Zsámbékon ráadásul filmrendező, Gigor Attila vette a kezébe Ingmar Bergman Personáját, és csinált belőle színházi előadást. Nem is a filmből, hanem a forgatókönyvből; sőt nem is abból, hanem annak (önmaga és a dramaturg, Emília Luptáková által) átírt változatából. S ha a cél az, hogy (akár láttuk, akár nem) felidéződjék bennünk Bergman Personájának szorongatóan különleges, egyszerre lebegő és súlyos atmoszférája, hát ez a cél el lett érve. Más kérdés, hogy aki látta a filmet, az bizony nem tudta száműzni lelki szemei elől Liv Ullmannt és Bibi Anderssont.

A zsámbéki rakétabázis legnagyobb silójában szlovák-magyar koprodukcióban került színre az előadás; Budavári Attila díszlettervező és Ján Jeník világítástervező közös érdeme az a vakítóan fehér fénykör, amely látni nem, csak sejteni, érezni engedi a mögötte lévő tágas ürességet. A fénykör a voltaképpeni játéktér: előbb a színpad, ahol Elizabet Vogler színésznő az Élektra monológja közben elnémul, aztán a kórházi ágy, majd a kis szoba a szigeten, ahová gyógyulni megy a néma sztár az ápolónővel. Gigor simán, mondhatni "filmesen" úsztatja egymásba a jeleneteket, ezért aztán töréspontok nem, csak fordulópontok érzékelhetők abban a folyamatban, amelyben a két személyiség - a színésznő és az ápolónő - bejárja a maga útját előbb egymás, majd önmaga felé. És ugyanilyen simán építi föl azt a hatásmechanizmust, amelynek segítségével mi, színházi nézők szépen beúszunk a hallgatás, a nem-beszéd és a beszéddel takart hallgatás szövedékébe.

Ebben persze a színészeknek is tetemes részük van; a két nő ugyan csak fokozatosan veszi birtokba szerepét, mintegy a szemünk előtt azonosulnak vele: Gubík Ági kezdetben nem túl meggyőző, sem Élektraként nem elég súlyos a beszéde ahhoz, hogy az elhallgatás tragikus legyen, sem a hallgatása nem oly beszédes, hogy sejtesse, amiért elhallgat. Aztán belejön: elkezd otthonosan mozogni a figyelő színésznő szerepében, a szó szoros értelmében rányílik a szeme az ápolónőben a másik emberre, a másik personára, és ettől kezdve jó, mindvégig. Lax Judit az ápolónő szerepében eleinte idegesítően és túljátszottan civil, aztán amikor a személyiséggel van dolga, már ő is jó. Fekete Ernő játssza az orvost, valamint mindkét nő férjét; sokszor néma ő is, de minden másodperce erős és telített, és szaggatott színpadi jelenlétéből is létrehozza a harmadik, összetett personát.

*

Németh Ákos darabjának, amelyet a rakétabázis egy másik, kisebb és keskenyebb silójában mutattak be, Deviancia a címe, és ez a tárgya is. No, nem föltétlenül vagy nem csak a főszereplő autista lány devianciája, hanem - csöppet sem meglepő módon - az úgynevezett egészséges emberek megannyi nyomorúságos mássága. És tán éppen ez, a körültekintően mindenkire vonatkoztatható deviancia az, amitől kissé papírízű marad a darab - igaz, Jámbor József rendezése nem is igyekezett fantáziával fölturbózni azt. Ráadásul a tárgy, mármint a deviancia oly közkedvelt a (kortársi) drámairodalomban (is), hogy muszáj, tényleg muszáj új mondandót találni benne.

Zsani, az autista lány kettesben él anyjával, aki a maga módján szereti őt, de lelkileg-idegileg bele is rokkant már ebbe a szeretetbe meg a kegytárgyboltba, ahol a napjait tölti, meg a másik, az "egészséges" lányával való ambivalens kapcsolatba. A másik lány, Bea a fenti élethelyzeten kívül az apahiánytól, a fűtől meg a zavaros pasiügyektől zakkan meg kissé; barátnőjét, kertészetbeli kollégáját ugyancsak apaügylet nyomasztja (az apja börtönben ül, de nem vesz róla tudomást). A kertészet tulajdonosa a magányba csavarodik bele, meg abba, hogy a felesége sok évvel korábban elhagyta, régi barátja és beosztottja szintén magányos és elesett - és így tovább, nagyjából a papírforma szerint. Kinek-kinek jut egy - bizonyos szempontból túl-, más szempontból alulírt - élethelyzet és élettörténet, amely azonban a sablonokon kívül nemigen ölel magába semmit. Csöppet sem meglepő, hogy az egyik idősebb férfi meglátja Zsaniban, az autista lányban a szerethető és uralható lényt, meg is erőszakolja, majd "hibáját" jóváteendő feleségül is venné. Az anya pedig ebben látja a menekülés útját: állandó gondozásra szoruló lányából üzlettulajdonos és feleség lehet.

Jámbor József némi szürreális mázzal kente be a hóttreál sztorit: a szereplők olykor különböző gimnasztikai gyakorlatokat végeznek, mintha maguk is díszletté válnának az egyébként díszlettelen, viszont érdekesen kialakított, a falhoz erősített állványzatból álló játéktéren. Sok értelmét ugyan nem találtam ezeknek a betéteknek, viszont kétségtelenül némi színt visznek az amúgy unalmasan csordogáló előadásba. Az alakítások hoznak ugyan egy-két szép pillanatot, egészében azonban csiszolatlanok és a színészi eszköztárat tekintve szűkösek.

Van viszont egy szép zárókép: kinyílik a nyomasztó betonsiló vaskapuja (amúgy is ez a járás, ugye), és föltárul a zsámbéki rakétabázis hatalmas erdős parkjának egyik dús, lüktető, intenzív szeglete. Rálátunk az esti tájra - és oda vágyunk, kifelé.

Zsámbék, június 20.; július 23.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”