Színház - Fortissimo - A három nővér Zsámbékon

  • Csáki Judit
  • 2009. szeptember 17.

Zene

Visszatérő program Zsámbékon a Vidnyánszky Attila rendezte A három nővér a beregszásziak előadásában. Itt mutatták be 2003-ban, időről időre újra felbukkant a zsámbéki nyári programban, most pedig a nagy hangárban játszották az eredetileg szabadtéri produkciót, a róla készült fölvétellel együtt. Jó nagy a rendetlenség a hosszúkás játéktérben: pókhálószerű kötelek húzódnak széltében-hosszában, deszkadobogók itt meg ott, vödrök és farönkök szanaszét. A felfordulás indokolt: a dráma harmadik felvonásával, a tűzvésszel kezdődik az előadás. Miért is ne?

Visszatérő program Zsámbékon a Vidnyánszky Attila rendezte A három nővér a beregszásziak előadásában. Itt mutatták be 2003-ban, időről időre újra felbukkant a zsámbéki nyári programban, most pedig a nagy hangárban játszották az eredetileg szabadtéri produkciót, a róla készült fölvétellel együtt.

Jó nagy a rendetlenség a hosszúkás játéktérben: pókhálószerű kötelek húzódnak széltében-hosszában, deszkadobogók itt meg ott, vödrök és farönkök szanaszét. A felfordulás indokolt: a dráma harmadik felvonásával, a tűzvésszel kezdődik az előadás. Miért is ne?

Szerintem nem ült egyetlen olyan ember sem a zsámbéki hangár nézőterén, aki nem ismerte a darabot (nem őrültem meg: tudom, hogy A három nővért többen nem ismerik, mint ahányan igen, csak azok nem járnak Zsámbékra színházba), vagyis Vidnyánszky nyugodtan indíthatta az előadást a darab kellős közepéről, erősen és hangosan, nagy "tuttival", az egyetlen térből több teret csinálva: szimultán zajlanak a jelenetek, aki épp nem beszél, az is játszik. Emitt Andrej vonul át a terepen, a vállán kisszék, a kezében kis hegedű (máris tudjuk, ki és mi ő), amott Olga vezényel katonakabátban, Natasa vonul be, lezajlik a "nagy szóváltás" a dadáról és a házban betöltött pozíciókról. A figurák domináns vonása gyorsan megmutatkozik, jellemző kellékek, jellemző gesztusok segítik az értelmezést, "vékonyabbak" lettek, de erősebbek, dőlnek át a nem létező rivaldán - Vidnyánszky nem árnyalatokban, hanem lendületben és élénk színekben utazik.

És lehet így is. Ez a tabló nem csöndes és részletező, hanem akciódús és zajos; a rendszerint csúcspontnak tartott harmadik felvonásban mindenki pőre önmagát mutatja - Csehovnál hosszú az út idáig, itt ezzel kezdik, felhangosítva, eltúlozva. Kuligin például diót tör a tűzvész okozta felfordulás kellős közepén, Tuzenbach szónoklata alatt a tér egy másik pontján Versinyin és Mása ölelkezik hevesen. Közben a fal egy kis darabkáján pereg az egykori előadás felvétele, egy elegáns férfi és egy elegáns nő (fekete kabátjukon csipketerítő-darabkák fűszerezik az eleganciájukat) sétál-mászkál a vetítő körül és a játszók között, nemigen vesznek tudomást egymásról - ők alighanem a teatralitás jegyében kerültek ide, de nem zavaróak. Hatás van, rengeteg és intenzív: a zene maga is szinte beszél, expresszív a mozgás, a térhasználat.

A harmadik felvonás után az első jön - mégsem flash-backről van szó, hiszen az emlékezés gesztusát nem erősíti semmi, egyszerűen a korábbi események peregnek le, nem mint a tűzvész fortélyának csöndes előzményei, hanem mert írva vannak. Vidnyánszkynál sok nézni- és hallgatnivaló akad, lehet idegesen kapkodni a fejünket, aggódva, hogy mégis-mégis lemaradunk valami fontosról, de ki lehet választani a tér egy kis darabkáját is, és nézni, ami ott zajlik, vagy következetesen figyelni egy szereplőt (én Natasát ajánlanám, leginkább azért, mert Szűcs Nelli alakítása erősebb, mint a nővéreket játszó színészeké, és ilyenformán nem le-, hanem eljátssza az ő sorsukat is).

Ebbe a hangos-intenzív Csehovba sok ötlet fér bele; jó például, hogy a "boldog vagyok" megsokszorozódik, járványosan végigvonul az egész csapaton, és erre csap le Mása "torkig vagyok"-ja. Jó, ahogy a névnapi asztal "átsétál" a játéktéren, a szereplők viszik a nagy abroszt, rajta a tányérok. Jó, ahogy a kötelek pókhálójából kiválik a hinta, és mindhárom nővér elfér rajta. A búgócsiga-jelenet is többszörös: többen nyomkodják a kis gyerekjátékot; a búgás alatti csönd sem baljós, inkább türelmetlen és ideges.

Olykor magnóról szól a szereplők hangja - nem zavaró, de nincs kristálytiszta logikája (vagy ha van, hát nem beszél magáért). A szimultán játékok időnként egy történésre fókuszálnak, például átvonszolnak több tucat összekötözött teáscsészét a színen - ez is erős kép, ennek a hatásával is elvagyunk egy darabig.

Van ugyan némi "moszkvázás", de ez az előadás leginkább arról szól, hogy a nővérek otthonában Natasa veszi át az uralmat: a könyvek helyett a művirág, a kifinomult rezignáltság helyett az átlátszó akarnokság. Semmi kétség: ebben a halmozódó-fokozódó rendetlenségben rend készülődik. Andrej kezébe szinte belenő a joghurtos üveg; Irina látványosan borul a depresszióba, Mása ugyancsak látványosan öleli Versinyint, ahol éri - és közben mintha senki nem látna semmit, csupa önáltató Kuligin jön-megy a színpadon.

Szoljonij súlyos alak, persze Trill Zsolt szenvedélyes játéka is nagyot lódít a figurán - és az a bizonyos erős jelenet Szoljonij és Irina közt, a második felvonás végén itt tényleg erős, meg is billenti a darabot a fölvetődő kérdés: mit akar itt a szegény Tuzenbach?

Aztán jó a párbaj is, ezt először látom a nyílt színen, eddig mindig be kellett érnem egy távoli lövés hangjával. Most állnak szemben két farönkön, Tuzenbach és Szoljonij, szegezik egymásra a pisztolyt, a többiek nézik, és látják is, a nővérek pillantása ritmusosan csúszkál köztük, aztán mindenki, de tényleg mindenki odaáll közéjük: lehet lőni.

A végén Natasa kiadja a parancsot a szolgálónak: takarítani kell. Vidnyánszky színháza nem hagyja hidegen a nézőt: magunk is állnánk be falat sikálni. Inkább Natasa lennénk, mint Olga.

Zsámbék, szeptember 5.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.