Színház - Hello, darkness - A csend hangjai - Rigai Új Színház

  • Csáki Judit
  • 2008. november 20.

Zene

A színház olyan egyszerű dolog.

A színház olyan egyszerű dolog.

A hatalmas tér - most egyetlen helyiség - öt parányi lakás volt egykor; Alvis Hermanis A hosszú élet című előadásának díszletében még ott vannak az ajtók, a falak, a gáztűzhely, a kád, de a továbbpukkant helyszínt most nem öregek, hanem fiatalok vették birtokba. '68-as fiatalok - mármint akik akkor voltak fiatalok Rigában, ahol '68-ban nem adott koncertet Simon & Garfunkel.

A zenéjük persze átszivárgott a szigorúan őrzött határokon.

Tizennégyen vannak a színpadon; ők élik újra a "mélyvízi életformát" (ahogy Bereményi Géza írta Cseh Tamás dalában, mert erről a korról itthon nekik vannak a legszabatosabb szavaik, meg Gothár Péternek az "idős" filmjeiben: Megáll az idő, Idő van), amelynek '68 több szempontból is kitüntetett éve ugyan, de ez a '68, amiről szó van, majd' húsz évig tartott itt, Kelet-Európában; legföljebb a szimpla miniszoknyát váltotta föl a banánszoknya, a haj hosszabb lett, a barkó rövidebb.

Szóval a zene átszivárgott, de tenni kellett ezért a szivárgásért; "mambómagnók" megnyúlt szalagjairól afféle titkos szeánszokon szólt, házilag előállított bódulatban lehetett hallani a befőttesüvegből, a fal túloldaláról, könyvek lapjai közül, mindenütt és sehol igazán. Itthon a fonetikusan leírt szövegek jártak kézről kézre, és akad egy-két nemzedék, amelyik ettől és ezért (mondjuk, a Beatles dalaiért) tanult angolul.

Markánsak a külsőségek: az élénk színű, törésre hajlamos lakkbőr kabátok, hatalmas napszemüvegek, emeletes kontyok, vastagon kihúzott szemhéjak, szűk pulóverek és az öltönyök, melyek nadrágja mindig a bokánál lengedez, és a zakó mindig kinőtt, és az egész mindig kopott és túlhordott.

Hermanis rendezése egy nemzedékről szól, de nem egy nemzedéknek; kötőanyaga ugyanis nem a nemzedéki nosztalgia, hanem a helyzet, a lét fojtott drámaisága és a fojtás maga. A színészek szöveg nélkül, szinte észrevétlenül siklanak a kollektív emlékezet bővizű folyóján, lírai öblök, drámai zátonyok, komikus hullámverések közt. Befőttesüvegen tanulnak smárolni, mielőtt egymáson kipróbálva rákapnak az ízére, együtt bámulják a könyvből életre kelt varázslatos nőalakot vagy az elefántot, üveget pörgetnek, átélik a Diploma előtt című film (1967!) tétova-kíváncsi fílingjét, melyben az érett asszonyt félősen megsimító kamaszkézben ott a kis piros autó, az járja be az izgató testtájakat, és máris ott a mámor - a Mrs. Robinson szól, mi más.

Leginkább persze A csend hangja, melyben kopott utcakövekről meg az álomban megképződő víziókról, alkalmi próféták metróállomások falára rótt üzeneteiről énekelnek, de nem is a szöveg a lényeg, hanem a zene, ami onnan jön. Onnan, ahol szabadság van, ahol tudnak csókolózni, és ahol otthon van ez a zene, amelyben mi, rigaiak, budapestiek nagyon szerettünk volna otthon lenni akkor.

Helyzetgyakorlatok. Hét férfi és hét nő, párosban vagy többesben; végigszáguldanak az időn ("micsoda idő", énekli Simon és Garfunkel a Bookends Theme-ben, és itthon Cseh Tamás, magyarul), az ártatlanság idején, amikor nyusziálarcban tör ki a kamaszérzékiség, amikor telefonzsinór gabalyítja össze a félénk párt. Flower-power, flower-children, és persze make love not war - ehhez nem elég angolul tudni; ehhez kéne tudni még valamit. De Hermanis előadása nem erről a tudásról, hanem a vágyról szól.

I Am a Rock, Bye-bye Love, The Boxer, Homeward Bound, Peculiar Man - és a végére megjön a Bridge Over Troubled Water is, bár nincs híd a zavaros folyón, és különben is: nem átkelni akarnánk rajta, hanem menni az idővel. Bulikon át, ahol a nem létező fal túloldalán is befőttesüvegből hallják a zenét, ahol közös üvegből sokan szívják gumicsövön a bódulatot (tej az, nem más). És meg kell örökíteni a fékevesztett pillanatokat, ormótlan fényképezőgéppel, ügyesen hajlongva és kúszva, mint a fotós Antonioni Nagyításában (1966), pont úgy, és a két lány is pont úgy dobálja le magáról a ruhát, a felnőtté válás végtére is egy erotikus grand tour.

Van film, dia és fotó - mert ekkor is volt már múlt, idézetekkel és üzenetekkel tele, épp magunk mögött kellett hagyni, sürgősen. A felnőttség küszöbére érve aztán a lányok fehér menyasszonyi ruhát öltenek - minit, naná -, majd egy ultramodern világítós-rádiós ágyban az ifjú pár nászéjszakára készül (ez a félős-tétova téblábolás csodaszép jelenet, zenével "beszélgetnek", felcsavarják, lecsavarják). Aztán terhes mindenki, dundi kispárnákat szülnek, a férjek válogatnak, szortíroznak a pólyák között.

Egy tollpihe járja táncát a levegőben; a könyv lapjai közül száll fel, majd a földön ülők fújdogálva tartják odafenn. Pörög-forog a levegőben, majd - épp oly hirtelen, ahogy táncra kelt - rácsapódnak a könyv lapjai, elhallgat a "csönd hangja" is.

Csupa perfekt színész; gazdag fantáziával és nagy alázattal duzzasztják vastagra ezt a mesét Kelet-Európáról, bezártságról, örök alkonyról és örök nedvességről, izgága keresésről, boldogságról és csalódásról - meg a messzeségről. Zene lakik a vízben is, csak a fejünket kell beletenni, hogy halljuk. Beleteszik. Kiveszik: arcukon átszellemült mosoly. Aki nem bírja kivenni a fejét időben a vízből, az meghal.

Bárka Színház, november 7.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.