Színház - Ilyenre készítik - A kékszakállú herceg vára; The Black Rider

  • Csáki Judit
  • 2009. április 16.

Zene

Vannak ezek a "szemi-színházi" formák: az olyan, mintha tartományában virulnak, de épp az a lényeg, hogy mégsem, ugyanis nézhetőségük-láthatóságuk korlátozott. Egyebek mellett ez utóbbi teszi igazán vonzóvá őket a színházi gourmet-k számára: már bejutni is nehéz. Ennek a műfajnak számos megjelenési formája létezik, abban azonban mind közös, hogy nem a normális színházi készülés előzi meg, hanem egy sokkal rövidebb próbaperiódus. Szerencsés esetben ez nem az előadás színvonalában, csak a megcélzott készültségi szintben mutatkozik. Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy ha ezeket a produkciókat is hat-nyolc hétig próbálnák, éppen olyanok lennének, mint az átlagos repertoárdarabok; ezeket ugyanis nem félbehagyják, hanem ilyenre készítik.

Vannak ezek a "szemi-színházi" formák: az olyan, mintha tartományában virulnak, de épp az a lényeg, hogy mégsem, ugyanis nézhetőségük-láthatóságuk korlátozott. Egyebek mellett ez utóbbi teszi igazán vonzóvá őket a színházi gourmet-k számára: már bejutni is nehéz. Ennek a műfajnak számos megjelenési formája létezik, abban azonban mind közös, hogy nem a normális színházi készülés előzi meg, hanem egy sokkal rövidebb próbaperiódus. Szerencsés esetben ez nem az előadás színvonalában, csak a megcélzott készültségi szintben mutatkozik. Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy ha ezeket a produkciókat is hat-nyolc hétig próbálnák, éppen olyanok lennének, mint az átlagos repertoárdarabok; ezeket ugyanis nem félbehagyják, hanem ilyenre készítik.

A Budapesti Tavaszi Fesztiválon volt néhány produkció, amely schnellben készült, hiszen csak egyszer-kétszer-háromszor került közönség elé. A fesztivál mint olyan amúgy is természetes terepe a felolvasószínházaknak, a szcenírozott koncerteknek és az "átlóban" készült produkcióknak, hiszen maga is sűrítmény, amely további sűrítményeket foglal magába.

Az egyik ilyen esemény a Művészetek Palotájának hangversenytermében színre került Bartók-mű, A kékszakállú herceg vára volt, Mundruczó Kornél rendezésében. Kovács János vezényelte a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarát - a muzsikusok látványosan civil ruhában ültek a pódiumon, mintha egy hétköznap délután ugrottak volna össze egy próbára. Vagy a rendezői szándéknak megfelelően azt jelezték, hogy itt egy hétköznapi történetet fognak elmuzsikálni. Civil ruhában volt a két énekes, Komlósi Ildikó és Polgár László is, ráadásul a karmester mellett egy-egy kempingszéken ültek, kezük ügyében ásványvíz.

A zenekar mögött és fölött egy ház állt: konyha, nappali, fürdőszoba és egy jókora terasz; épp hogy "szerkezetkész", vagyis jól átlátható (legalábbis a nézőtér földszinti részéről, mert föntről a ház teteje alaposan kitakarta a játék helyszíneit). Hat színész tett-vett benne; tévét nézett, zuhanyozott, vacsorát készített, beszélgetett, evett-ivott - esetleg obszcén ábrákat rajzolt az üvegre, s azokkal obszcén interakcióba bonyolódott. El lehetett nézni őket egy ideig - nem voltak túl érdekesek.

Idővel azonban föllépett bizonyos dinamika az alant játszódó Kékszakállú és a fönt lézengő színészek között. Idelent ugyanis Komlósi Ildikó és Polgár László nemcsak elénekelte, hanem el is játszotta a darabot, mégpedig nagy átéléssel, a tér szűkösségét a gesztusok és érzelmek tágasságával és erejével kompenzálva. Vagyis: nem csak az énekre, a zenére kellett odafigyelnünk, hanem a drámára is, ami folyt köztük: Komlósi makacs és "tudatlan" kutakodására Polgár mind rezignáltabb engedelmességgel válaszolt; ő sokkal előbb sejtette a baljós véget, mint Judit, és sokkal előbb föl is adta a nőért és a szerelemért folytatott harcot.

Ekkor azonban - hiszen a dráma elöl már "csúcsra járt" - igazán zavaróvá, mi több, idegesítővé lett a hátul folyó, egyre inkább öncélúnak, magamutogatónak, és rendezőileg agresszívnek tűnő tevés-vevés. A művel ugyanis nem létesített kapcsolatot (vagy akart, csak nem sikerült), ezért mintha minden módon versenyre akart volna kelni a lent zajló drámával. Megosztotta a közönséget - és távolról sem két egyenlő félre. Judit és a Kékszakállú drámája biztonságosan elérte szomorú végét, odafönt pedig párnák alá temetkeztek a szereplők - de ez már mindegy is volt. A közönség hangosan "búzott", amikor a hátsó fertály hajolt meg, és lelkesen tombolt a muzsikusoknak és énekeseknek. Elvben még az is lehetséges, hogy a közönségnek nincsen igaza. Most igaza volt.

*

A fesztivál keretén belül rendezett Nemzetközi Színházi Fesztivál egyik darabja igazi "nagykaland" volt: tízéves moratórium után először lehetett színre vinni a William Burroughs-Tom Waits-Robert Wilson trió legendás produkcióját, a The Black Ridert - igaz, szcenírozott koncertként, felolvasószínházi formában.

Aki hallott már a műről vagy a szerzőkről, annak nem kell magyarázni, miért legendás ez a produkció; aki meg nem, annak legyen most elég annyi, hogy számos szempontból ikonikussá vált figurák produkciója volt ez annak idején, amely magába sűrítette mindhárom alkotó külön-külön is mérhetetlenül gazdag világát. Kaetchen és Wilhelm mesésen tragikus szerelme abszurd horrorba fordult a kezükben, és a karcos dalokkal, valamint a szereplők tablójával együtt kész lázálom - avagy frenetikus drogtrip. Ascher Tamás rendezése a sokkal visszafogottabb szürreális-groteszk tartományban olvastatja-énekelteti a darabot; díszlet alig, maszk rendesen, stilizálás doszt. Jó színészek.

A végeredmény pedig olyasmi, mint a hazai kínai éttermek: még a jobbak is a föltételezett magyar szájízhez vannak igazítva. A szórakoztató, lendületes előadás minden ízében a mi nyelvünket beszéli, akármennyit énekelnek benne angolul. Nota bene, a zene a legjobb az egészben: a Kovács Márton vezette zenekar (és benne Kovács Márton látványnak is lehengerlő teljesítménye) előtt Tom Waits is megbillenthetné közismert kalapját...

Művészetek Palotája, március 20., Nemzeti Színház, április 5.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.