Színház - Író kerestetik - Bíró Yvette-Mundruczó Kornél: Nehéz istennek lenni

  • Csáki Judit
  • 2011. június 16.

Zene

A nemzetközi turné után itthon is bemutatott Mundruczó-előadás, a Nehéz istennek lenni igazi turnéprodukció: megszólal mindenütt, ahol van prostitúció, politikai bűn és leleplezés, erőszak és kiszolgáltatottság, valamint ahol nehéz istennek lenni. Vagyis mindenütt. (A rotterdami előadásról lásd riportunkat: Kamionon a középkorba, Magyar Narancs, 2010. október 14.)

A nemzetközi turné után itthon is bemutatott Mundruczó-előadás, a Nehéz istennek lenni igazi turnéprodukció: megszólal mindenütt, ahol van prostitúció, politikai bűn és leleplezés, erőszak és kiszolgáltatottság, valamint ahol nehéz istennek lenni. Vagyis mindenütt. (A rotterdami előadásról lásd riportunkat: Kamionon a középkorba, Magyar Narancs, 2010. október 14.)

Itthon a Ferihegyre vezető gyorsforgalmi út mellett, egy buszgarázs és raktártelep egyik csarnokában áll az a két kamion, amely az előadás játéktere; az egyiknek nyitva az oldala, ez a színpad, a másik csukott, s az itteni jeleneteket kamera közvetíti, hogy mi is lássuk: az autógumikkal kibélelt térben filmforgatás van.

A szövegkönyv Bíró Yvette-tel együtt készült, részint a valóság hatalmas tárházából, részint a Mundruczó Kornélt régóta foglalkoztató problémákból (erőszak, deviánsnak tudott családi viszonyok, áldozat stb.), részint pedig a Sztrugackij testvérek ugyanilyen című 1971-es tudományos-fantasztikus regényének fontos motívumából, a földönkívüli Rumata szerepeltetéséből.

A két kamion - az egyikben berendezett varroda, a lányok futtatásának álcázó mechanizmusa, valamint nyomorúságos emeletes vaságyak, emberi "vackok", különféle szögletek vécével, kis "konyharésszel", aztán a másik kamion földes-gumis tere - olyan közegbe engednek bepillantást, amelyet nem ismerünk, és nem is akarunk megismerni, legföljebb így, színházban. Ahol kiszolgáltatottság és hierarchia összeépül, ahol a hierarchia csúcsán álló is kiszolgáltatott, ahol a személyes motivációk a túlélést előkelő helyre teszik a rangsorban, ahol már nemzetközivé lett a világ.

Mundruczónál beregszászi lányok állnak kurvának, sorsukat közvetlenül a Mamie Blue névre hallgató Madame kommandírozza, keményen és kegyetlenül, hiszen rajta is a kényszer uralkodik immár. Egy láthatatlan és tudhatatlan részletekkel teli legújabb munka az előadás története, homályos ügylet: egy Varjassy Károly nevű fickó úgy szeretne bosszút állni EP-képviselő apján, hogy a YouTube-ra töltene föl egy leleplező filmet arról, hogy az apja megerőszakolta a saját lányát, aki belehalt a szülésbe, és a csecsemő intézetbe került. 't is fölleli a megszállott, forradalomról handabandázó bosszúálló, és átmenetileg a Madame felügyeletére bízza. A történet egyik erősen megmagyarázhatatlan pontja, hogy minek kellenek ehhez az elnagyolt és beteges filmforgatásos leleplezéshez a kurvák, valamint hogy miben is állna a bosszúállás maga - de ilyen következetlenségből számos akad ebben az előadásban. Mundruczó Kornél föltehetően arra számít - a közönségsikert tekintve joggal -, hogy a színházi nyelv és forma eltakarja az alapanyag tákolmányjellegét.

Mert a színházi nyelv igen erős. Erős úgy is, hogy a brutalitás, a fizikai erőszak nagy és direkt helyet kap benne - noha mind a filmes részek, mind az előadásba ékelt dalok erősen stilizálják a naturális kontextust -, és erős úgy is, hogy a hatás felől komponál, és ennek érdekében bátran döntöget tabukat, noha ezek a tabuk már eldőltek jó néhányszor.

A színészek is sokat segítenek a zavarosságok-hiányosságok takarásában: tudnak úgy csinálni, mintha komplex figurákat játszanának - alig néhányszor muszáj rádöbbennünk, hogy csupa kliséből állnak össze. A Madame-ot játszó Láng Annamária virtuózan váltogatja a rétegeket: jó gazdi-rossz gazdi, kétségbeesett, ugyanakkor kétségbeesését a felkapaszkodottak önérzetével leplező asszony. A három lány három "panelsors": a Kiss Diána Magdolna által játszott Zita elszántan és fegyelmezetten megy bele a legújabb "munkába", melynek során nemcsak fizikailag, de minden vonatkozásban szétroncsolják; Wéber Kata Andija az ő felülüthetetlen motivációjával - újszülöttjét kell fölnevelnie - keserűen bár, de mindent bevállal; Tóth Orsi Emőkéje pedig takarékra állított belvilággal, amolyan félzombi üzemmódban tűri a sorsát. Ott van még a földönkívüli Rumata, vagyis az orvos szerepében Nagy Zsolt, aki vehemenciáját indulatossággal váltogatva próbálkozik az isteni - vagyis igazságtevő, embermentő - szereppel. És ott van egy szadista vetkőzőgép - őt Katona László játssza, a kontextust leszámítva igen viccesen. Rába Roland egyetlen közelije is többet ér, mint az egész bosszúterv, amit Varjassyja összehablatyol; Szemenyei János figurája, Varjassy apja szörnyű vérfertőzésének immár felnőtt gyümölcse a megértés szándéka nélkül vegetál ebben a közegben. Derzsi János tán a kamionsofőrt játssza, de nem biztos; furcsa jó ember, szerepét Derzsinek kellene hívni. Bánki Gergely a filmforgatás munkása: az érdektelenség felől indul, a romlottságba érkezik.

De hát ennyi pompás színész odaadó, elhivatott és tehetséges játéka sem takarja el, hogy itt egy effektsorozat, egy virtuóz képi komponálás szemtanúiként voltaképpen nagyon keveset kapunk: egy gyönge, közhelyekkel túlzsúfolt epizódsorozatot, esetleges ötletekkel, rugóra járó dramaturgiával. A rendhagyó körülmények, az erős formanyelv, a találékony rendezés mögött vagy mellett ordítóan hiányzik egy író, aki mélységet és (legalább visszafelé) távlatot adna a látottaknak, és dialógusokat a szereplőknek. Így ugyanis illékony az egész, hatása legfőképp egyidejű - ha kihevertük a "face-to-face" brutalitást, már el is felejtettük az egészet.

Trafó - külső helyszín: Gyömrői út, június 4.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.