színház - JÓGYEREKEK KÉPESKÖNYVE

  • - sisso -
  • 2009. január 22.

Zene

címmel mutatta be a The Tiger Lillies zenekar sokkoperáját Ascher Tamás rendezésében, Parti Nagy Lajos átiratában az Örkény Színház társulata: zenés és sötét pszichopedagógiai komédia, ami, hogy konzekvens legyek, rém szórakoztató. Dr.
címmel mutatta be a The Tiger Lillies zenekar sokkoperáját Ascher Tamás rendezésében, Parti Nagy Lajos átiratában az Örkény Színház társulata: zenés és sötét pszichopedagógiai komédia, ami, hogy konzekvens legyek, rém szórakoztató. Dr. Heinrich Hoffman frankfurti orvos, pszichiáter, halottkém Kócos Peti és más mesék címû, 1845 karácsonyára megjelent és Európa-szerte népszerûvé vált "mesekönyve" az alapmû. A nevelési célzattal készült kötet az orvos saját illusztrációival, amelyekhez nagyon hasonlóak a színpadon megjelenõ figurák, arról szól, hogy mi történik az engedetlen gyerekekkel, és hát mondanom sem kell: horror (ujjlevágás ujjszopásért, vízbe fúlás ábrándozásért, ilyenek). A felnõttek mit sem változtak azóta, elég széles a verbális riogatások tárháza, hogy a gyermekek fizikai bántalmazásának aktuális problémáiról ne is beszéljünk - talán ezért lehet számunkra ez a darab törhetetlen tükör. Miközben a felnõttek rémtetteit (lábkitépés, orrleszedés) vagy a magukra hagyott gyerekek pusztulását (tûz általi halál, kutyabaleset) nézzük, a radikális szövegeirõl és elõadásmódjáról elhíresült kultuszzenekar dallamos sikolyait halljuk, valamint Julian Crouch és Phelim McDermott darabjának talán túlságosan is kicsavart magyar verzióján nevethetünk. Iszonyú morbid az egész. A színészek játéka zavarba ejtõ: Nagy Fruzsina jelmezeinek köszönhetõen felismerhetetlenek, csak a hang a fogódzkodó, de az sem egészen emberi. Máthé Zsolt, a rezonõr hangja megközelíti a Tiger Lillies frontemberének, Martyn Jacques-nek idegtépõ kontratenorját, és hozzá még nézni is tud, akár egy vérszívó. Az angol zenészek kifejezetten hiányoznak, de a számok hozzák az ismerõs páneurópai fílinget a német kabarétól a francia sanzonon és a wiener Walzeren át Johnny Rottenig loholva. A színészek mozgása felejthetetlenül torz, és remekül ellenpontozza a polgári boldogságot sugárzó képeskönyvdíszletet.

Mûvészetek Palotája, január 18.

**** és fél

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.