színház - KOSZTOLÁNYI DEZSő SZÍNHÁZ - URBÁN ANDRÁS TÁRSULAT: THE BEACH

  • Glózik Gábor
  • 2010. június 17.

Zene

A POSZT idei versenyprogramjában volt látható a szabadkaiak legfrissebb darabja, amelynek két színésznője, Erdély Andrea és Béres Márta megosztva kapta a 30 év alatti legjobb színésznő díját. Nem először válogatták be a színházi találkozóra a hazai független és alternatív színjátszás markáns színfoltjává lett társulatot.
A POSZT idei versenyprogramjában volt látható a szabadkaiak legfrissebb darabja, amelynek két színésznõje, Erdély Andrea és Béres Márta megosztva kapta a 30 év alatti legjobb színésznõ díját. Nem elõször válogatták be a színházi találkozóra a hazai független és alternatív színjátszás markáns színfoltjává lett társulatot. Urbán különleges elgondolásait, dühös darabjait kezdetben távolságtartással fogadtuk (a kortárs "exjugó" színházi szcénától egyébként is messzire szaladnánk), de komolyan mondom, lassan hozzászokunk a kínzó szembesítésekhez, sõt lesz rá igény. Fõleg, ha ilyen tempóban zajlik a barátkozás a közönséggel - a darabjaikban egyre jobban magunkra (is) ismerhetünk.

Most a végzetes nemtörõdömségünkrõl mutatnak fel egy kegyetlen történetet, és szokás szerint kibeszélõshow-szerûen kezdõdik az egész. A négy színész (a másik kettõ férfi: Mikes Imre Elek és Mészáros Árpád) kedélyesen, mint megannyi tahó egy strandon a koktél mellett, azon szívja magát, miért ne kéne likvidálni a társadalom "zavaró" elemeit (öreget, bevándorlót, gyereket). A közönség röhög, aztán döbbenettel nézi, ahogy maszturbáció mímelésében ér véget az etap. Mi más ez az egész? Aztán elmozogják az élet napnyugtáját, szánalmas öreg állatokká válnak, és elkezd bemászni a történetbe egy ismerõs szöveg: Camus Közöny címû regénye, áttördelve, meggyötörve, költõien. És az egész elkezd sodródni, titokzatosan, mint a tenger monoton hullámai. Homokos parttá alakítják a teret, megannyi fejlámpa kerül elõ, mint robbanás elõtti Napok. A strandolók pedig hol pusztítóan hisztérikusak, hol úgy néznek ki, mint egy terrárium, ahová mindenki a lassú hüllõbolygóról érkezett. Észre sem vesszük, és Urbán odarakta elénk az egzisztencialista filozófiát. A nézõk meg az elmúlás mikéntjére gondoltak hirtelen, és nem néztek tükörbe egy darabig.

Pécsi Nemzeti Színház, Kamaraszínház, június 4.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.