színház - KOSZTOLÁNYI DEZSő SZÍNHÁZ - URBÁN ANDRÁS TÁRSULAT: THE BEACH

  • Glózik Gábor
  • 2010. június 17.

Zene

A POSZT idei versenyprogramjában volt látható a szabadkaiak legfrissebb darabja, amelynek két színésznője, Erdély Andrea és Béres Márta megosztva kapta a 30 év alatti legjobb színésznő díját. Nem először válogatták be a színházi találkozóra a hazai független és alternatív színjátszás markáns színfoltjává lett társulatot.
A POSZT idei versenyprogramjában volt látható a szabadkaiak legfrissebb darabja, amelynek két színésznõje, Erdély Andrea és Béres Márta megosztva kapta a 30 év alatti legjobb színésznõ díját. Nem elõször válogatták be a színházi találkozóra a hazai független és alternatív színjátszás markáns színfoltjává lett társulatot. Urbán különleges elgondolásait, dühös darabjait kezdetben távolságtartással fogadtuk (a kortárs "exjugó" színházi szcénától egyébként is messzire szaladnánk), de komolyan mondom, lassan hozzászokunk a kínzó szembesítésekhez, sõt lesz rá igény. Fõleg, ha ilyen tempóban zajlik a barátkozás a közönséggel - a darabjaikban egyre jobban magunkra (is) ismerhetünk.

Most a végzetes nemtörõdömségünkrõl mutatnak fel egy kegyetlen történetet, és szokás szerint kibeszélõshow-szerûen kezdõdik az egész. A négy színész (a másik kettõ férfi: Mikes Imre Elek és Mészáros Árpád) kedélyesen, mint megannyi tahó egy strandon a koktél mellett, azon szívja magát, miért ne kéne likvidálni a társadalom "zavaró" elemeit (öreget, bevándorlót, gyereket). A közönség röhög, aztán döbbenettel nézi, ahogy maszturbáció mímelésében ér véget az etap. Mi más ez az egész? Aztán elmozogják az élet napnyugtáját, szánalmas öreg állatokká válnak, és elkezd bemászni a történetbe egy ismerõs szöveg: Camus Közöny címû regénye, áttördelve, meggyötörve, költõien. És az egész elkezd sodródni, titokzatosan, mint a tenger monoton hullámai. Homokos parttá alakítják a teret, megannyi fejlámpa kerül elõ, mint robbanás elõtti Napok. A strandolók pedig hol pusztítóan hisztérikusak, hol úgy néznek ki, mint egy terrárium, ahová mindenki a lassú hüllõbolygóról érkezett. Észre sem vesszük, és Urbán odarakta elénk az egzisztencialista filozófiát. A nézõk meg az elmúlás mikéntjére gondoltak hirtelen, és nem néztek tükörbe egy darabig.

Pécsi Nemzeti Színház, Kamaraszínház, június 4.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.