Színház - Másságfrász - Az Othello a Vígszínházban

  • Csáki Judit
  • 2009. november 5.

Zene

A vígszínházi Othellónak vannak igen látványos, nyomulós, hiperaktív tulajdonságai, amelyek megnehezítik, hogy az ember a részletekre, árnyalatokra figyeljen. Nota bene, a nagyszínházi produkciók általában is hajlamosítanak a felületes befogadásra: azt látjuk, ami erősen mutatja magát. Az Othellóban például azt, hogy forog az emeletes színpad, marciális a közeg, és nem fekete az Othello. Viszont más.

A vígszínházi Othellónak vannak igen látványos, nyomulós, hiperaktív tulajdonságai, amelyek megnehezítik, hogy az ember a részletekre, árnyalatokra figyeljen. Nota bene, a nagyszínházi produkciók általában is hajlamosítanak a felületes befogadásra: azt látjuk, ami erősen mutatja magát. Az Othellóban például azt, hogy forog az emeletes színpad, marciális a közeg, és nem fekete az Othello. Viszont más.

Árvai György díszlete hatalmas, egyszerre takar és mutat; nagy terekkel és kis zugokkal teli, és a katonás közeghez illőn fémes-hideg és borongós-sötét. Akrobatikus képességek kellenek a bejátszásához: Nagy Zsolt bőviben van ezeknek, Othellója bravúros mutatványokra képes, ha nagy benne a löttyös indulat. A löttyös indulat pedig mindig nagy benne, betölti a színpad hatalmas terét, szenvedély a köbön, katonai ambíció, szerelem, féltékenység, kétségbeesés. Nagy Zsolt a szerep erős színei mögött az árnyalatokat kevésbé mutatja, váltásai olykor túl élesek, szinte a komikumig váratlanok.

Jago nem fizikailag, hanem intellektuálisan teríti be ugyanezt a teret, lentről fölig és jobbtól balig. Fekete Ernő olyan határozottan és lendületesen gyalogol előre bosszúhadjáratának keskeny sávján, hogy a végén már egyetlen mozdulatára megindul a forgó. Tudja, mit akar: tönkretenni Othello boldogságát, bármi legyen is az: ambíció vagy szerelem. És azt is tudja, mennyire akarja ezt: bármi áron. Fekete Ernő eltökélt-makacs suhanc Jagója - ha megéri - nagy ember lehetett volna még; nem akárki hallgat itt el, alighanem örökre, amikor bevégzi művét. Összeszorított szájjal, majdnem hetykén néz farkasszemet velünk.

És akkor Desdemona: a kereszttűz kellős közepén. Szerelmes és vidám fiatal lány, aki erős is, ha arra van szükség: dacol apja haragjával, hogy a szerelméé lehessen, de ettől még nem válik hőssé - majd csak akkor, amikor áldozat is lesz, és felvillan előtte elkerülhetetlen, noha érthetetlen halála. Béres Márta (Újvidékről hívták vendégnek a szerepre) Desdemonájának kislányos lelkesedése-rajongása éppúgy hiteles, mint értetlensége és kétségbeesése; a tehetséges fiatal színésznő otthonosan mozog a Víg hatalmas színpadán.

Eszenyi Enikő rendezésének centrumában a három vendégszínész játéka mellett az Emíliát játszó Börcsök Enikő áll - ők négyen nemcsak a másság sorsáról, de a finom, mondhatni, intellektuális (mert többnyire intelligensen elfojtott) másságfrászról szólnak. E jegyben Fekete Ernő Jagója nem azért nyírja ki Othello szerelmét, mert neki eléggé boldogtalan házasság jutott Emíliával, nem is azért, mert a mór megsértette volna, hanem azért, mert az élet, a sors volt igazságtalan vele, amikor valaki miatt megfosztotta őt a megérdemelt előmeneteltől. És ekkor, ebben a pillanatban válik fontossá, hogy ez a valaki más: egy mór. Egy fekete, egy potenciális vadállat - akiből ki is kell hozni a vadállatot, tönkre kell tenni, el kell pusztítani, hiszen a mór, a fekete, a cigány, a zsidó nem érdemel mást. Ebbe öli Jago az ő tengernyi eszét, tábornoki szervezőzsenijét, első emberhez méltó intrikusi képességét.

Nagy Zsolt Othellója pedig elsőrangú katona - Jago szempontjából ez külön dühítő -, asszonya imádja, élete rózsaszín diadalmenet. Ezt a harmóniát megmérgezni és örökre megszüntetni - Jago számára nem túl nehéz feladat, csak kitartást és gondos körültekintést, valamint gátlástalanságot kíván: Fekete Ernő játéka mindvégig könnyed és magától értetődő, lépi a következőt, tekintetét szigorúan a végcélra függesztve. Nincs áldozat, ami sok lenne ehhez: Emília némán és szorgosan mentené még e romos házasságot, de férjének ő is csak annyit ér, amennyit grandiózus tervéhez hozzá tud tenni: megszerzi a kendőt.

És amikor minden sikerül, amikor Nagy Zsolt bőszült és ketrecbe zárt vadállat módjára sistereg a bosszúenergiától, és valóban úgy viselkedik, mint egy vadállat - no, akkor meg is kapja Emíliától azt, amit bármely finom intellektuel a pofájába vágna: persze, hiszen fekete, ezért ilyen, amilyen. Amikor amúgy már tényleg állat. Nem mert más, hanem mert féltékeny. Kicsi truváj ez a vígszínházi Othello nagy masinériájában - de meglehetősen erős üzenet a mának.

Egyébként pedig a főszereplők játéka mintegy "lefedi" a színpadot. Figyelünk azért a látványos mozgásra (úgy ugrálnak át a gyakorlófalon a szereplők, mint a szöcskék), az egyetemisták által tervezett ötletes jelmezekre, a gondosan komponált és a nagy térben is érvényesülő intim jelenetekre - amikor a végzetes éjszaka előtt Emília gondosan megmosdatja Desdemonát, majd maga is lábat mos; és értjük, hogy itt profán és grandiózus, alpári és lírai szelek feszülnek egymásnak.

Ez az összetettség elsősorban Márton László új fordításában érzékelhető; mi tagadás, inkább olvasva, semmint hallva; a színpadi szövegbe ugyanis túlságosan sok nyelvi-stiláris durvaság nyomult, amitől elhajlik a gondos kompozíció.

Ahogy a rendezés gondos építménye is megbillen a végén: a hálóban felhúzott halott Desdemonára hanyatló-ugró Othello nem tragikus, noha elállítja a lélegzetünket.

Vígszínház, október 15.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.