Színház - Másságfrász - Az Othello a Vígszínházban

  • Csáki Judit
  • 2009. november 5.

Zene

A vígszínházi Othellónak vannak igen látványos, nyomulós, hiperaktív tulajdonságai, amelyek megnehezítik, hogy az ember a részletekre, árnyalatokra figyeljen. Nota bene, a nagyszínházi produkciók általában is hajlamosítanak a felületes befogadásra: azt látjuk, ami erősen mutatja magát. Az Othellóban például azt, hogy forog az emeletes színpad, marciális a közeg, és nem fekete az Othello. Viszont más.

A vígszínházi Othellónak vannak igen látványos, nyomulós, hiperaktív tulajdonságai, amelyek megnehezítik, hogy az ember a részletekre, árnyalatokra figyeljen. Nota bene, a nagyszínházi produkciók általában is hajlamosítanak a felületes befogadásra: azt látjuk, ami erősen mutatja magát. Az Othellóban például azt, hogy forog az emeletes színpad, marciális a közeg, és nem fekete az Othello. Viszont más.

Árvai György díszlete hatalmas, egyszerre takar és mutat; nagy terekkel és kis zugokkal teli, és a katonás közeghez illőn fémes-hideg és borongós-sötét. Akrobatikus képességek kellenek a bejátszásához: Nagy Zsolt bőviben van ezeknek, Othellója bravúros mutatványokra képes, ha nagy benne a löttyös indulat. A löttyös indulat pedig mindig nagy benne, betölti a színpad hatalmas terét, szenvedély a köbön, katonai ambíció, szerelem, féltékenység, kétségbeesés. Nagy Zsolt a szerep erős színei mögött az árnyalatokat kevésbé mutatja, váltásai olykor túl élesek, szinte a komikumig váratlanok.

Jago nem fizikailag, hanem intellektuálisan teríti be ugyanezt a teret, lentről fölig és jobbtól balig. Fekete Ernő olyan határozottan és lendületesen gyalogol előre bosszúhadjáratának keskeny sávján, hogy a végén már egyetlen mozdulatára megindul a forgó. Tudja, mit akar: tönkretenni Othello boldogságát, bármi legyen is az: ambíció vagy szerelem. És azt is tudja, mennyire akarja ezt: bármi áron. Fekete Ernő eltökélt-makacs suhanc Jagója - ha megéri - nagy ember lehetett volna még; nem akárki hallgat itt el, alighanem örökre, amikor bevégzi művét. Összeszorított szájjal, majdnem hetykén néz farkasszemet velünk.

És akkor Desdemona: a kereszttűz kellős közepén. Szerelmes és vidám fiatal lány, aki erős is, ha arra van szükség: dacol apja haragjával, hogy a szerelméé lehessen, de ettől még nem válik hőssé - majd csak akkor, amikor áldozat is lesz, és felvillan előtte elkerülhetetlen, noha érthetetlen halála. Béres Márta (Újvidékről hívták vendégnek a szerepre) Desdemonájának kislányos lelkesedése-rajongása éppúgy hiteles, mint értetlensége és kétségbeesése; a tehetséges fiatal színésznő otthonosan mozog a Víg hatalmas színpadán.

Eszenyi Enikő rendezésének centrumában a három vendégszínész játéka mellett az Emíliát játszó Börcsök Enikő áll - ők négyen nemcsak a másság sorsáról, de a finom, mondhatni, intellektuális (mert többnyire intelligensen elfojtott) másságfrászról szólnak. E jegyben Fekete Ernő Jagója nem azért nyírja ki Othello szerelmét, mert neki eléggé boldogtalan házasság jutott Emíliával, nem is azért, mert a mór megsértette volna, hanem azért, mert az élet, a sors volt igazságtalan vele, amikor valaki miatt megfosztotta őt a megérdemelt előmeneteltől. És ekkor, ebben a pillanatban válik fontossá, hogy ez a valaki más: egy mór. Egy fekete, egy potenciális vadállat - akiből ki is kell hozni a vadállatot, tönkre kell tenni, el kell pusztítani, hiszen a mór, a fekete, a cigány, a zsidó nem érdemel mást. Ebbe öli Jago az ő tengernyi eszét, tábornoki szervezőzsenijét, első emberhez méltó intrikusi képességét.

Nagy Zsolt Othellója pedig elsőrangú katona - Jago szempontjából ez külön dühítő -, asszonya imádja, élete rózsaszín diadalmenet. Ezt a harmóniát megmérgezni és örökre megszüntetni - Jago számára nem túl nehéz feladat, csak kitartást és gondos körültekintést, valamint gátlástalanságot kíván: Fekete Ernő játéka mindvégig könnyed és magától értetődő, lépi a következőt, tekintetét szigorúan a végcélra függesztve. Nincs áldozat, ami sok lenne ehhez: Emília némán és szorgosan mentené még e romos házasságot, de férjének ő is csak annyit ér, amennyit grandiózus tervéhez hozzá tud tenni: megszerzi a kendőt.

És amikor minden sikerül, amikor Nagy Zsolt bőszült és ketrecbe zárt vadállat módjára sistereg a bosszúenergiától, és valóban úgy viselkedik, mint egy vadállat - no, akkor meg is kapja Emíliától azt, amit bármely finom intellektuel a pofájába vágna: persze, hiszen fekete, ezért ilyen, amilyen. Amikor amúgy már tényleg állat. Nem mert más, hanem mert féltékeny. Kicsi truváj ez a vígszínházi Othello nagy masinériájában - de meglehetősen erős üzenet a mának.

Egyébként pedig a főszereplők játéka mintegy "lefedi" a színpadot. Figyelünk azért a látványos mozgásra (úgy ugrálnak át a gyakorlófalon a szereplők, mint a szöcskék), az egyetemisták által tervezett ötletes jelmezekre, a gondosan komponált és a nagy térben is érvényesülő intim jelenetekre - amikor a végzetes éjszaka előtt Emília gondosan megmosdatja Desdemonát, majd maga is lábat mos; és értjük, hogy itt profán és grandiózus, alpári és lírai szelek feszülnek egymásnak.

Ez az összetettség elsősorban Márton László új fordításában érzékelhető; mi tagadás, inkább olvasva, semmint hallva; a színpadi szövegbe ugyanis túlságosan sok nyelvi-stiláris durvaság nyomult, amitől elhajlik a gondos kompozíció.

Ahogy a rendezés gondos építménye is megbillen a végén: a hálóban felhúzott halott Desdemonára hanyatló-ugró Othello nem tragikus, noha elállítja a lélegzetünket.

Vígszínház, október 15.

Figyelmébe ajánljuk

Félmosoly

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Buffalo Soldiers

  • - turcsányi -

Van ilyen film egy rakás, egytől egyig hősköltemények. Talán csak abban különböznek, hogy némelyeknek odaírják az elejére, hogy „igaz történet alapján”, némelyeknek meg nem.

És mindenki másnak

Az előadás Ken Loach 2016-os, Cannes-ban Arany Pálma díjat nyert filmjének adaptációja. Nagy port kavart a mű, még a brit parlamentben is téma volt. A szívrohamon átesett asztalos (a színpadi adaptációban ácsmester) kilátástalan bolyongása az angol szociális és egészségügyi ellátó rendszerben ugyanis a döntéshozókkal szembeni vádiratként is felfogható.

Fénytörésben

  • Veres András

Kardos András gyakran él új könyvében (is) a skizofrénia kifejezéssel; szerinte édesapja, Pándi Pál „morális skizofréniában” élt és alkotott, a vele párhuzamba állított Fehér Ferencet pedig (akiről könyvet szándékozik írni a közeljövőben) a „szabadság-skizofrénia” jellemezte. Könyvét olvasva ő maga is úgy jelenhet meg előttünk, mintha valamifajta furcsa fénytörésben állítaná elő szövegeit.

Palotám Pesten

A Szabadság téri tőzsdepalota 1905. október 30-án kezdte meg működését egy valahai kaszárnya helyén. Az ünnepélyes avató elmaradt, és már egy hónappal a nyitás után kezdetét vették az 1907-ig eltartó átalakítási munkálatok.

Bűnözők között

Kedden frissítette az Egyesült Államok pénzügyminisztériumához tartozó Office of Foreign Assets Control, azaz a külföldiek vagyonát ellenőrző hivatal az ún. blokkolt személyek szankciós listáját, amelyen január 7-től immár Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője is szerepel.

Edward Young jóslata

  • Földényi F. László

Edward Young angol költő 1759-ben Vélekedések az eredeti kompozícióról című esszéjében feltette a kérdést: „Eredetinek születve hogyan lehetséges, hogy másolatokként halunk meg?” Válasza: mert majmokként viselkedünk és egymást utánozzuk.

Hogyan vágjunk át az aknamezőn?

Mi jöjjön 2026-ban a NER bukása után – a gazdaság területén? Cikkünk első részében, melyet a Narancs előző, 2024. december 19-i számában közöltünk, tudós szerzőnk az új, kívánatos kormányzati struktúra és az aprómunka kérdéseivel foglakozott, és a kibontakozás feltételeit az euró bevezetésében, valamint a gazdasági versenysemlegesség, a jogbiztonság és a közbeszerzések tisztaságának visszaállításában jelölte meg. Mi kéne még?

Itt a vége?

Hogy mikor élt át a magyar diplomácia olyan katasztrofális hónapokat, mint 2024 második felében, mikor volt a magyar kormány olyan elszigetelt nemzetközi szinten, mint az Európai Unió Tanácsának most véget ért soros elnöksége idején – arra csak a leg­öregebbek emlékezhetnek.