Színház - Másságfrász - Az Othello a Vígszínházban

  • Csáki Judit
  • 2009. november 5.

Zene

A vígszínházi Othellónak vannak igen látványos, nyomulós, hiperaktív tulajdonságai, amelyek megnehezítik, hogy az ember a részletekre, árnyalatokra figyeljen. Nota bene, a nagyszínházi produkciók általában is hajlamosítanak a felületes befogadásra: azt látjuk, ami erősen mutatja magát. Az Othellóban például azt, hogy forog az emeletes színpad, marciális a közeg, és nem fekete az Othello. Viszont más.

A vígszínházi Othellónak vannak igen látványos, nyomulós, hiperaktív tulajdonságai, amelyek megnehezítik, hogy az ember a részletekre, árnyalatokra figyeljen. Nota bene, a nagyszínházi produkciók általában is hajlamosítanak a felületes befogadásra: azt látjuk, ami erősen mutatja magát. Az Othellóban például azt, hogy forog az emeletes színpad, marciális a közeg, és nem fekete az Othello. Viszont más.

Árvai György díszlete hatalmas, egyszerre takar és mutat; nagy terekkel és kis zugokkal teli, és a katonás közeghez illőn fémes-hideg és borongós-sötét. Akrobatikus képességek kellenek a bejátszásához: Nagy Zsolt bőviben van ezeknek, Othellója bravúros mutatványokra képes, ha nagy benne a löttyös indulat. A löttyös indulat pedig mindig nagy benne, betölti a színpad hatalmas terét, szenvedély a köbön, katonai ambíció, szerelem, féltékenység, kétségbeesés. Nagy Zsolt a szerep erős színei mögött az árnyalatokat kevésbé mutatja, váltásai olykor túl élesek, szinte a komikumig váratlanok.

Jago nem fizikailag, hanem intellektuálisan teríti be ugyanezt a teret, lentről fölig és jobbtól balig. Fekete Ernő olyan határozottan és lendületesen gyalogol előre bosszúhadjáratának keskeny sávján, hogy a végén már egyetlen mozdulatára megindul a forgó. Tudja, mit akar: tönkretenni Othello boldogságát, bármi legyen is az: ambíció vagy szerelem. És azt is tudja, mennyire akarja ezt: bármi áron. Fekete Ernő eltökélt-makacs suhanc Jagója - ha megéri - nagy ember lehetett volna még; nem akárki hallgat itt el, alighanem örökre, amikor bevégzi művét. Összeszorított szájjal, majdnem hetykén néz farkasszemet velünk.

És akkor Desdemona: a kereszttűz kellős közepén. Szerelmes és vidám fiatal lány, aki erős is, ha arra van szükség: dacol apja haragjával, hogy a szerelméé lehessen, de ettől még nem válik hőssé - majd csak akkor, amikor áldozat is lesz, és felvillan előtte elkerülhetetlen, noha érthetetlen halála. Béres Márta (Újvidékről hívták vendégnek a szerepre) Desdemonájának kislányos lelkesedése-rajongása éppúgy hiteles, mint értetlensége és kétségbeesése; a tehetséges fiatal színésznő otthonosan mozog a Víg hatalmas színpadán.

Eszenyi Enikő rendezésének centrumában a három vendégszínész játéka mellett az Emíliát játszó Börcsök Enikő áll - ők négyen nemcsak a másság sorsáról, de a finom, mondhatni, intellektuális (mert többnyire intelligensen elfojtott) másságfrászról szólnak. E jegyben Fekete Ernő Jagója nem azért nyírja ki Othello szerelmét, mert neki eléggé boldogtalan házasság jutott Emíliával, nem is azért, mert a mór megsértette volna, hanem azért, mert az élet, a sors volt igazságtalan vele, amikor valaki miatt megfosztotta őt a megérdemelt előmeneteltől. És ekkor, ebben a pillanatban válik fontossá, hogy ez a valaki más: egy mór. Egy fekete, egy potenciális vadállat - akiből ki is kell hozni a vadállatot, tönkre kell tenni, el kell pusztítani, hiszen a mór, a fekete, a cigány, a zsidó nem érdemel mást. Ebbe öli Jago az ő tengernyi eszét, tábornoki szervezőzsenijét, első emberhez méltó intrikusi képességét.

Nagy Zsolt Othellója pedig elsőrangú katona - Jago szempontjából ez külön dühítő -, asszonya imádja, élete rózsaszín diadalmenet. Ezt a harmóniát megmérgezni és örökre megszüntetni - Jago számára nem túl nehéz feladat, csak kitartást és gondos körültekintést, valamint gátlástalanságot kíván: Fekete Ernő játéka mindvégig könnyed és magától értetődő, lépi a következőt, tekintetét szigorúan a végcélra függesztve. Nincs áldozat, ami sok lenne ehhez: Emília némán és szorgosan mentené még e romos házasságot, de férjének ő is csak annyit ér, amennyit grandiózus tervéhez hozzá tud tenni: megszerzi a kendőt.

És amikor minden sikerül, amikor Nagy Zsolt bőszült és ketrecbe zárt vadállat módjára sistereg a bosszúenergiától, és valóban úgy viselkedik, mint egy vadállat - no, akkor meg is kapja Emíliától azt, amit bármely finom intellektuel a pofájába vágna: persze, hiszen fekete, ezért ilyen, amilyen. Amikor amúgy már tényleg állat. Nem mert más, hanem mert féltékeny. Kicsi truváj ez a vígszínházi Othello nagy masinériájában - de meglehetősen erős üzenet a mának.

Egyébként pedig a főszereplők játéka mintegy "lefedi" a színpadot. Figyelünk azért a látványos mozgásra (úgy ugrálnak át a gyakorlófalon a szereplők, mint a szöcskék), az egyetemisták által tervezett ötletes jelmezekre, a gondosan komponált és a nagy térben is érvényesülő intim jelenetekre - amikor a végzetes éjszaka előtt Emília gondosan megmosdatja Desdemonát, majd maga is lábat mos; és értjük, hogy itt profán és grandiózus, alpári és lírai szelek feszülnek egymásnak.

Ez az összetettség elsősorban Márton László új fordításában érzékelhető; mi tagadás, inkább olvasva, semmint hallva; a színpadi szövegbe ugyanis túlságosan sok nyelvi-stiláris durvaság nyomult, amitől elhajlik a gondos kompozíció.

Ahogy a rendezés gondos építménye is megbillen a végén: a hálóban felhúzott halott Desdemonára hanyatló-ugró Othello nem tragikus, noha elállítja a lélegzetünket.

Vígszínház, október 15.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.