Színház - Musztafa, gyere haza!

  • - sisso -
  • 2008. július 31.

Zene

Musztafa, gyere haza! címmel mutatta be új produkcióját Simon Balázs régi-új társulata, az Utca-Szak Színház. Valláskritikával megtűzdelt, töredezett történetű, civilizációs komédia.

Musztafa, gyere haza! címmel mutatta be új produkcióját Simon Balázs régi-új társulata, az Utca-Szak Színház. Valláskritikával megtûzdelt, töredezett történetû, civilizációs komédia. Simon jó ideje keresi a posztmodern népszínház lehetõségeit, a harsány vásári hagyományok mentén maszkos elõadásokat kreál. Ez most épp a felfelé menõ ág, az iszlám és a nyugati világ hétköznapi félreértései jól mutatnak a commedia dell'arte köntösében, és nem csak azért, mert muzulmánok és magyarok vészhelyzetben hevesen gesztikulálnak az ég felé. A nehéz játékba belezsúfoltak sok mindent: George Busht és öngyilkos terroristát nyúljelmezben, mennyei raktáráruházat, Gábriel arkangyalt és elhagyott muszlim võlegényt óriási orral, arát, aki amúgy egy ártatlan, bégetõ bárány, és épp Ábrahám készül õt feláldozni Izsák helyett. Musztafa magyar születésû kétgyerekes adatrögzítõ, beleszeret az irodájába betévedõ, menekülõ bárányba, aki nyilván majd a bûneit isÉ, és ezért a võlegény meg a báty rá is dzsihádot kiált. Sokat változik a szín, de mindig tudni, hogy épp hol vagyunk, sõt, kellemes, tudatmódosult hangulatban követjük a valós és valótlan helyszíneket. A színészeknek sikerül elemelni a figurákat, mindannyian három-négy szerepet játszanak, az álomszerû váltásokat (robbanás, ki-be járás a falon, elõbújás a padlórésekbõl) igazán könynyedén veszik, a Deme László és Simon Balázs által írt, meg nyilván az improvizációk során született szöveg erõteljes, de nem minden esetben sikerül összefognia a szerteágazó történetet. Naszlady Éva és Kálmánchelyi Zoltán egészen az idiótaságig merészkedõ alakításai a darab alappillérei, a poénok jótékonyan elfedik a kialakulatlanabb jeleneteket.

A mulatságnak néha pont a maszkok vetnek gátat, olyankor Cseh Judit, az arab menyasszony finom mimikája segít - illetve a fantáziánk.

Zsámbék, Mûemlék katonai bázis, július 16.

****

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."