Színház - Musztafa, gyere haza!

  • - sisso -
  • 2008. július 31.

Zene

Musztafa, gyere haza! címmel mutatta be új produkcióját Simon Balázs régi-új társulata, az Utca-Szak Színház. Valláskritikával megtűzdelt, töredezett történetű, civilizációs komédia.

Musztafa, gyere haza! címmel mutatta be új produkcióját Simon Balázs régi-új társulata, az Utca-Szak Színház. Valláskritikával megtûzdelt, töredezett történetû, civilizációs komédia. Simon jó ideje keresi a posztmodern népszínház lehetõségeit, a harsány vásári hagyományok mentén maszkos elõadásokat kreál. Ez most épp a felfelé menõ ág, az iszlám és a nyugati világ hétköznapi félreértései jól mutatnak a commedia dell'arte köntösében, és nem csak azért, mert muzulmánok és magyarok vészhelyzetben hevesen gesztikulálnak az ég felé. A nehéz játékba belezsúfoltak sok mindent: George Busht és öngyilkos terroristát nyúljelmezben, mennyei raktáráruházat, Gábriel arkangyalt és elhagyott muszlim võlegényt óriási orral, arát, aki amúgy egy ártatlan, bégetõ bárány, és épp Ábrahám készül õt feláldozni Izsák helyett. Musztafa magyar születésû kétgyerekes adatrögzítõ, beleszeret az irodájába betévedõ, menekülõ bárányba, aki nyilván majd a bûneit isÉ, és ezért a võlegény meg a báty rá is dzsihádot kiált. Sokat változik a szín, de mindig tudni, hogy épp hol vagyunk, sõt, kellemes, tudatmódosult hangulatban követjük a valós és valótlan helyszíneket. A színészeknek sikerül elemelni a figurákat, mindannyian három-négy szerepet játszanak, az álomszerû váltásokat (robbanás, ki-be járás a falon, elõbújás a padlórésekbõl) igazán könynyedén veszik, a Deme László és Simon Balázs által írt, meg nyilván az improvizációk során született szöveg erõteljes, de nem minden esetben sikerül összefognia a szerteágazó történetet. Naszlady Éva és Kálmánchelyi Zoltán egészen az idiótaságig merészkedõ alakításai a darab alappillérei, a poénok jótékonyan elfedik a kialakulatlanabb jeleneteket.

A mulatságnak néha pont a maszkok vetnek gátat, olyankor Cseh Judit, az arab menyasszony finom mimikája segít - illetve a fantáziánk.

Zsámbék, Mûemlék katonai bázis, július 16.

****

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.