Színház - Prága gyermekei - Hrabal: Sörgyári Capriccio

  • Csáki Judit
  • 2011. július 21.

Zene

Drabális és törékeny - ez Bohumil Hrabal írásművészete, ami nem hagyja nyugton sem a filmeseket, sem a színháziakat: muszájna a betűn kívül másképp is megjeleníteni ezt a különös keveréket. Újrateremteni azt a világot, amelyben hétköznapi emberek kis történetei élettel - anyaggal - töltik ki a nagy emberek által teremtett történelmet, és ők, a kicsik nőnek benne nagyra, tőlük felejthetetlen és igazi a világ. Most a Kőszegi Várszínház nyári truppja állt neki - tán inkább állt bele - ebbe az egyszerre bohózati és lírai hrabali világba, hogy színielőadást teremtsen belőle.
Sztorija - mármint hagyományos értelemben vett drámai története - persze nincsen: capriccio az egész, többnyire sörgyári. De története sok van, és nemcsak Pepin bácsi fantasztikus, kimeríthetetlen tárházából. Lőkös Ildikó és Znamenák István válogatta igen gondosan a Sörgyári capriccio, a Bambini di Praga, a Harlekin milliói és a Táncórák idősebbeknek és haladóknak anyagából azokat a figurákat (hisz' olyik többen is szerepel), akik mintegy magukhoz rántják az inkább elmesélhető, mint eljátszható történeteket, miközben ezekből az egymáshoz csak lazán kapcsolódó, monológ- vagy dialógformában megelevenedő anekdotákból mégiscsak összetapad egy nagy történet: az emberek élete.

Jó színészek jó alakítása - ez ennek a kellemesen hrabali estének a kulcsa. Znamenák rendezése erősen épít rájuk, és miközben kinek-kinek megvan a maga nagyobb jelenete is a kisebbek mellett, a figurák kerekdedségét, teljességét, hitelességét nem veszítik szem elől. Az epikus hömpölygés egy-egy jelenetváltásnál ugyan megakad, hisz' nem folyhat át mintegy magától értetődően a következő történetbe, de még ez sem zavaró: többnyire ügyes felütés tartja fenn a nézői kíváncsiságot a következő jelenetre.

Mariska, a sörgyári gondnok, Francin fiatal és szertelen asszonya körbebiciklizi a nézőteret, nagy gusztussal hajtja föl a negyedik korsó sört is (miután előtte gondosan lefújta róla a habot), és makacsul teker a következő "rendes asszony ilyet nem csinál" epizód felé. Levágatja a haját, a nagy rövidítési hullámban lenyiszszantja a szoknyáját is, és persze megmássza a sörgyár hatalmas kéményét Pepin bácsival. Radnay Csilla egyszerre mutatja a figura gyermeki báját és asszonyi furfangját - és tökéletes párját adja az idősebb Mariska szerepében Pogány Judit, aki megmutatja, hogy egyik tulajdonság sem mulandó. Mellettük csetlik-botlik és szeret szüntelenül a maga elfogódott, az örökös rosszallásba beletörődő, újra és újra megbocsátó módján a két Francin: a motorjával mindig lerobbanó Szabó Kimmel Tamás és a hajdani szerelmes gesztusokat nem felejtő Hollósi Frigyes.

És Francin bátyja, a halhatatlan, ikonikus Pepin bácsi (akit az író a valódi nagybátyjáról, Josef Hrabal íróról mintázott) persze hozza közismert történeteit, például a mosómedve-anekdotát ("Unatkozik? Vegyen mosómedvét!"), és rövidke, életre szóló vendégeskedése során harsány történetmesélésével alaposan fölkavarja nemcsak a fiatal pár, hanem az egész sörgyári igazgatótanács életét. Epres Attila lendületes komédiázásában mindig ott a csöppnyi szomorúság, hiszen halálokról, balsikerekről, az élet mulandóságáról és az ember gyarlóságáról szólnak ezek a vicces történetek.

Életre kel a Drogista, aki Gazsó György frenetikus nagyjelenetében az alkímia bűvöletéről és persze az örökös melléfogásokról beszél - a szenvedély és az állhatatosság kudarcokon átívelő győzelme ez; miközben ugyancsak ő az, aki Kovács Zsolt Táncmesterének irányításával magányosan topog és dobálja karját a nőhiányos táncórán. És a szögletes De Giorgi tűzoltóparancsnok, aki Kocsis Pál alakításában maga a megtestesült szerepazonosság: a sudár tartás öregedvén sem hajlik, pedig a szerep - épp a kéménymászás okozta tűzoltói fellépés során - bizony megroggyan kissé. A Mariska aranyhaja után mámorosan nyúló fodrász igazi kisember: Némedi Árpád egy lépéssel a többiek után, mindig a sliccét igazgatva igyekszik nagyon. Bezerédi Zoltán doktora is megtalálja a maga nagy pillanatát: Mariska pucér hátára borul áhítatosan, majd mély álomba zuhan. Bánfalvi Eszter hentesnéje hevesen kínálja és harapja a virslit, miközben le nem veszi szemét riválisáról, Mariskáról, akinek az ő hentes férje (Sarkadi Kiss János) mint egy királynői koronát, úgy kínálja mindig a sört. Spindler Béla az ápolót játssza: enyhén előredőlve egy egész sorsot mutat meg nekünk. És Egri Márta csípős nyelvű vénkisasszonya ugyanezt teszi elmaradhatatlan ridikülje szorongatásával.

Mondom: a színészek. Nyári csapat, amely ezúttal nem a kőszegi várban, hanem egy közeli udvarban kelti életre - szinte semmi kis díszletben: néhány, a sörgyárat idéző cső, egy-két bodega, egy kocsmaasztal és egy biliárdasztal van csak a színpadon; igaz, Cselényi Nóra jelmezei találékonyak és találóak, és a Kőszegi Fúvószenekar is jó - Hrabal fanyar, komikus, bölcs és életgazdag világát.

Van az elején és a végén egy pillangó. Beszáll - elszáll. Azt hittem, lesz galamb is, amit az ablakon kihajolva etet egy fáradhatatlan, ravasz öregúr - de nem volt. Mert nincs vége - csak abbahagyták.

Kőszegi Várszínház, július 15.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.