színház - SARAH RUHL TISZTA VICC

  • - ki -
  • 2008. november 6.

Zene

című darabja lehetne sokkal több, ha sokkal kevesebb lenne. Mert nem elég a depressziós brazil nem takarító takarítónő és munkaadója, az orvosnő konfliktusa, majd a "képbe" titokban beosonó tisztaságmániás testvér; nem elég, hogy a takarítónő viccgyáros szülei mindketten a vicc áldozatai, ezért a lány a "tökéletes vicc" kitalálására tette föl az életét; aztán nem elég, hogy az orvosnő orvos férje lelép az egyik idős betegével, akibe már akkor beleszeretett, amikor leoperálta a mellét; de nem elég az sem, hogy mindenki mindenkivel kénytelen összeborulni, mert a hűtlen férj épp Alaszkában tartózkodik. Bonyolult és zavaros, abszurd és melodramatikus - de ez mindegy is.
címû darabja lehetne sokkal több, ha sokkal kevesebb lenne. Mert nem elég a depressziós brazil nem takarító takarítónõ és munkaadója, az orvosnõ konfliktusa, majd a "képbe" titokban beosonó tisztaságmániás testvér; nem elég, hogy a takarítónõ viccgyáros szülei mindketten a vicc áldozatai, ezért a lány a "tökéletes vicc" kitalálására tette föl az életét; aztán nem elég, hogy az orvosnõ orvos férje lelép az egyik idõs betegével, akibe már akkor beleszeretett, amikor leoperálta a mellét; de nem elég az sem, hogy mindenki mindenkivel kénytelen összeborulni, mert a hûtlen férj épp Alaszkában tartózkodik.

Bonyolult és zavaros, abszurd és melodramatikus - de ez mindegy is. Az nem mindegy, hogy a Sanyi és Aranka Színház nevû pincében öt olyan színész játszik együtt Lukáts Andor rendezésében, hogy majd' szétvetik a vastag falakat. Annyi színészi tehetség szikrázik a gyufaskatulyányi térben, hogy a levegõnek már alig marad hely.

Elõször is Kováts Adél az orvosnõ szerepében: elõbb nyársat nyelt munkaadó, aztán munkamániás orvos, aztán fölháborodott és értetlen megcsalt feleség, aztán megértõ asszony. Majd Szantner Anna, a "viccörökös" és depis cseléd: maga a nonkonform lököttség, tobzódik a folyamatos meghökkentésben. És Csákányi Eszter: lejtõ mondatokban kis takarításokért kuncsorgó boldogtalanság, pontos napirend szerint. És Margitai Ági: az orvos "anyányi" lelki társa, aki magától értetõdõen ragadja meg elõbb a szerelmet, aztán a halált, csupa méltóság. Varga Zoltán: a legnagyobb képtelenségeket is hûvös természetességgel osztja és tûri; komoly, mint a szerelmén abszolvált mastectomia, és ezért nagyon vicces.

Minden "adok-kapok", minden összjáték, minden dialógus színészi "örömzene"; nem a nagy alakítások, hanem a profi, magabiztos és könnyed szerepformálások parádéja. Az ilyesmit jó nézni, és nem muszáj közben arra gondolni: mi lenne, ha darab is lenne hozzá...

Sanyi és Aranka Színház, október 10.

***** a színészeknek

Figyelmébe ajánljuk