Színház - Szentivánéji álom

  • Kovács Bálint
  • 2008. július 31.

Zene

- Bodó Viktor jól választott - ha valami, hát a Szentivánéji álom az ő rendezői világának való szövegtest.

- Bodó Viktor jól választott - ha valami, hát a Szentivánéji álom az õ rendezõi világának való szövegtest. Itt érthetõ, ha a tündérkirálynõ félmeztelenül, száztíz decibeles zene és eszelõs tündérhad mellett dorbézol; a szamár és az õ jeleneteiben szinte semmi sem lehet túlzás, hiszen a szamárral hálni készülõ nõ Shakespeare korában is egyike volt a legdurvább ötleteknek; a mesteremberek - akik itt kétes körülmények között, önkormányzati megbízásra kapják a melót - jeleneteibe pedig gyakorlatilag bármibõl bármennyit bele lehet szuszakolni, nem túlzás az sem, ha Hajduk Károly platinaszõke, kisminkelt transzvesztita primadonnaként magas C-ben énekel (sõt, az elõadás egyik legjobb jelenete).

Egy gyakran játszott Shakespeare-t leginkább akkor illik újra színpadra állítani, ha a rendezõ egy újabb rétegét kívánja megmutatni a darabnak. Bodónál errõl nincs szó: hogy az erdei világ olyan, akár egy drogos parti és a zárt osztály keveréke, új gondolatnak nagyon nem nevezhetõ, s hogy az egész darab a Pyramust játszó mesteremberbe reménytelenül szerelmes, meleg Hajduk drámája lenne - nos, ezt tudjuk be inkább amiatt érzett sugallatnak, hogy itt ér véget az elõadás, s nem koncepciónak. Mert az est második felére sajnos kiderül: Bodó túlzásokba esett, s nem törõdött azzal, meddig fér el a káosz a Szentivánéjiben. Mikor egyszer csak szájukból hányadékot csepegtetõ táncosok tûnnek fel, vagy mikor a színpadra gurul egy kisbusz, benne öt helybéli éneklõ öreg nénivel - ezen már nem lehet nem észrevenni az öncélúságot. S végül a kezdetben valamerre haladó elõadás is átcsap szimpla ötletkavalkádba: persze dülöngélünk a nevetéstõl, de a rakétabázist elhagyva úgy érezzük, ez így kevés.

Szputnyik Hajózási Társaság - Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház, Zsámbéki Színházi Bázis, július 27.

***

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.