Színház - Szentivánéji álom

  • Kovács Bálint
  • 2008. július 31.

Zene

- Bodó Viktor jól választott - ha valami, hát a Szentivánéji álom az ő rendezői világának való szövegtest.

- Bodó Viktor jól választott - ha valami, hát a Szentivánéji álom az õ rendezõi világának való szövegtest. Itt érthetõ, ha a tündérkirálynõ félmeztelenül, száztíz decibeles zene és eszelõs tündérhad mellett dorbézol; a szamár és az õ jeleneteiben szinte semmi sem lehet túlzás, hiszen a szamárral hálni készülõ nõ Shakespeare korában is egyike volt a legdurvább ötleteknek; a mesteremberek - akik itt kétes körülmények között, önkormányzati megbízásra kapják a melót - jeleneteibe pedig gyakorlatilag bármibõl bármennyit bele lehet szuszakolni, nem túlzás az sem, ha Hajduk Károly platinaszõke, kisminkelt transzvesztita primadonnaként magas C-ben énekel (sõt, az elõadás egyik legjobb jelenete).

Egy gyakran játszott Shakespeare-t leginkább akkor illik újra színpadra állítani, ha a rendezõ egy újabb rétegét kívánja megmutatni a darabnak. Bodónál errõl nincs szó: hogy az erdei világ olyan, akár egy drogos parti és a zárt osztály keveréke, új gondolatnak nagyon nem nevezhetõ, s hogy az egész darab a Pyramust játszó mesteremberbe reménytelenül szerelmes, meleg Hajduk drámája lenne - nos, ezt tudjuk be inkább amiatt érzett sugallatnak, hogy itt ér véget az elõadás, s nem koncepciónak. Mert az est második felére sajnos kiderül: Bodó túlzásokba esett, s nem törõdött azzal, meddig fér el a káosz a Szentivánéjiben. Mikor egyszer csak szájukból hányadékot csepegtetõ táncosok tûnnek fel, vagy mikor a színpadra gurul egy kisbusz, benne öt helybéli éneklõ öreg nénivel - ezen már nem lehet nem észrevenni az öncélúságot. S végül a kezdetben valamerre haladó elõadás is átcsap szimpla ötletkavalkádba: persze dülöngélünk a nevetéstõl, de a rakétabázist elhagyva úgy érezzük, ez így kevés.

Szputnyik Hajózási Társaság - Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház, Zsámbéki Színházi Bázis, július 27.

***

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.