Színház - Szentivánéji álom

  • Kovács Bálint
  • 2008. július 31.

Zene

- Bodó Viktor jól választott - ha valami, hát a Szentivánéji álom az ő rendezői világának való szövegtest.

- Bodó Viktor jól választott - ha valami, hát a Szentivánéji álom az õ rendezõi világának való szövegtest. Itt érthetõ, ha a tündérkirálynõ félmeztelenül, száztíz decibeles zene és eszelõs tündérhad mellett dorbézol; a szamár és az õ jeleneteiben szinte semmi sem lehet túlzás, hiszen a szamárral hálni készülõ nõ Shakespeare korában is egyike volt a legdurvább ötleteknek; a mesteremberek - akik itt kétes körülmények között, önkormányzati megbízásra kapják a melót - jeleneteibe pedig gyakorlatilag bármibõl bármennyit bele lehet szuszakolni, nem túlzás az sem, ha Hajduk Károly platinaszõke, kisminkelt transzvesztita primadonnaként magas C-ben énekel (sõt, az elõadás egyik legjobb jelenete).

Egy gyakran játszott Shakespeare-t leginkább akkor illik újra színpadra állítani, ha a rendezõ egy újabb rétegét kívánja megmutatni a darabnak. Bodónál errõl nincs szó: hogy az erdei világ olyan, akár egy drogos parti és a zárt osztály keveréke, új gondolatnak nagyon nem nevezhetõ, s hogy az egész darab a Pyramust játszó mesteremberbe reménytelenül szerelmes, meleg Hajduk drámája lenne - nos, ezt tudjuk be inkább amiatt érzett sugallatnak, hogy itt ér véget az elõadás, s nem koncepciónak. Mert az est második felére sajnos kiderül: Bodó túlzásokba esett, s nem törõdött azzal, meddig fér el a káosz a Szentivánéjiben. Mikor egyszer csak szájukból hányadékot csepegtetõ táncosok tûnnek fel, vagy mikor a színpadra gurul egy kisbusz, benne öt helybéli éneklõ öreg nénivel - ezen már nem lehet nem észrevenni az öncélúságot. S végül a kezdetben valamerre haladó elõadás is átcsap szimpla ötletkavalkádba: persze dülöngélünk a nevetéstõl, de a rakétabázist elhagyva úgy érezzük, ez így kevés.

Szputnyik Hajózási Társaság - Nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház, Zsámbéki Színházi Bázis, július 27.

***

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.