Színház - Tárház - Füst Milán: Boldogtalanok

  • Csáki Judit
  • 2010. január 21.

Zene

Különb-különb indokai lehetnek annak, ha egy színház éppen Füst Milán Boldogtalanokját mutatja be; de optimális esetben van köztük legalább egy, ami túlmutat azon, hogy egyik vagy másik szerepet egyik vagy másik színésznek "el kell játszania". Nem mintha az ilyesmi nem számítana, sőt; akad darab bőven, amelynél elég is. A Boldogtalanok nem ilyen, minden előadásában megfejtésre szorul maga a dráma.

Különb-különb indokai lehetnek annak, ha egy színház éppen Füst Milán Boldogtalanokját mutatja be; de optimális esetben van köztük legalább egy, ami túlmutat azon, hogy egyik vagy másik szerepet egyik vagy másik színésznek "el kell játszania". Nem mintha az ilyesmi nem számítana, sőt; akad darab bőven, amelynél elég is. A Boldogtalanok nem ilyen, minden előadásában megfejtésre szorul maga a dráma.

Ez a megfejtés Szász János rendezésében a Radnóti Színházban úgy kezdődik, hogy egyből a mába katapultál a darab. Antal Csaba lepukkant lakótere a több szinten is pőrén mutatkozó szaniterekkel és a földre dobott matraccal együtt még bizonyos időtlenséget áraszt, de "fapados" berendezése, a kistévé, az erre-arra heverő sörösdobozok már a mába rántják, és ezt egyértelműsítik a jelmezek is, valamint egyik-másik szereplő folyamatos rágógumizása. A teret kék falak határolják, mintha papírból lennének: egy-egy erősebb ökölcsapás jókora lyukat üt rajtuk. Ezeknek a lyukaknak van aztán némi dramaturgiai szerepük is: előbb láttatják a színre tartó szereplőt, mint ahogy színre lép. A végére olyan lesz a fal, mint egy jóféle ementáli sajt: csupa lyuk.

A háttérben még Húber nyomdász munkahelye is fölsejlik - nota bene: a lakótér olykor át tud alakulni nyomdai helyiséggé -, de ez nem nagyon fontos; amiként a történet is kevésbé fontos ma, amikor mind szerelmi háromszögekkel, mind szerelmi gyilkosságokkal teli a padlás, még mínuszos hírt sem ér az ilyesmi, pláne, ha magát öli meg valaki.

A boldogtalanságnak - és végtére erről szól Füst Milán darabja - azonban változatos és virulens új formái keletkeztek ebben a múlt században, s ezek mind bele is férnek a szikár történetbe, és még inkább a figurákba. A figurák, a mind másképp boldogtalan ember: látnivalóan ez érdekelte Szász Jánost.

Húber nyomdásznak Csányi Sándor játékában például parányi örömöt sem okoz egy-egy újabb hódítás - alighanem olyasmi ez neki, mint a napi fölkelés: nemigen viszonyul hozzá az ember. Csányi szűkre szabott intonációjával (és olykor túl szűkre vett artikulációjával) még elvolnék valahogy; az egyhangúan kopogó mondatok közül így legalább kiharsan az az egy, ami az élettársához fűződő, roppantul bonyolult, roppantul kegyetlen és önző viszonyában mégiscsak alapvető: őt aztán nem adja senkinek, nem azért, mert annyira szereti, hanem mert Róza - ő maga. Húber Vilmossal ebben a fölfogásban az a legnagyobb baj, hogy ez, vagyis a viszony egyébként nemigen látszik; és nemcsak Rózával, hanem az anyjával, a nővérével, a fiatal szeretőjével sem mutat semmiféle kapcsolatot.

Hát jó: magába zárt boldogtalanságok tárháza is lehet Füst Milán darabja (hasonlót láttunk néhány éve Bodó Viktor rendezésében, csak ott evidensen be volt áldozva a darab ezért). A megannyi boldogtalanságnak - mindenkiének - nincsen most pókhálója, hogy abban vergődjön az egész kompánia, anyástul, doktorostul, hentesestül. Ebben az előadásban még az sem fűzi össze a szereplőket, hogy ki-ki oka a másik boldogtalanságának.

Nemesváraljai Gyarmaky Róza középen állva növeszti nagyra az ő saját boldogtalanságát. Petrik Andrea erős játéka nem hagy kétséget afelől, hogy ez a boldogtalanság pusztító, és nem csak önpusztító, mert ez a Róza a kezébe veszi a mások sorsát, ha már a sajátját nem tudja, és a Húberét még kevésbé. Petrik Andrea játéka eléggé szűkszavú, ami a Húberhez fűződő viszonyát illeti, miközben nagyon is bőbeszédű a saját állapotával kapcsolatban - míg a másik szeretőt, a Wéber Kata játszotta Vilmát szinte csak ez, a Húberhez való tapadás tartja össze (más kérdés, hogy Csányi Húberje erre sem felel).

A háromszög tehát annyira billeg, hogy szinte alig is jön létre. Erősek viszont a kívülről hozzájuk kapcsolódó szereplők - ugyan nem épp a kapcsolódásban: Húber nővére és anyja az előadás két legjobb alakítása.

Kováts Adél Rózsija már az első színrelépéskor oly forszírozottan viseli a párducmintás macskanadrágot és a fekete parókát, hogy látszik: nincs egyetlen közepesen kellemes pillanata a bőrében. Rebbenékeny gesztusai, ide-oda kapkodott pillantásai szinte szórják szanaszét a boldogtalanságot. Magány és kétségbeesés, ezek a pillérei.

És mintegy az ő párja - miközben mindenben kiáltó ellentéte - özvegy Húber Evermódné, akiben vaskos, masszív és zsigeri gonoszságot termett a szerencsétlenség; a lányán zsarnokoskodó anya fia életét és környezetét sem kíméli, és persze önmagát sem, hadd vesszen minden. Csomós Mari - akinek Gyarmaky Rózája máig feledhetetlen - csupa széttárt kézből, vállvonogatásból, csodálkozásból és szánakozásból építi föl ezt a súlyosan hazug és menthetetlenül boldogtalan asszonyt. Minden megjelenése egy-egy tornádó - nem is bír ellenállni neki senki. ' hal meg legelőbb.

És akkor van a boldogtalanok közönsége, csupa járulékos boldogtalan: Sirma hentes Schneider Zoltán alakításában vehemensen közönséges, egyszersmind közönségesen tehetetlen fickó - nő kéne neki, egyik vagy a másik. Gazsó György Beck doktora lekezelő modorával és feltűnő érzéketlenségével legalább a társadalmi fensőbbségét villogtatná, ha már éppúgy boldogtalan, mint a többi. Martin Márta tömbszerű parasztasszonya mélyen ismeri az életet és a boldogtalanság összes válfaját - őt aztán nem lehet megrendíteni.

Valahogy minket sem sikerült. Láttunk sok boldogtalan embert - ismerős ismeretlenek.

Radnóti Színház, december 22.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.