színház - WILLIAM SHAKESPEARE A MAKRANCOS HÖLGY

  • - ki -
  • 2010. március 18.

Zene

című vígjátékát Debrecenben Szergej Maszlobojscsikov rendezte, aki önmagát kérte fel a díszlet megtervezésére is. Ha nem így lenne, azt mondanánk, hogy a díszlettervező erősen fúrta a rendezőt: a monumentális faépítmény ugyanis alig hagy helyet a játszóknak, és olyan hangos, hogy vagy mozogni lehet rajta, vagy beszélni. A fa rusztikus hangulata amúgy passzol az előadáséhoz (és Balla Ildikó természetes, nehéz anyagú jelmezeihez is).
címû vígjátékát Debrecenben Szergej Maszlobojscsikov rendezte, aki önmagát kérte fel a díszlet megtervezésére is. Ha nem így lenne, azt mondanánk, hogy a díszlettervezõ erõsen fúrta a rendezõt: a monumentális faépítmény ugyanis alig hagy helyet a játszóknak, és olyan hangos, hogy vagy mozogni lehet rajta, vagy beszélni.

A fa rusztikus hangulata amúgy passzol az elõadáséhoz (és Balla Ildikó természetes, nehéz anyagú jelmezeihez is). A keretjáték - a kocsmában részegen álomba bóduló Ravasz Kristófot csúnyán megtréfálják a társai - erõs nyomot hagy a "belsõ" történeten: a Trill Zsolt játszotta Petruchióban mindvégig több a Ravasz Kristóf, mint az olasz nemesúr. Szûcs Nelli Katalinja ugyan maga mögött hagyja a keretjáték kocsmárosnéját, de nem talál rá a vérbõ, energikus, zabolázhatatlan lányra. Mindkettõjük alakításában vannak szép, szellemes és tartalmas pillanatok, de a dráma, a nagy átalakulás nem történik meg.

Márpedig errõl, ennyirõl szól Shakespeare darabja; ennek szolgálatában áll az összes, ügyes kézzel fölskiccelt mellékszereplõ. Mindannyian a két fõszereplõ nagy csatájához viszonyulnak, ahhoz adnak hozzá impulzusokat. Adják-adogatják - és akkor egyszer csak kiemelkedik közülük Bianca szerepében Rácz József. Nem a kézenfekvõ poén okán - hogy ugyanis férfi játszik nõt -, hanem a megformált karakter révén: ez a Bianca érdekesebb és markánsabb, mint a nõvére.

Szûcs Nelli ezen az estén adós maradt Katalin alakjának megfejtésével: nem tudjuk meg, hogy valóban megzabolázták a hárpiát, avagy egy óriási átverés tanúi vagyunk. A belsõ darab zárómonológjából sem derül ki, hogy leckefelmondás vagy belsõ meggyõzõdés diktálja-e Katalin szavait. Trill kötelességtudóan keménykedik, végigvezeti asszonyát a fegyelmezés stációin, de mintha nem ambicionálná igazán a felülkerekedést. Így aztán mindannyian alulmaradunk.

Debreceni Csokonai Színház, február 28.

***

Figyelmébe ajánljuk