színház - WILLIAM SHAKESPEARE A MAKRANCOS HÖLGY

  • - ki -
  • 2010. március 18.

Zene

című vígjátékát Debrecenben Szergej Maszlobojscsikov rendezte, aki önmagát kérte fel a díszlet megtervezésére is. Ha nem így lenne, azt mondanánk, hogy a díszlettervező erősen fúrta a rendezőt: a monumentális faépítmény ugyanis alig hagy helyet a játszóknak, és olyan hangos, hogy vagy mozogni lehet rajta, vagy beszélni. A fa rusztikus hangulata amúgy passzol az előadáséhoz (és Balla Ildikó természetes, nehéz anyagú jelmezeihez is).
címû vígjátékát Debrecenben Szergej Maszlobojscsikov rendezte, aki önmagát kérte fel a díszlet megtervezésére is. Ha nem így lenne, azt mondanánk, hogy a díszlettervezõ erõsen fúrta a rendezõt: a monumentális faépítmény ugyanis alig hagy helyet a játszóknak, és olyan hangos, hogy vagy mozogni lehet rajta, vagy beszélni.

A fa rusztikus hangulata amúgy passzol az elõadáséhoz (és Balla Ildikó természetes, nehéz anyagú jelmezeihez is). A keretjáték - a kocsmában részegen álomba bóduló Ravasz Kristófot csúnyán megtréfálják a társai - erõs nyomot hagy a "belsõ" történeten: a Trill Zsolt játszotta Petruchióban mindvégig több a Ravasz Kristóf, mint az olasz nemesúr. Szûcs Nelli Katalinja ugyan maga mögött hagyja a keretjáték kocsmárosnéját, de nem talál rá a vérbõ, energikus, zabolázhatatlan lányra. Mindkettõjük alakításában vannak szép, szellemes és tartalmas pillanatok, de a dráma, a nagy átalakulás nem történik meg.

Márpedig errõl, ennyirõl szól Shakespeare darabja; ennek szolgálatában áll az összes, ügyes kézzel fölskiccelt mellékszereplõ. Mindannyian a két fõszereplõ nagy csatájához viszonyulnak, ahhoz adnak hozzá impulzusokat. Adják-adogatják - és akkor egyszer csak kiemelkedik közülük Bianca szerepében Rácz József. Nem a kézenfekvõ poén okán - hogy ugyanis férfi játszik nõt -, hanem a megformált karakter révén: ez a Bianca érdekesebb és markánsabb, mint a nõvére.

Szûcs Nelli ezen az estén adós maradt Katalin alakjának megfejtésével: nem tudjuk meg, hogy valóban megzabolázták a hárpiát, avagy egy óriási átverés tanúi vagyunk. A belsõ darab zárómonológjából sem derül ki, hogy leckefelmondás vagy belsõ meggyõzõdés diktálja-e Katalin szavait. Trill kötelességtudóan keménykedik, végigvezeti asszonyát a fegyelmezés stációin, de mintha nem ambicionálná igazán a felülkerekedést. Így aztán mindannyian alulmaradunk.

Debreceni Csokonai Színház, február 28.

***

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.