színház - WILLIAM SHAKESPEARE A MAKRANCOS HÖLGY

  • - ki -
  • 2010. március 18.

Zene

című vígjátékát Debrecenben Szergej Maszlobojscsikov rendezte, aki önmagát kérte fel a díszlet megtervezésére is. Ha nem így lenne, azt mondanánk, hogy a díszlettervező erősen fúrta a rendezőt: a monumentális faépítmény ugyanis alig hagy helyet a játszóknak, és olyan hangos, hogy vagy mozogni lehet rajta, vagy beszélni. A fa rusztikus hangulata amúgy passzol az előadáséhoz (és Balla Ildikó természetes, nehéz anyagú jelmezeihez is).
címû vígjátékát Debrecenben Szergej Maszlobojscsikov rendezte, aki önmagát kérte fel a díszlet megtervezésére is. Ha nem így lenne, azt mondanánk, hogy a díszlettervezõ erõsen fúrta a rendezõt: a monumentális faépítmény ugyanis alig hagy helyet a játszóknak, és olyan hangos, hogy vagy mozogni lehet rajta, vagy beszélni.

A fa rusztikus hangulata amúgy passzol az elõadáséhoz (és Balla Ildikó természetes, nehéz anyagú jelmezeihez is). A keretjáték - a kocsmában részegen álomba bóduló Ravasz Kristófot csúnyán megtréfálják a társai - erõs nyomot hagy a "belsõ" történeten: a Trill Zsolt játszotta Petruchióban mindvégig több a Ravasz Kristóf, mint az olasz nemesúr. Szûcs Nelli Katalinja ugyan maga mögött hagyja a keretjáték kocsmárosnéját, de nem talál rá a vérbõ, energikus, zabolázhatatlan lányra. Mindkettõjük alakításában vannak szép, szellemes és tartalmas pillanatok, de a dráma, a nagy átalakulás nem történik meg.

Márpedig errõl, ennyirõl szól Shakespeare darabja; ennek szolgálatában áll az összes, ügyes kézzel fölskiccelt mellékszereplõ. Mindannyian a két fõszereplõ nagy csatájához viszonyulnak, ahhoz adnak hozzá impulzusokat. Adják-adogatják - és akkor egyszer csak kiemelkedik közülük Bianca szerepében Rácz József. Nem a kézenfekvõ poén okán - hogy ugyanis férfi játszik nõt -, hanem a megformált karakter révén: ez a Bianca érdekesebb és markánsabb, mint a nõvére.

Szûcs Nelli ezen az estén adós maradt Katalin alakjának megfejtésével: nem tudjuk meg, hogy valóban megzabolázták a hárpiát, avagy egy óriási átverés tanúi vagyunk. A belsõ darab zárómonológjából sem derül ki, hogy leckefelmondás vagy belsõ meggyõzõdés diktálja-e Katalin szavait. Trill kötelességtudóan keménykedik, végigvezeti asszonyát a fegyelmezés stációin, de mintha nem ambicionálná igazán a felülkerekedést. Így aztán mindannyian alulmaradunk.

Debreceni Csokonai Színház, február 28.

***

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.