Színház - Workshopszínház - Bérháztörténetek 0.1; DZSING!

  • Csáki Judit
  • 2009. január 8.

Zene

Nem a színielőadások szokásos év végi torlódása sodorta egymás mellé ebben az írásban a Bérháztörténetek 0.1 és a DZSING! című produkciót. A két "szegényszínházi" előadás struktúrája hasonló, fogalmazásmódja rokon, világa pedig közös. A miénk. Ismerős. Kortárs. Csáki Judit

Nem a színielőadások szokásos év végi torlódása sodorta egymás mellé ebben az írásban a Bérháztörténetek 0.1 és a DZSING! című produkciót. A két "szegényszínházi" előadás struktúrája hasonló, fogalmazásmódja rokon, világa pedig közös. A miénk. Ismerős. Kortárs.

Gyanítom, hogy még a létrejött is ugyanaz: workshop jellegű (és mivel manapság, kivált az alternatív szcénában ez az alkotási módszer éppúgy hordozza saját ismertetőjegyeit, mint például az úgynevezett rendezői színház, érdemes lenne leírni, milyen a workshop, ha hazai). Jeleneteket, snitteket hoznak a színészek, vagyis a játszó személyek, és aztán a rendező - gondolom: optimális esetben - céltudatosan válogat, módosít, húz és bővít, sorba rak, szerkeszt. A rögtönzés, mármint a színészi improvizáció itt egyszerre kiindulópont és végeredmény - csak éppen a kettő között intenzív rendezés zajlik. Olyasmi módszer ez, mint a "gyorsház": alapelemek egymásra, némi kötőanyag, burkolás, díszítés és kész.

Bodó Viktor rendezése ráadásul "gyorsbérház" - mindannyian lakók vagyunk valahol, innen a kiindulópont. A bérház - lásd vonat, fodrászat, orvosi rendelő, gőzfürdő - amolyan metszéspont, emberek, sorsok, helyzetek metszéspontja. Jó bármire, mindenre. Elfér benne az esetlegesség is bőven - sokkal inkább, mint egy "rendes" színházi előadásban; nem kell - nem is lehet - számon kérni rajta semmit, olyan, amilyen, nem tehetünk róla. Illetve nagyon is.

Bodó színházának még a neve is merő fölmentés: a Szputnyik Hajózási Társaság (ez még nem) "modern színház- és viselkedéskutató intézet" meg még "labor" is (ez már igen), egyszersmind ígéret: valami csak ki fog jönni a színházi kémcsövek erdejéből, ami egyelőre kísérleti szakaszban van.

Szóval rövidebb-hosszabb jelenetek, jók és igen rosszak váltják egymást, kötőanyagul egy refrénszerű jelenetsor szolgál: Gyabronka József lakást próbál kiadni a lakást kivenni nemigen akaró Lukáts Andornak. Ez igen mulatságos: vándorolnak nagyból kicsibe, kicsiből közepesbe, majd újra vissza, Gyabronkában megy a pumpa fölfelé, Lukáts autisztikus flegmája rendíthetetlen. Két nagyszerű színészt láttam itt.

És az ugyancsak vendég Csákányi Eszter ugyancsak nagyszerű - ez eddig a papírforma; a kísérlet onnan kezdve lenne érdekes, hogy mit bír művelni ezzel a szándékoltan eklektikus anyaggal és csapattal Bodó Viktor, akinek nemcsak a fejében, hanem a "kezében" is ott van egy újfajta és igen izgalmas színház, csak olykor - mint most is - úgy érzi az ember, hogy nincsen belepakolva elég munka még. Nem az invenció hiányzik, hanem tán a "güri", az aprómunka, a beleállás, a rendezői alaposság. Egyebek mellett azért is kéne ez, hogy lekopjon egynémely szereplőről a kétségbeesett igyekezet vagy legalább a kétségbeesés feszültsége. Meg azért is, hogy a végeredményben tetten érhető spontaneitás színházilag legyen hiteles, ne privátim.

Van zene, egész kórus; van monológ, tudományos-filozofikus, idegeinkkel játszó. Van házibuli, van szekta, van pszichiátriai kóreset, klipforgatás, mérsékelt kefélés. Ilyesmi mind szokott lenni egy bérházban - ott is unalmas olykor, itt is. Aztán hogy mi a mi néznivalónk itt (vagy hogy direktebb legyek: miből áll össze az a hátborzongató röhej, ami például a Ledarálnak...-ban oly elementáris volt), az nyilván a sorozat második részéből fog kiderülni. Remélem.

Szituációs játék - erre épül a KoMa társulat DZSING! című előadása is, amely éppúgy mutatja - ha nem is laboratóriumi, de - workshop karakterét, mint Bodóék produkciója. Abban három író közreműködését jelzi a színlap, ebben egyét: Tereza Kratochvílová cseh dramaturg szakos hallgató föltehetően együtt dolgozott Zrínyi Gál Vince kis társulatával, melynek alighanem állandó kísérőjelensége lesz a változás - tekintsük ezt természetesnek. (A társulatról lásd: Plazma rap, Magyar Narancs, 2007. december 6.)

Erős jelenettel indul az előadás: két fogas mint két modern (és persze absztrakt) műalkotás adja az apropóját egy "posztmodern" dialógusnak, végtelenül komikus hablaty ez, két idegen közt a kapcsolatteremtés egyik lehetséges módja.

A KoMa előadásában amúgy is a kapcsolatokon van a hangsúly: veszekedés, unalom, összejövés, barátkozás, szakítás, pletykálkodás... Szöveg és játék egyformán fontos itt; számos szellemes színészi poén dúsítja az amúgy közhelyes alaphelyzeteket. Jó a ritmus, majdnem mindig az (egy-egy magánszám nyúlik csak túl hosszúra), jók a váltások, vagyis a dramaturgia - és jó az a "pucérság", amely a színházi kontextust is látni engedi. A szereplők végig ott ülnek a játéktér körül, tőlünk alig karnyújtásnyira, és onnan tudjuk, hogy mindjárt vége, hogy ki-, illetve bejönnek közénk. Lass Bea, Jelinek Erzsébet, Zrínyi Gál Vince a legjobb, de jók, illetve épp idevalók a többiek is: friss, vagány és vicces színházat csinálnak. Egyelőre erősen idézik első, berobbanóan sikeres előadásukat, a Plazmát, de bízvást hihetjük, hogy nem lesz ez mindig így.

A két csapat immár kétségkívül ott van a színházi térképen. Használnak egymásnak, a térkép meg ők.

MU Színház, december 1.; Sirály, december 11.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?