Színház - Workshopszínház - Bérháztörténetek 0.1; DZSING!

  • Csáki Judit
  • 2009. január 8.

Zene

Nem a színielőadások szokásos év végi torlódása sodorta egymás mellé ebben az írásban a Bérháztörténetek 0.1 és a DZSING! című produkciót. A két "szegényszínházi" előadás struktúrája hasonló, fogalmazásmódja rokon, világa pedig közös. A miénk. Ismerős. Kortárs. Csáki Judit

Nem a színielőadások szokásos év végi torlódása sodorta egymás mellé ebben az írásban a Bérháztörténetek 0.1 és a DZSING! című produkciót. A két "szegényszínházi" előadás struktúrája hasonló, fogalmazásmódja rokon, világa pedig közös. A miénk. Ismerős. Kortárs.

Gyanítom, hogy még a létrejött is ugyanaz: workshop jellegű (és mivel manapság, kivált az alternatív szcénában ez az alkotási módszer éppúgy hordozza saját ismertetőjegyeit, mint például az úgynevezett rendezői színház, érdemes lenne leírni, milyen a workshop, ha hazai). Jeleneteket, snitteket hoznak a színészek, vagyis a játszó személyek, és aztán a rendező - gondolom: optimális esetben - céltudatosan válogat, módosít, húz és bővít, sorba rak, szerkeszt. A rögtönzés, mármint a színészi improvizáció itt egyszerre kiindulópont és végeredmény - csak éppen a kettő között intenzív rendezés zajlik. Olyasmi módszer ez, mint a "gyorsház": alapelemek egymásra, némi kötőanyag, burkolás, díszítés és kész.

Bodó Viktor rendezése ráadásul "gyorsbérház" - mindannyian lakók vagyunk valahol, innen a kiindulópont. A bérház - lásd vonat, fodrászat, orvosi rendelő, gőzfürdő - amolyan metszéspont, emberek, sorsok, helyzetek metszéspontja. Jó bármire, mindenre. Elfér benne az esetlegesség is bőven - sokkal inkább, mint egy "rendes" színházi előadásban; nem kell - nem is lehet - számon kérni rajta semmit, olyan, amilyen, nem tehetünk róla. Illetve nagyon is.

Bodó színházának még a neve is merő fölmentés: a Szputnyik Hajózási Társaság (ez még nem) "modern színház- és viselkedéskutató intézet" meg még "labor" is (ez már igen), egyszersmind ígéret: valami csak ki fog jönni a színházi kémcsövek erdejéből, ami egyelőre kísérleti szakaszban van.

Szóval rövidebb-hosszabb jelenetek, jók és igen rosszak váltják egymást, kötőanyagul egy refrénszerű jelenetsor szolgál: Gyabronka József lakást próbál kiadni a lakást kivenni nemigen akaró Lukáts Andornak. Ez igen mulatságos: vándorolnak nagyból kicsibe, kicsiből közepesbe, majd újra vissza, Gyabronkában megy a pumpa fölfelé, Lukáts autisztikus flegmája rendíthetetlen. Két nagyszerű színészt láttam itt.

És az ugyancsak vendég Csákányi Eszter ugyancsak nagyszerű - ez eddig a papírforma; a kísérlet onnan kezdve lenne érdekes, hogy mit bír művelni ezzel a szándékoltan eklektikus anyaggal és csapattal Bodó Viktor, akinek nemcsak a fejében, hanem a "kezében" is ott van egy újfajta és igen izgalmas színház, csak olykor - mint most is - úgy érzi az ember, hogy nincsen belepakolva elég munka még. Nem az invenció hiányzik, hanem tán a "güri", az aprómunka, a beleállás, a rendezői alaposság. Egyebek mellett azért is kéne ez, hogy lekopjon egynémely szereplőről a kétségbeesett igyekezet vagy legalább a kétségbeesés feszültsége. Meg azért is, hogy a végeredményben tetten érhető spontaneitás színházilag legyen hiteles, ne privátim.

Van zene, egész kórus; van monológ, tudományos-filozofikus, idegeinkkel játszó. Van házibuli, van szekta, van pszichiátriai kóreset, klipforgatás, mérsékelt kefélés. Ilyesmi mind szokott lenni egy bérházban - ott is unalmas olykor, itt is. Aztán hogy mi a mi néznivalónk itt (vagy hogy direktebb legyek: miből áll össze az a hátborzongató röhej, ami például a Ledarálnak...-ban oly elementáris volt), az nyilván a sorozat második részéből fog kiderülni. Remélem.

Szituációs játék - erre épül a KoMa társulat DZSING! című előadása is, amely éppúgy mutatja - ha nem is laboratóriumi, de - workshop karakterét, mint Bodóék produkciója. Abban három író közreműködését jelzi a színlap, ebben egyét: Tereza Kratochvílová cseh dramaturg szakos hallgató föltehetően együtt dolgozott Zrínyi Gál Vince kis társulatával, melynek alighanem állandó kísérőjelensége lesz a változás - tekintsük ezt természetesnek. (A társulatról lásd: Plazma rap, Magyar Narancs, 2007. december 6.)

Erős jelenettel indul az előadás: két fogas mint két modern (és persze absztrakt) műalkotás adja az apropóját egy "posztmodern" dialógusnak, végtelenül komikus hablaty ez, két idegen közt a kapcsolatteremtés egyik lehetséges módja.

A KoMa előadásában amúgy is a kapcsolatokon van a hangsúly: veszekedés, unalom, összejövés, barátkozás, szakítás, pletykálkodás... Szöveg és játék egyformán fontos itt; számos szellemes színészi poén dúsítja az amúgy közhelyes alaphelyzeteket. Jó a ritmus, majdnem mindig az (egy-egy magánszám nyúlik csak túl hosszúra), jók a váltások, vagyis a dramaturgia - és jó az a "pucérság", amely a színházi kontextust is látni engedi. A szereplők végig ott ülnek a játéktér körül, tőlünk alig karnyújtásnyira, és onnan tudjuk, hogy mindjárt vége, hogy ki-, illetve bejönnek közénk. Lass Bea, Jelinek Erzsébet, Zrínyi Gál Vince a legjobb, de jók, illetve épp idevalók a többiek is: friss, vagány és vicces színházat csinálnak. Egyelőre erősen idézik első, berobbanóan sikeres előadásukat, a Plazmát, de bízvást hihetjük, hogy nem lesz ez mindig így.

A két csapat immár kétségkívül ott van a színházi térképen. Használnak egymásnak, a térkép meg ők.

MU Színház, december 1.; Sirály, december 11.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.