Színház: Tágul a tér (Mosonyi Aliz: Hamupipőke)

  • Csáki Judit
  • 2004. január 22.

Zene

Soha még ekkora díszlet, soha még ennyi néző egyszerre: a Stúdió "K" egy koprodukció erejéig beköltözött a Nemzeti Színház tágas stúdiójába. Fölteszem, az ilyesmi valóban a Nemzeti eminens feladata: Pintér Béla Társulata után most Fodor Tamás csapatát stafírozta ki, pénz, paripa, fegyver...

Soha még ekkora díszlet, soha még ennyi néző egyszerre: a Stúdió "K" egy koprodukció erejéig beköltözött a Nemzeti Színház tágas stúdiójába. Fölteszem, az ilyesmi valóban a Nemzeti eminens feladata: Pintér Béla Társulata után most Fodor Tamás csapatát stafírozta ki, pénz, paripa, fegyver...Amúgy az otthoni sorozat folytatódik: a Csipkerózsika és a Rózsa és Ibolya után most a Hamupipőke került Mosonyi Aliz tollára, és nyerte el szép, kissé rezignált karakterét. Ami leginkább abban áll, hogy nem olyan egyszerű ez a szerelem meg ez a hűség; in concreto a herceg itt Hamupipőke fényképébe szeret bele, aztán amikor meglátja az estélyen a lefátyolozott s ekként fölismerhetetlen Hamupipőkét, biztos, ami biztos, őbelé is belészeret - és hát az éleseszű Hamupipőkének ez egyáltalán nem esik jól... De nem egyszerű a képlet többi eleme sem: a gyermekeit - sőt, lányait - egyedül nevelő apuka a végletekig puhány és döntésképtelen, ezért aztán nyögve viseli két édeslánya terrorját. Közülük viszont az egyik sovány és csúnya, a másik kövér és csúnya - tehát ők sem szeretik egymást. Ebben persze már alaposan benne van Németh Ilona az ő bábkészítői anyanyelvével, melynek lényege, hogy szép az, ami találó, tehát ez mind nagyon szép, mert nagyon találó.

A Hamupipőke meg nagyon magányos; egyetlen társa az ő piros kislábosa; vele beszéli meg legsúlyosabb gondjait, de a kislábos szófukar. Nincs hát más választás: bátornak és állhatatosnak kell lenni - ahogy a színlap rövid összefoglalójában áll. Nem egyszerű, mondom.

Szegő György díszlete hatalmas és színes építőkockákból áll, mozgatásuk a színjáték része, zenére történik (az meg Darvas Ferencé), játékosan, mintegy vezényszóra. Az arányok azt sugallják,

pöttöm az ember,

a játszó személy, olykor egyenesen báb - de ebben már Fodor Tamás gondos-pontos rendezése van benne, hiszen az elemek hiánytalanul egymáshoz vannak pászítva; nem összegyúrva, hisz akkor ki-ki (vagy mi-mi) elveszítené saját poénját. De nem veszíti.

A Papa-báb aluszékony és szikár; az alvásba nyilván az örökös konfliktusok elől menekül, és majdnem-pizsamásan megy még az estélyre is. Nádasi László játssza is, nemcsak a bábot mozgatja - ez amúgy mindenkire igaz -, az ő arcán is ott ül a tanácstalan kiszolgáltatottság, mellyel azt várja, hogy lányai minden kérdésre megadják a választ, amit aztán ő is megad. Ella sovány, Bella kövér, és hevesen konfliktusos viszonyuk egyetlen nyugvópontja a Hamupipőkével szembeni higgadt féltékenység és utálat. Ellának nehéz lehetett taszító arcot faragni, kellett a karakterhez a tartás és mozgás szögletessége is, és Kakasy Dóra ezt remekül csinálja. Nyakó Júlia a kövér Bellához széles regiszterben beszél, s mintha még egyfolytában fújtatna is hozzá, a légszomj, ugye. Mindazonáltal valami szánalomféleség lengi körül a két gonosz lányt, ami elsősorban alighanem abból fakad, hogy Hamupipőke nem viszonozza a gyűlöletet, csak elfogadja, mint valami sorscsapást. Ettől viszont mi is leginkább szánjuk őket, és nem hiszem, hogy tévedek, amikor azt állítom, hogy a Stúdió "K" előadásainak ez, azaz az indulatok kontextusba helyezése az egyik alapmotívuma. Én speciel örülök, ha a gyerekem nem a végletes érzelmek, szélsőséges indulatok meseszerű tárházát kapja a képébe, nem beszélve arról, hogy ez a "felnőttintonáció" hitelesebb. És nyilván ez az az elem, amitől Fodorék csapata a mesék színrevitelekor is ledobja magáról a gyerekelőadás sémáját: felnőtteknek és gyerekeknek szól, színház.

Németh Ilona bábjai is ilyenek: Hamupipőke egyszerű szépsége még a "hamupipőkésen" barna és durva ruhában is mindenkinek föltűnik, arcának, tekintetének fájdalmas szomorúsága csak azoknak, akik mindenre figyelnek. Picit félrebillent fejtartás, picit széttárt karok - Homonnai Katalin és társa, Szabó Domokos a mozgásban is közvetíti az árnyaltabb jellemet. Az inas, Andris bábjának kópés vidámsága a karakter alapvonását hozza - nem utolsósorban Hannus Zoltán és bábos segítője, Tamási Zoltán kifejező játéka segítségével -, de ahhoz, hogy észrevegyük a hatalomba a szerepcsere révén egy kicsit belekóstolt és beleszeretett szolga fanyar kelletlenségét a "rend" visszaállításakor, érdemes kissé jobban figyelnünk.

Az előadás hangvétele olykor Büchner Leonce és Lénáját idézi, szerintem nem véletlenül. Mert miközben nagyjában-egészében a mese boldog végkifejlete felé tapogatózunk a végtelenül változékony kockalabirintusban, minket, életismerettől és -tapasztalattól duzzadó felnőtteket

enyhe melankóliával tölt el

ez a boldog vég. Hisz ez a herceg, ez a voltaképpen lusta és elkényeztetett szépfiú - Z. Papp Zoltán és Baksa Imre tolmácsolásában - olyan átlagos, olyan despota, olyan "semmi különös", hogy a fene tudja, hogy a viszonylagos anyagi jóléten túl jól jár-e vele ez a kedves, érzékeny és mély lelkű Hamupipőke. De a gyerekek erre a felnőttes kételyre oda se hederítenek: jól teszik.

Az élőzenét a Rossini Trió adja. Ernyei László a tangóharmonikán, Kovács Mariann a fuvolán, a színpad túloldalára ültetett Spilák Lajos pedig dobokon játszik együtt a színészekkel és a bábokkal. Nekik is fontos szerepük van abban, hogy totális és harmonikus színház jön létre a Nemzeti stúdiójában.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.