Színház: Tóték háborúja (Örkény, Vidnyánszky, Gyula)

  • Csáki Judit
  • 2004. július 22.

Zene

Most azzal kellene kezdenem, hogy nem is tudtam, hogy Örkény István tán leggyakrabban játszott drámája, a Tóték a második világháború alatt játszódik. Ez persze nem lenne igaz; hisz mindenki tudja, hogy a távol lévõ fiú, szegény Gyula az orosz fronton harcol, és a nagy orosz tél meg az ellenség fenyegeti, valamint a partizánok, akiktõl az ideggyenge õrnagy a legjobban retteg.

Most azzal kellene kezdenem, hogy nem is tudtam, hogy Örkény István tán leggyakrabban játszott drámája, a Tóték a második világháború alatt játszódik. Ez persze nem lenne igaz; hisz mindenki tudja, hogy a távol lévõ fiú, szegény Gyula az orosz fronton harcol, és a nagy orosz tél meg az ellenség fenyegeti, valamint a partizánok, akiktõl az ideggyenge õrnagy a legjobban retteg.

Azért jutott mégis így eszembe, mert a háború mindazonáltal nem szokott látszani a Tótékban. Azt szoktuk gondolni, hogy ez csak afféle rettenetes körülmény, amely a kontextus révén súlyosabbá teszi a Tót család megaláztatását és lázadását. Merthogy Örkény darabja mégsem a távol lévõ fiúról, hanem a jelen lévõ családról és õrnagyról, mégsem a háborús pusztításról, hanem a békében elkövetett, ember elleni bûnökrõl szól.

Végeredményben nincsen ez másként Vidnyánszky Attila rendezésében sem, amelyet a Gyulai Várszínház és a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház koprodukciójában mutattak be Gyulán, az épp felújítás alatt lévõ Vár mögött felállított "kamaraszínpadon". Csak éppen végig jelen van az, ami rendesen a háttér szokott lenni - már maga a játéktér is fölbillen. Alexander Belozub díszlete hevenyészettnek látszik, de nem az: a színpad jobb felén egymáshoz tolja ugyan

a budit és a konyhaasztalt,

de mivel - kivált Örkény szellemében - mindkettõ mást is jelent, és mást is játszik, ez a gesztus leginkább az elõadás tónusát jelzi: csak semmi realizmus.

Ráadásul Tóték terének leghangsúlyosabb eleme egy jókora rádió, melynek gombjait pontos koreográfia szerint sokat nyomkodják, s ha éppen szól, hát azt halljuk belõle, amit amúgy a színpad bal oldalán látunk: a háborút. Ott ugyanis elöl egy régi mikrofon lóg be föntrõl, zajlik a közvetítés: katonazene, háborús dalok, recsegõ beszédek - avagy épp a helyszín, Mátraszentanna faluközösségének mûsora, mellyel a harcoló katonákat buzdítják. A játszó személyek akadálytalanul közlekednek a két tér közt; olykor a falu népe õk, olykor a katonák, vagy éppen dicstelen történelmi személyek.

És bár Vidnyánszky és a beregszásziak a tõlük immár megszokott intenzív és komplex hatáselemekre épülõ színházat játsszák most is, azért mégiscsak kitüremkednek az elõadás szövetébõl azok a pontok, ahol nemcsak a színházi nyelv, hanem az értelmezés is újszerû. Ilyen például az 'rnagy, akit Trill Zsolt játszik. Sem a "beteg lelkû ember", sem a vadállati diktátor nem dülled az alakításában; és bár ebbõl is, abból is van benne persze, a nyughatatlanság és a félelem dominál. Még az is lehet, hogy az elsõ a második leplezésére szolgál: ez az ember ugyanis egyfolytában fél. Ezért agresszív, ezért rapszodikus. Trill Zsolt jó ritmusú játéka vezényli ugyan az elõadást, de a "hátán vinnie" nem kell.

Például azért sem, mert Tót erõt mutat. Vidnyánszky rendezése és Tóth László pontos alakítása kiemeli, hogy a jó ösztönû falusi tûzoltó kezdettõl fogva berzenkedik az 'rnagy fékevesztett jelenléte ellen - ezt persze az 'rnagy is érzi, ezért növeszti rohamtempóban a saját démonává az amúgy szelíd Tótot. És mire a dráma véget érne, már Tót került fölül, már õ diktálna - ha nem sokallna be végképp.

A Tót család igazi szeizmográfja azonban Mariska. Szûcs Nelli alakítása ledobja a Tótné-figura kliséit: sem a vakon engedelmes, szolgalelkû feleség, sem a szoknyás családfõ nem õ. Mariskája elõször is gyengéden szereti férjét, igaziból tiszteli, fölnéz rá - és miközben eszeveszetten igyekszik az 'rnagy kedvében járni, mindvégig látja és láttatja a folyamat abszurditását. Szûcs Nelli játéka erõteljes és árnyalt, reflektált és érzékeny - némán is telített jelenlétére mindvégig figyelni kell.

Orosz Melinda Ágika szerepében eljátssza a nõvé érõ kamaszlány elsõ szerelmi csalódását is. Ügyesen szögletes alakítás ez: maga sem tudja, hogy a megfelelni igyekvés, a bátyjáért való aggodalom vagy pedig a valóban elementáris erejû személyiség váltja ki belõle ezt az érzelmet, de tény, hogy amikor az 'rnagy elutazik, nem tér vissza a darab elején refrénként földobott motívumokhoz, nem válik ismét csicsergõ fruskává, hanem megcsöndesedik - mert megtanult valamit.

A "dobozolás", amelybõl a dráma elsõ bemutatója, 1967 óta az értelmetlen cselekvés, a sivár élet és az "alámerült" kivárás komplex szimbóluma lett, ebben az elõadásban megszabadul súlyos terheitõl. Nincs dobozszínpad, nincs dobozolásban való alámerülés - ha jól láttam, épp ezekbõl a részekbõl húzott a legtöbbet Vidnyánszky. A dobozolás itt az, ami: egy abszurd elem kiváltotta utolsó, hatalmas csepp Tót bögréjében.

A másik oldalon közben hatásos tömegjelenetekben tombol a háború; a végkimerülésig menetelnek a katonák, vagy

indulókat-dalokat bömbölnek

- a második részben pedig egy nagy ívû ugrással vagy a hetvenes évekig lendítik a darabot. Elõbb az ötvenes-hatvanas évek mozgalmi dalaiból összeállított - rendkívül ügyesen, soronként egymáshoz hajlított - mozgalmi egyveleg, majd pedig a hetvenes évek populáris dalaiból szerkesztett énekes-zenés betét sugallja, hogy a másik oldalon folyó történet nincs ám leragadva a saját korához. És bár Vidnyánszky "üzenetét" könnyû elérteni, a Tót család "térfelén" folyó játék annyira súlyos, hogy ez a bal oldali szaltó mégsem lesz sokkal több ügyes és hatásos mutatványnál. Gondolom, szándékában sem több, nincs is szükség rá. Értjük: a háborúnak nincsen vége.

Az 'rnagynak van vége, méghozzá ronda és megérdemelt. Három csapás van. Négy egyforma darab. És van "Ég a város, ég a ház is", még angolul is, "London's burning". Valahogy így képzelem én ma az abszurdot: egy ember föllázad, igazságot szolgáltat - csak éppen mindez teljesen értelmetlen. Vagy mégsem. Errõl a mégsemrõl szól szerintem Vidnyánszky Tótékja.

Csáki Judit

Gyulai Várszínház, 2004. július 12.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.