Színház: Well done (Goldoni a főiskolán)

  • Csáki Judit
  • 2002. május 9.

Zene

Elmentem megnézni egy főiskolás (bocs: egyetemi) vizsgaelőadást. Kutyaköt, amúgy, mégis hosszú ideje nem fért be a táncrendbe, ezért aztán mindig a kész vagy félkész, mindenesetre végzett színészeket szoktam látni. Pedig az "drynak van egy nagyon sajátos hangulata, csupa fapad meg ledurrant patina - nagy dolgok történtek itt valaha, és ki mindenki nyekergette már ezeket a deszkákatÉ Majdnem mindenki.

Elmentem megnézni egy főiskolás (bocs: egyetemi) vizsgaelőadást. Kutyaköt, amúgy, mégis hosszú ideje nem fért be a táncrendbe, ezért aztán mindig a kész vagy félkész, mindenesetre végzett színészeket szoktam látni. Pedig az "drynak van egy nagyon sajátos hangulata, csupa fapad meg ledurrant patina - nagy dolgok történtek itt valaha, és ki mindenki nyekergette már ezeket a deszkákatÉ Majdnem mindenki.Carlo Goldoni komédiáját, A chioggiai csetepatét az Isten is főiskolás vizsgadarabnak teremtette. A kis olasz halászfalu férfinépe távollétével tüntet - odakint halászik a tengeren -, míg otthon az asszonyok a csipkeverő párna fölé hajolva kavarnak ezerrel. Az archetipikus alapkonfliktus a nemek közt feszül - azazhogy a férfinak nő kell, a nőnek férfi -, de a dráma az asszonyok-lányok között zajlik, merthogy a párokat mégiscsak ők hozzák össze. Sok, nagyjából egyenrangú és egyforma méretű szerep van benne (mert persze a férfiak is előkerülnek olykor), keresztbe-kasul mindenféle kapcsolatok meg viszonyok, színes, de azért transzparens karakterek - tutti, de olyan, hogy Molnárral szólva "ki lehet belőle ragyogni".

A színigazgatók például ezért a kiragyogásért járnak vizsgát nézni a főiskolára; aki kiragyog, annak egy ideig legalábbis biztos helye van valamelyik társulatban. A kritikus meg, felteszem, inkább azért jár vizsgát nézni, hogy jó előre tudja, mire számíthat az elkövetkező években.

Jelentem: fogalmam sincs. Láttam ugyanis egy pofás, jól megcsinált, érzékeny és kellemes előadást - egyetlen igazi színháznak sem kellene szégyenkeznie, ha a repertoárján tudhatná. Igaz, a rendezést, a Novák Eszterét láttam már egyszer, akkor egy igazi színház, a marosvásárhelyi játszotta; ha jól emlékszem, sok fiatal szerepelt benne, tehát üde volt az is, lendületes és szép.

Ráadásul a Budapesten mostanában igen keveset, mondhatni semennyit nem dolgozó Novák Esztert (aki nekem hiányzik, bár ez ízlés és még sok egyéb kérdése) a színházban elsősorban a színész érdekli, a drámában alighanem a viszonyok. Ez is kifejezetten üdvös ezúttal: a Benedek Miklós osztályában végző színészhallgatók

a már emlegetett Isten tenyerén

csücsültek. Nagy-nagy biztonságban méghozzá: Novák szolid rendezése ugyanis alájuk tette azt a bizonyos biztonsági hálót, amelyet legtöbbjük igencsak hiányolni fog az elkövetkező években odakint, az "igazi" életben. És bizonyosan lesz köztük olyan is, aki emiatt nagyot fog esni.

De most - és Novák Eszter rendezésének, tudatos és pedagogikus színészvezetésének ez amolyan paradox hatása - meglehetős az egység, afféle színjátszási konszenzus látszik uralkodni az "dry színpadán. Olyasmit jelent ez, hogy lefelé valóban nem lóg ki senki, és noha fölfelé a határ a csillagos ég, ahhoz sem járnak vészesen közel. Csapatmunka, szoktuk mondani ilyen esetben a produkcióra, többnyire dicsérőleg.

Az asszonyok kórusában viszonylag gyorsan megképződnek az egyéni karakterek. Először is a nemzedékek: az asszonyok, a menyasszonyok és a férjre vadászó cserfes kislány. A természet rögzült rendjén kívül a férfiínség szervezi őket: a választék ugyanis korlátozott. Az asszonyok tehát - a Sztankay Orsolya játszotta Pasqua és a Kovács Ágnes Anna játszotta Libera - biztos státusuk következtében nyugodtabbak és lomhábbak, ám ha ők fortyannak föl és ugranak egymásnak, az az igazi vihar. A leendő férjükre várakozó menyasszonyok - Lucietta, akit Wéber Kata és Orsetta, akit Borombovits Ágnes alakít - hangosabban, látványosabban, de főleg felszínesebben marakodnak, míg a férjről ábrándozó, de a kiválasztott konkrét személyét illetően meglehetősen rugalmas kamaszlány, a Stefanovics Angéla által megformált Checca viharzó bugyborékolása csak a legtetején, igaz, ott egyfolytában fodrozza a vizet. Szép és tiszta konstrukció, melyben a dallamok - szólók és duettek, olykor tercettek vagy tovább - kiegyensúlyozottan, szabatosan hangzanak.

Sztankay Orsolya színészi regisztere látszik a legszélesebbnek - mondom újra: alapos fürkészés után, merthogy nagy itt az egység -, ő ugyanis akkor is érzékeny mimikával és kifejező gesztusokkal kísérte a játékot, amikor (gondolom, az enyémen kívül) nem irányult rá figyelem. Hajolt a csipkeverő párna fölé, és a közelgő vihar várható intenzitásával szinkronban csak a fejét hajtotta egyre mélyebbre. A férjével, Tonival való találkozás némajátékában pedig egy egész házasság, bonyolult, kényszerek és érzelmek által befolyásolt kötelék ezernyi színe mutatkozott visszafogott mozdulataiban, gyorsan változó arcán.

Stefanovics Angéla kislányos alkatával és hangjával bizonyos szempontból veszélyes adottságokkal bír: megannyi bonyolult kiskamaszt fognak látni benne a direktorok és a rendezők,

játszatni fogják a fizikumot,

pedig a gyerekes durcásság meg az infantilisra vett akaratosság alighanem színészet.

A fiúk szintén markáns típusokban jeleskednek: Karalyos Gábor Pasqua férjében lassú, de határozott családfőt, Sás Péter Fortunatóban pedig hadari (ráadásul az érthetetlenségig fokozott, mesterien gyors beszédű), amúgy pipogya férjet formáz. Kasvinszky Attila nők közt csapódó - de végül persze a kijelölt menyasszony mellett lehorgonyzó -, túlfűtött indulatoktól vezérelt Titta Nanéja érettségével tűnt ki, míg a kívülről jött Isidorót, a bírósági jegyzőt játszó Chován Gábor a zárt közösséghez való gyors alkalmazkodást játszotta élvezetesen. Föltűnt még a rengeteg kalamajkát okozó, a virtigli balek sémáját magára húzó Toffolo szerepében Tóth Attila remek komikuskészségeivel.

Bárkiből bármi lehet - vontam le a látottakból az első következtetést még az előcsarnokban. És mivel a rendezés, az a bizonyos paradox hatás, amelyről fentebb írtam, nemcsak a színpadi szereplés alsó sávjait vágja le határozottan, hanem iskoláról lévén szó, egyelőre a legfelsőket is, csillagot megszületni nem láttam, jutott eszembe később. A felnőtt, well done - azaz jól átsütött - produkcióban minden és mindenki jeles. Alá.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.