Koncert

Szívem

Philippe Jaroussky és az Ensemble Artaserse

Zene

Jól nézünk ki, ha egy kritikai beszámolót még most, több élő és számtalan felvételről megejtett találkozás után is annak a ténynek a nyomatékos említésével kezdjük, hogy Philippe Jaroussky hangja az első pillanatban mindig meglepi a hallgatót!

De ha egyszer ez a helyzet: hiába a barokk operáról vagy épp a társadalmi nemekről való tudásunk, a primer benyomás, úgy lehet, váltig az elcsodálkozó meglepődés marad. Nem férfiatlan és nem is nőies ez a különleges kontratenori hang, hanem sokkal inkább testetlen. Pedig nagyon is van kiterjedése, vannak karcsúságában is kitelt részletei és persze van felülete is, méghozzá mindmáig sértetlen – ám Jaroussky produkcióját hallgatva mégis a test nyűgeitől és egyszersmind a test érzéki örömeitől jobbára távoli hangot bámulunk.

Ez a sajátosság remekül illik a kamaszos kiállású francia énekes repertoárjához, így éppenséggel azokhoz a Händel-áriákhoz is, amelyeket második budapesti koncertjén, múlt vasárnap a Müpában adott elő. Rendre egy-egy szélsőséges érzelmi és indulati alaphelyzetet tesznek élményszerűvé ezek a magándalok, amelyek úgy szakadnak ki Händel operai hőseiből, hogy e bizánci, longobárd, pártus és egyéb nemzetiségű királyi személyek legfeljebb a könnyeik révén közelítenek a mi sokkalta prózaibb-testiesebb valóságunkhoz.

Gyász, reménytelenség, bosszúvágy, szerelem, fölindulás – csupa nagyon is ismerős, de tökéletes megformáltságában mégiscsak így, Jaroussky és Händel által át-, meg- és kiélhető érzés sorjázik elénk a koncerten. Egy sorvégen élvezettel kicifrázott „mio cor” (szívem), amelyben ott sűrűsödik az önmagát dédelgető vágy teljessége, a feleséget gyászoló Ombra cara (a Radamistóból) póztalan csendessége vagy az ambíció koloratúrás kitörése a Giustino felhangzó áriájában: a tökéletes pillanatok szinte szakadatlan egymásutánja. És persze megint egy megszégyenítően naiv és sokadszori rácsodálkozás: uramisten, mekkora egy zseni Händel! A nagyparókás zugevő, akit a legtöbbször mindmáig csupáncsak azért szoktunk Bach mellett említeni, mert nyíltan vonzódunk a páros szoboralakokhoz, ahol a két óriás egyike azért kicsit mindig a másik árnyékában áll. Nem, ez itt egy szuverén óriás, egy praktikus mindentudó, aki áriában és concerto grosso tételben egyaránt a csoda robotosa.

Philippe Jaroussky nagy formában volt ezen az estén, még ha a két ráadásáriában már fel is sejlett valamicske az énekes tökéletesen indokolt kimerültségéből. A stílusérzéke tán még a hangjánál is épebb és sértetlenebb, mindig csak az adott áriát játssza el a hangjával és pár takarékos gesztusával – és sohasem önmagát. Az ünneplés közepette egy kis tétova esetlenség és civil báj látszik meg rajta, de ezt sem túlozza, s inkább saját együttesére, az Ensemble Artasersére irányítja tapsainkat. Ők is kiérdemlik a rokonszenvünket, habár néhány vonóskari szétszólás és elcsúszás azért kihallatszott a játékukból. De ennyi azért szinte kellett is ahhoz, hogy valószerűbbé váljon ez a kivételes koncert.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 19.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.