Koncert

Szívem

Philippe Jaroussky és az Ensemble Artaserse

Zene

Jól nézünk ki, ha egy kritikai beszámolót még most, több élő és számtalan felvételről megejtett találkozás után is annak a ténynek a nyomatékos említésével kezdjük, hogy Philippe Jaroussky hangja az első pillanatban mindig meglepi a hallgatót!

De ha egyszer ez a helyzet: hiába a barokk operáról vagy épp a társadalmi nemekről való tudásunk, a primer benyomás, úgy lehet, váltig az elcsodálkozó meglepődés marad. Nem férfiatlan és nem is nőies ez a különleges kontratenori hang, hanem sokkal inkább testetlen. Pedig nagyon is van kiterjedése, vannak karcsúságában is kitelt részletei és persze van felülete is, méghozzá mindmáig sértetlen – ám Jaroussky produkcióját hallgatva mégis a test nyűgeitől és egyszersmind a test érzéki örömeitől jobbára távoli hangot bámulunk.

Ez a sajátosság remekül illik a kamaszos kiállású francia énekes repertoárjához, így éppenséggel azokhoz a Händel-áriákhoz is, amelyeket második budapesti koncertjén, múlt vasárnap a Müpában adott elő. Rendre egy-egy szélsőséges érzelmi és indulati alaphelyzetet tesznek élményszerűvé ezek a magándalok, amelyek úgy szakadnak ki Händel operai hőseiből, hogy e bizánci, longobárd, pártus és egyéb nemzetiségű királyi személyek legfeljebb a könnyeik révén közelítenek a mi sokkalta prózaibb-testiesebb valóságunkhoz.

Gyász, reménytelenség, bosszúvágy, szerelem, fölindulás – csupa nagyon is ismerős, de tökéletes megformáltságában mégiscsak így, Jaroussky és Händel által át-, meg- és kiélhető érzés sorjázik elénk a koncerten. Egy sorvégen élvezettel kicifrázott „mio cor” (szívem), amelyben ott sűrűsödik az önmagát dédelgető vágy teljessége, a feleséget gyászoló Ombra cara (a Radamistóból) póztalan csendessége vagy az ambíció koloratúrás kitörése a Giustino felhangzó áriájában: a tökéletes pillanatok szinte szakadatlan egymásutánja. És persze megint egy megszégyenítően naiv és sokadszori rácsodálkozás: uramisten, mekkora egy zseni Händel! A nagyparókás zugevő, akit a legtöbbször mindmáig csupáncsak azért szoktunk Bach mellett említeni, mert nyíltan vonzódunk a páros szoboralakokhoz, ahol a két óriás egyike azért kicsit mindig a másik árnyékában áll. Nem, ez itt egy szuverén óriás, egy praktikus mindentudó, aki áriában és concerto grosso tételben egyaránt a csoda robotosa.

Philippe Jaroussky nagy formában volt ezen az estén, még ha a két ráadásáriában már fel is sejlett valamicske az énekes tökéletesen indokolt kimerültségéből. A stílusérzéke tán még a hangjánál is épebb és sértetlenebb, mindig csak az adott áriát játssza el a hangjával és pár takarékos gesztusával – és sohasem önmagát. Az ünneplés közepette egy kis tétova esetlenség és civil báj látszik meg rajta, de ezt sem túlozza, s inkább saját együttesére, az Ensemble Artasersére irányítja tapsainkat. Ők is kiérdemlik a rokonszenvünket, habár néhány vonóskari szétszólás és elcsúszás azért kihallatszott a játékukból. De ennyi azért szinte kellett is ahhoz, hogy valószerűbbé váljon ez a kivételes koncert.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 19.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.