Koncert

Szívem

Philippe Jaroussky és az Ensemble Artaserse

Zene

Jól nézünk ki, ha egy kritikai beszámolót még most, több élő és számtalan felvételről megejtett találkozás után is annak a ténynek a nyomatékos említésével kezdjük, hogy Philippe Jaroussky hangja az első pillanatban mindig meglepi a hallgatót!

De ha egyszer ez a helyzet: hiába a barokk operáról vagy épp a társadalmi nemekről való tudásunk, a primer benyomás, úgy lehet, váltig az elcsodálkozó meglepődés marad. Nem férfiatlan és nem is nőies ez a különleges kontratenori hang, hanem sokkal inkább testetlen. Pedig nagyon is van kiterjedése, vannak karcsúságában is kitelt részletei és persze van felülete is, méghozzá mindmáig sértetlen – ám Jaroussky produkcióját hallgatva mégis a test nyűgeitől és egyszersmind a test érzéki örömeitől jobbára távoli hangot bámulunk.

Ez a sajátosság remekül illik a kamaszos kiállású francia énekes repertoárjához, így éppenséggel azokhoz a Händel-áriákhoz is, amelyeket második budapesti koncertjén, múlt vasárnap a Müpában adott elő. Rendre egy-egy szélsőséges érzelmi és indulati alaphelyzetet tesznek élményszerűvé ezek a magándalok, amelyek úgy szakadnak ki Händel operai hőseiből, hogy e bizánci, longobárd, pártus és egyéb nemzetiségű királyi személyek legfeljebb a könnyeik révén közelítenek a mi sokkalta prózaibb-testiesebb valóságunkhoz.

Gyász, reménytelenség, bosszúvágy, szerelem, fölindulás – csupa nagyon is ismerős, de tökéletes megformáltságában mégiscsak így, Jaroussky és Händel által át-, meg- és kiélhető érzés sorjázik elénk a koncerten. Egy sorvégen élvezettel kicifrázott „mio cor” (szívem), amelyben ott sűrűsödik az önmagát dédelgető vágy teljessége, a feleséget gyászoló Ombra cara (a Radamistóból) póztalan csendessége vagy az ambíció koloratúrás kitörése a Giustino felhangzó áriájában: a tökéletes pillanatok szinte szakadatlan egymásutánja. És persze megint egy megszégyenítően naiv és sokadszori rácsodálkozás: uramisten, mekkora egy zseni Händel! A nagyparókás zugevő, akit a legtöbbször mindmáig csupáncsak azért szoktunk Bach mellett említeni, mert nyíltan vonzódunk a páros szoboralakokhoz, ahol a két óriás egyike azért kicsit mindig a másik árnyékában áll. Nem, ez itt egy szuverén óriás, egy praktikus mindentudó, aki áriában és concerto grosso tételben egyaránt a csoda robotosa.

Philippe Jaroussky nagy formában volt ezen az estén, még ha a két ráadásáriában már fel is sejlett valamicske az énekes tökéletesen indokolt kimerültségéből. A stílusérzéke tán még a hangjánál is épebb és sértetlenebb, mindig csak az adott áriát játssza el a hangjával és pár takarékos gesztusával – és sohasem önmagát. Az ünneplés közepette egy kis tétova esetlenség és civil báj látszik meg rajta, de ezt sem túlozza, s inkább saját együttesére, az Ensemble Artasersére irányítja tapsainkat. Ők is kiérdemlik a rokonszenvünket, habár néhány vonóskari szétszólás és elcsúszás azért kihallatszott a játékukból. De ennyi azért szinte kellett is ahhoz, hogy valószerűbbé váljon ez a kivételes koncert.

Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, február 19.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.