tánc - LABIRINTUS

  • - sisso -
  • 2008. november 6.

Zene

Ha a hagyományőrző Magyar Állami Népi Együttessel el lehet készíteni egy ilyen kortárs darabot (művészeti vezető: Mihályi Gábor), akkor jó országban élek, köszönöm, jól választottam. Szeretem azt nézni, amikor a folk önmaga keserű paródiájává alakul, majd átlényegül szemet kápráztatóan, miközben a Bronx dobosait idéző birkapásztor a másik lábára csap.
Ha a hagyományõrzõ Magyar Állami Népi Együttessel el lehet készíteni egy ilyen kortárs darabot (mûvészeti vezetõ: Mihályi Gábor), akkor jó országban élek, köszönöm, jól választottam. Szeretem azt nézni, amikor a folk önmaga keserû paródiájává alakul, majd átlényegül szemet kápráztatóan, miközben a Bronx dobosait idézõ birkapásztor a másik lábára csap. Vagyis minden a feje tetején áll, és mégis rendben van. Csókoltatjuk az ExperiDance látványtárat ebbõl a zsöllyébõl is.

A Bartók-trilógia elsõ része Kincses Felvidék címmel volt látható, és még arról mesélt, hogyan juthatott el méltán világhírû zeneszerzõnk a népitõl a kortársig, s hogyan lehet ezt idõbeliségében is reprezentálni táncban, a színpadon. A második részben már összezavarodik kissé a múlt és a jövõ, kortüneteket vizsgálgatunk. A Sáry László által írt radikálisan eklektikus kortárs zene adja a ritmust alá, sokkoló pszeudourbánus opera, autózajokkal, népzenei elemekkel, saját nyelven; idõnként hét szólamban énekel az Állami Népi Együttes kara, miközben táncol is. Sokkoló. Ha az elõzõ részben a közösségitõl az autonóm felé tartott a táncszeánsz, akkor ebben már felrajzolódik az új törzsiség és kiválasztódnak a törzsek új szólótáncosai - Kovács Gerzson Péter koreográfusnak köszönhetõen, aki erre a nehéz zenére absztrahálja a néptáncot. Aki ismeri a TranzDanz-koreográfiákat, az most örömmel felfedezheti azt a roncsolt folkbarokk nyelvet, amire a darabjait építi. Idõnként nagyon konkrétan visszajönnek ugyanazok a mozdulatok, amelyeket például az Örökélet termékek címû darabbal vezettek be, és vannak hosszabban elnyújtott részek, mint az ildomos egy néptáncbemutatón, de a közönség hozzászokik. Szûcs Edit könnyeden "mozogható", a szemnek viszont súlyos gúnyákat készített. A két szólóénekes, Herczku Ágnes és Hetényi Milán magára talál ebben az új játékban, még talán el is nevetik idõnként magukat.

Mûvészetek Palotája, október 30.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.