Tartozik és követel - Todd Solondz: Palindromák (film)

  • - ts -
  • 2005. augusztus 4.

Zene

Ha a fóka, kutya, gyerek szent-háromságát tipikus hollywoodi vircsaftnak tartjuk, rendezőnk helyét könnyű belőni.

Ha a fóka, kutya, gyerek szent-háromságát tipikus hollywoodi vircsaftnak tartjuk, rendezőnk helyét könnyű belőni. Ezzel szemben az igazság az, hogy szokásunk őt úgy számon tartani, mint az amerikai film egyik gyári álmoktól "teljesen" független alkotóját - nem is tévesen, bár ami azt illeti, a gyerekek mindig megkapják tőle a magukét: szegénykék. Amikor azt mondjuk, Solondznál rendesen rájuk jár a rúd, nem túlzunk (bár az életmű alapos ismerői vélhetik e kijelentést szimpla ízetlenkedésnek). Viszont ha a "szegény gyerek" toposz nem tőrőlmetszett hollywoodi termék, akármi legyek. Ilyenformán egy derekas ellentmondás áll velünk szemben. Nézzük meg jól, ami annál is egyszerűbb, hisz a honi forgalmazás példásan rajta tartotta szemét a mesteren - s New Jerseyn is óhatatlanul.

Az Isten hozott a babaházban! tizenhárom éves csitrije azon gyötri magát, hogy bebocsátásra találjon a Szuburbia Jerseyvel kétségtelenül jól illusztrálható meseországába, a szépek és a kedvesek közé, akik persze piszokul nem kedvesek kérni belőle. Ami nem szép dolog ugyan tőlük, de módfelett érthető.

Még nagyobb szószban találjuk a Boldogságtól ordítani kölökalakjait, ha épp nem altatásban szenvednek abúzust, akkor annak színigaz és értőn szubjektív értelmezésű történetével terheli őket a család.

A Helyzetek és gyakorlatokban pedig a tanár-diák viszony végső analízise tűnik némileg megerőltetőnek reájuk nézve (az oktatója által szodomizált diáklánynak még üvöltenie is kell, valami olyasmit, hogy "kefélj szét, nigger!").

E példák pompásan igazolják a fordulatot, amivel a piac mindenkor túladni igyekszik az alkotón, miszerint ő a nagy tabudöntögető. Nem tudom, mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás, mindenesetre Solondz is valahányszor így fut neki: én most tabut döntök. Az önreflexivitás legnagyobb előnye a dörzsölt befogadó számára, hogy nem kell hálásnak lenni érte. Mint ahogy önmagában azért sem, hogy valaki Amerikában nem fodros-babos gyerekfilmet csinál.

Mindezért a Palindromákra kénytelenek vagyunk úgy tekinteni, mint nyílt, őszinte beszédre. Egy betetőző igényű önvallomásra, ami felvethetné azt is, hogy mihez kezd ezután Solondz, de valahogy nem féltemÉ

Megint Jersey, megint egy szerencsétlen gyerek, a tizenkét éves Aviva, aki gyereket szeretne szülni haladéktalanul, ám akadályokba ütközik. A címben jelölt palindromák, ha máshonnan nem, a promóból úgyis tudja mindenki, olyan izék, amik visszafelé is izék, mint Aviva neve. Velük van tele a film, amiből a nézőnek azt a következtetést illik levonnia, hogy az élet is ilyen. Ja, biztos, ám zihervászziher alapon én maradnék Solondz filmjénél, az hétszentség ilyen. Mint magyaráztuk, életműve is. Mond valamit, aztán, amikor már nem tudja tovább folytatni, reagál. Számunkra az a két kérdés adódik ebből:

1. elhisszük-e Solondznak, hogy ilyen az élet;

2. szeretjük-e őt ezen állításáért, vagy egyáltalán?

Az a jó az egészben, s ha meggondolom, minden korábbi esetben is, hogy a maradéktalan mű-élvezet távolról sem kíván pozitív válaszokat. Akkor sem, ha a marketing minden erejével erre igyekszik is csábítani.

Solondz ugyanis akkor is piszok jó mesélő, ha a delikvenst a hideg leli az olyan művészi eszközöktől, amelyek a biflázásig menően sulykolják a közlendőt. Avivát egy csomó (gyerek)színész alakítja (ki-válóan, s a felnőttekre sem lehet panasz, pontosak: amikor kell, túlzók, alapjáraton visszafogottak), természetesen gondosan kimért táncrend szerint, oda és vissza, mondjam-e, palindromaszerűen. De bármennyire agyaltnak hat a szituáció, meglepő módon nem esik nehezünkre valamelyik részével azonosulni. De akár az egészével is. Mely szerint önmagunk reprodukálásának igénye leginkább a szeretetvágyból fakad, aminek valóban legadekvátabb képviselői kétségkívül a gyerekek. Vagy gyermeki énünk: itt minden alkalommal Solondz gyermeki énje, ami a legszőrösebb szívű ítész számára is megbocsátható kell legyen. Mert mit tehetünk? Felhozzuk Karinthy Frigyes legbutább kisgyerekét? Minek?

Inkább felkiáltunk, hoppá, itt a művész credójának képbe álmodásáról van szó! Aviva egy titkos Guido Anselmi, ugye, így hívták Mastroiannit a 8 és 1/2-ben.

Kukacoskodás, nem jutunk semennyire sem messze, ha nagyképűen megállapítjuk, hogy valójában nem közlés az, amit Solondz alighanem mégiscsak állít, ti. mint mondtuk, hogy minden cselekedetünk mozgatója a szeretetvágy könyvviteli alapú kezelése az életben. Hogy úgy császkálunk, mint nyitott számlatömb: bármit teszünk, azonnal kiállítunk róla egy számlát az egyetlen számunkra konvertibilis valutában. Szeretetben. E bevasalási düh közvetlen következménye azonban nyilvánvaló: tengernyi kintlévőség. Kiegyenlítetlen számlák. Hát csoda-e, ha mi is leszokunk a nekünk címzett követelések rendezéséről? S ha közben a sok szeretetdeficit hatására felnövünk, felnőtté válunk, éppolyan rohadékok leszünk, mint a többi felnőtt, akik dettó azért lettek egyszer csak felnőttek, mert nem kaptak (s adtak) elég szeretetet. Lehet-e valami ennél palindromább, bír-e kígyó ennél nagyobbat harapni enfarkulatába? Nem, na és.

Solondz monomániás, ez teljesen nyilvánvaló. De még ennyi kör, ennyi palindroma után is képes lekötni. Aviva minden megjelenítője figyelemre méltó, a film legközhelyesebb fejezetei (anyám, a tébolyodott gyerekmentők akár Michael Moore bohócparádéiban is felléphetnének) is engednek elvonatkoztatni, az elbeszélés ereje pedig egyszerűen elsodor az effélék dekáz-gatása mellől. Ha lehetne, eleve le kellene mondani a megfejtés igényéről, hagyjuk beszélni a Solondzot. Különben is, amit mond - ha fújjuk betéve is -, nem baj, ha időnként elmondja valaki - hát mér' ne ő, ha már ilyen jó a beszélőkéje neki.

Ugyanakkor, ha az a perverziónk, hogy alávessük magunkat akár csak tisztán alaki gyakorlatokra vonatkozó parancsainak, le kell szögezzük: ez nettó Hollywood. Az a legjobb benne.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.