Koncert

Téli utazás kombinéban

Die Winterreise – női szemmel

  • Kling József
  • 2018. november 18.

Zene

Forradalminak és provokatívnak talán nem nevezném Baráth Emőke hárfakíséretes Winterreise-előadását, mert a #meetoo kampány és a gender szak betiltásának légkörében az ötlet tulajdonképpen kézenfekvő, benne van a levegőben.

Valószínűleg nagyobbat szólt 1940-ben, amikor Lotte Lehmnann szoprán a nők közül elsőként énekelte lemezre Schubert Téli utazását, de talán még 1988-ban is polgárpukkasztásnak számított, hogy két mezzoszoprán díva, Christa Ludwig és Brigitte Fassbaender is végigbolyongta a szerelemben csalódott férfiak által szélesre taposott, fagyos ösvényt.

Schubert eredetileg tenor hangra komponálta Wilhelm Müller 24 versből álló ciklusát, de a Winterreise már közvetlenül a születése után elbaritonizálódott, sőt elbasszusodott. Mintha a tenorok nem mertek volna elég mélyre ereszkedni a dalok sötét tárnáiban. Amikor Dietrich Fischer-Dies­kau, a ciklus máig meghatározó interpretátora A Schubert-dalok nyomában című letehetetlen könyvében azt írja, hogy a Winterreise „bénító hatást gyakorol arra, aki hallja”, tulajdonképpen az előadók számára teszi jó magasra a lécet. Akárcsak Polgár László, aki szintén előadói elvárásokat fogalmaz meg, amikor kijelenti: „Nehézsége a mélység feltárása. Nagy ambitusokat, azaz széles hangterjedelmet jár be, nagy érzelmi skálán mozog, és mivel nem igazán optimista kicsengésű, nagyon nehéz előadni.”

Baráth Emőke tehát arra vállalkozik, hogy egyrészt a legmagasabb vokális színvonalon megfeleljen a kánonnak, másrészt látványosan felszámolja a darabhoz és az előadói gyakorlathoz fűződő összes elvárásunkat.

Az elsőt könnyedén teljesíti. Nem értek egyet cinikus barátommal, aki szerint Baráth csak azért vette elő a művet, hogy észrevétesse magát, és hogy bebizonyítsa, többre hivatott, mint felmondani a régizene-repertoárt. Baráth Emőke rég észre van véve, külföldön világklasszisnak számít, ismertebb, mint idehaza. Ugyanakkor az elvárásaink, berögződéseink, megszokásaink lebontása már sokkal nehezebben megy neki. De mint egy mesében, segít a hárfa.

Winterreise az első olyan dalciklus a műfaj történetében, amelyben a zongora nemcsak hűséges kutyaként kíséri gazdáját, az énekest, hanem érzékenyen rezonál a vokalistára. Már az is meglepő lett volna, ha Baráthot nő kíséri zongorán, hiszen erre sem igen találunk példát a mű diszkográfiájában. Arra végképp nem, hogy a zongora szerepét hárfára bízzák. Razvaljajeva Anasztázia jelenléte, virtuóz hangszeres tudása és érzékeny, már-már spontánnak ható reakciói archaikus zamatot visznek az előadásba, és sokat segítenek abban, hogy ne a szerelemben csalódott férfibánat, hanem az egyetemes lélek intim naplójaként „olvassuk” a művet. Baráth Emőkének nincs könnyű dolga, mert legnagyobb ellensége a rendező, Novák Eszter. Novák meglátja a dalok füzérében az operai sztorit, és nagy igyekezettel leszbikus szerelmest próbál faragni Baráth Emőkéből. Szoknyát és zakót ad rá, majd kombinéra vetkőzteti, az erotikusnak szánt hangulatot pedig megfejeli azzal, hogy a színpad hátteréül szolgáló, az emlékezés horizontját kijelölő rácsos paraván mögött időnként megsétáltatja az egykori kedvest, aki mintha Bellini Alvajárójából tévedt volna oda.

Baráth Emőke becsületesen belakja-bejárja a Solti terem piciny színpadának valamennyi négyzetméterét, ám közben világosan látszik, hogy mozgását nem a dalok érzelmi energiája vezeti, hanem a rendezői utasítások irányítják. Fekve is hibátlanul énekel, valószínűleg fejen állva is, szerencsénkre ezt nem kéri tőle Novák. A színpad kényszeredett feltérképezése már-már komikusnak hatna, ha Baráth nem állna bele teljes vokális tudásával a dalokba. Fényes, üvegpattintó szopránja a mélyebb és a középregiszterben is stabil. A drámai hangvételt olyan magasról indítja, hogy az elején kételkedem, tudja-e majd fokozni. Tudja. Ahogy a lírai és drámai közötti átmenetet is képes újabb és újabb árnyalatokkal továbbtágítani. És bár végig eminensen teljesíti a rendezői utasításokat, már az Irrlicht (Lidércfény) című dalnál elfeledteti velem a leszbikus sztorit, vokális intelligenciája felülírja a rendezés ügyetlenségeit. Néha még zavar, hogy mozog, nyugodtan állhatna egy helyben. Amikor ugyanis szimpla énekesi pózban éppen nem színészkedik, a teste valódibb színházzá válik, tébolyult lidércfények villognak a szemében. A Die Krähe (A varjú) vokális megformálásában pedig már nemcsak kacérkodik a démonival, hanem valóban eggyé válik vele. Bénító hatás? Nagy érzelmi skála? Tessék, uraim. (Na jó, azért megszólal egy mobil. Annak is megvan a maga bénító hatása.) De legtöbbünket mégiscsak Baráth ragaszt oda a székhez. Azzal, ahogy minden dalt úgy formál meg, mintha végső soron az egész ciklus az az egy dal volna. Mintha mindig ugyanazt a dalt ismételgetné. Baráth felszabadítja a Winterreisében a természet vak részvétlenségét, ezzel a történet körvonalait elmossa, és egyre növekvő feszültséggel a hangjában a létezés értelmére, minőségére, intenzitására kérdez rá. Válasza is van: a világ nem otthonunk. A Der Leiermann(A kintornás) a végső kiábrándulás hangján szólaltatja meg. Ebbe egy kicsit belehalunk. De hát az ilyen pillanatokért élünk, nem?

 

Zeneakadémia, Solti terem, október 11.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.