Lemez

Természetrajz haladóknak

Björk: Biophilia

  • - minek -
  • 2011. december 28.

Zene

Könnyű és egyben nehéz is beilleszteni egy három és fél évtizedes (!), ráadásul nem is akármilyen (mondhatni: parádés) zenei pályafutással büszkélkedő énekesnő karriertörténetébe a hetedik (más számítás szerint a kilencedik, sőt az 1977-es gyerekkori zsengét is beleszámítva 10.) szólólemezt.

Szintén számításba kell vennünk, hogy a björkológia tudománya (reméljük, a szorgalmasan kutatott alany legnagyobb megelégedésére) úgyszólván csúcsra járt az elmúlt évtizedben, s a művésznő úgy zenei, mint a muzsikán kívüli művészi (ezen felül a szociális szférát vagy éppen a divatvilágot is érintő), szorgos és szenzitív ügyködése milliók számára nyújt napi rendszerességű igényes szórakoztatást.

De félre minden iróniát, hiszen Björk, a folyton kísérletező kedvű alkotó és a mindig izgalmas előadó sosem hagyta cserben rajongóit és az elfogulatlan zenekedvelőket - persze tudjuk, vannak, akik ki nem állhatják a Björk-jelenséget: nekik nem lehetett egyszerű az utolsó húsz év. Az elmúlt évtizedben készült zenéi változatos mértékben szolgálták a felfokozott várakozások kielégítését: a maga minimalizmusában is izgalmas Medúlla talán jobban, a korának múlandóbb zenei divatjaiba merülő Volta kevésbé. Most úgy érezzük, az új album ismét egy alig rejtett kincs a lemezek sorában, melyet pont akkor lehet megfelelően értékelni, ha eltekintünk a sokszor éppen Björk által gerjesztett kozmikus háttérzajtól, s csak magára az audioproduktumra figyelünk.

Biophilia már beharangozója szerint is ambiciózus alkotás, melynek minden számához elmés, egyben pedagógiai célzatú iPad-applikáció is társul. Mindegyik kapott megfelelő alcímet is, melyek még hangsúlyosabbá teszik, hogy Björk tíz tudományos-természeti témát dolgozott fel a maga sajátos eszközeivel. Ráadásul a számok elkészítéséhez még egyedi hangszereket is terveztetett, mint például a midivezérelt gameleste, mely a gamelán és a cseleszta sajátos hibridje - s valóban fontos szerepet kap például a Virus című tudományos-szerelmes dalban (remek példa arra, hogyan inspirálhat parazitikus, a másikat dependenciába taszító, sőt elpusztító érzelmeket megjelenítő dalt egy Candida-fertőzés...).

Mert itt a lényeg: a magában tán didaktikusnak tűnő művészi program ürügyén Björknek sikerült a csoda, s a téma dacára egy erősen személyes hangvételű, megkapó dalokkal teli igazi konceptalbumot készített, melyet legalább annyira átjár a lélek melege, mint mondjuk a lemeztektonika vagy éppen a molekuláris biológia narratívája. Nemcsak jól megírt szerzeményekről beszélhetünk, de az alapvetően visszafogott alaptónushoz képest többször és hangsúlyos pontokon meg is lódul a lemez - kellemes meglepetéseket szerezve a befogadónak. Az amúgy is izgalmas, sokféle módon tört ritmikájú dalokat néha egy adott számon belül is sikerül úgy megbolondítani, hogy csak úgy kapkodjuk a fejünket - ebben elvitathatatlan a zeneszerzés munkáját zömmel magára vállaló (és egy tableten elintéző) Björk mellé társuló zenecsinálók szerepe. Például a dubstep producerduó 16bité, akik a Crystalline végét pörgetik meg, és hajlítják át egészen breakcore-ba, valamint a Mutual Core textúrájának felborzolásában is főszerepet játszanak - együtt a régi kollaborátor (s az új számok maxijain is remixelő) Matthew Herberttel. Nem tudjuk, hogy a Biophilia közelebb visz-e a kozmológia vagy a mitokondriális DNS alapú genetikai kutatások megértéséhez, de annyi biztos, hogy jól esik hallgatni.

 

One Little Indian/Universal, 2011

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”