Tévé - Anyunak néha rossz napja van - Tara alteregói - sorozat

  • - köves -
  • 2009. július 30.

Zene

Ennél jobb pedigrével és gyanúsabb tartalommal rég indult tévésorozat a bevállalósak mezőnyében. A produceri piramis csúcsán Steven Spielberg személyesen, a szellemi anya szerepében Diablo Cody (a Juno Oscar-díjas forgatókönyvírója, volt sztriptíztáncos, önjáró médiaszemélyiség), a főszerepben pedig Toni Colette, aki nem kompenzálni jött át a nagyvászonról a kisképernyőre, hanem a kihívás kedvéért. A kihívás hivatalos neve disszociatív identitászavar, a nem hivatalos pedig Tara: férjezett, kétgyermekes, dolgozó asszony, akiből stresszhelyzetben kibuknak alternatív énjei.

Ennél jobb pedigrével és gyanúsabb tartalommal rég indult tévésorozat a bevállalósak mezőnyében. A produceri piramis csúcsán Steven Spielberg személyesen, a szellemi anya szerepében Diablo Cody (a Juno Oscar-díjas forgatókönyvírója, volt sztriptíztáncos, önjáró médiaszemélyiség), a főszerepben pedig Toni Colette, aki nem kompenzálni jött át a nagyvászonról a kisképernyőre, hanem a kihívás kedvéért. A kihívás hivatalos neve disszociatív identitászavar, a nem hivatalos pedig Tara: férjezett, kétgyermekes, dolgozó asszony, akiből stresszhelyzetben kibuknak alternatív énjei. Utoljára talán Jim Carreynek adatott meg a hollywoodi nagyok közül, hogy egynél több személyiséget alakítson egyazon szerepben, de az egy olyan műfajban történt, ahol senki sem kérte számon a többénűség korrekt ábrázolását. Tara alteregói viszont nem egy hardcore komédiában, hanem a középosztálybeli kertvárosi reáliák közepette kérnek szót maguknak, Amerikának azon a táján, melyet legutóbb a temetkezési vállalkozást üzemeltető Fisher fiúk tettek magukévá látványos sikerrel az Alan Ball-féle Sírhant művekben. Bár Fisheréknek is voltak orvosilag megkérdőjelezhető megnyilvánulásaik (néha elbeszélgettek a gondjaikra bízott halottakkal), Ball nem egy mentálhigiénés főműsorszám köré szervezte a családi szorongástalálkozót; hagyta, hadd másszanak ki a maguk tempójában a csontvázak a szekrényből. Cody mohóbb is, és sorozatügyekben járatlanabb is Ballnál: egyszerre akarják a dramaturgiai aprómunkát igénylő füves pályás szorongástérképet és a minden díjátadót könnyekig ható nagy attrakciót. Anyunak néha rossz napja van, ilyenkor felelős szülőből hol kurvás kamasz lánnyá, hol a fingja meggyújtásával kísérletező vadparaszttá, esetleg köténykés überháziasszonnyá válik, de apu a végletekig elnéző férj, a gyerekek pedig, amikor épp nem anyu alteregóit hajkurásszák, rendes sorozatkamaszokként szívnak: a kissrác meleg és reménytelenül szerelmes, a nagylány pasizik, de rendre rossz lóra tesz. Az anyu árnyékában tébláboló mellékszereplők mintha maguk is zavarban lennének, hogy mennyire kell az átváltozásokat a mindennapok megszokott részeként kezelni vagy éppenséggel nagyon kiakadni rajtuk: ez a tanácstalanság visszatérő motívummá növi ki magát, egy kicsit mindenki úgy játszik, mintha a polgári viselet alatt fehér köpenyt is viselne. Persze mi ez a dupla viselet ahhoz a három jól fejlett és egy növésben lévő énkéhez képest, amit Toni Colette-nek kell magánál tartania minden dramaturgiai eshetőségre felkészülve. Colette bűvésztáskájában jól megférnek mindahányan, s alkalomhoz illő fellépőruhája is van mindegyiknek. Külön kis attrakció minden jelenésük, melyek, ha tudományosan mégoly megalapozottak (a készítők, mint hírlik, rendesen konzultáltak a szakmával), elég hamar kiismerhetőek. Ami a gyógyításban előny, nem feltétlenül jön be egy tévésorozatnál, akkor már inkább a gyerekek problémái, nekik viszont nem írtak elég jó szövegeket - az nem az, hogy a filmmániás kissrác a családi ügyeket John Waters korai filmjeihez hasonlítja, az pedig kifejezetten ciki, hogy Spielberg filmjében Spielbergre kacsintgatunk egy cápás idézettel.

Az HBO-sorozat első epizódja: augusztus 4., 20.00

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.