Interjú

„Beatles turmixgépben”

László Viktor – Sexepil

  • Balkányi Nóra
  • 2015. február 15.

Zene

19 év után jött ki új lemezzel a nyolcvanas évek meghatározó underground zenekara, a Sexepil. A zenekar basszusgitárosát kérdeztük.

Magyar Narancs: Mostanában több zenekar is visszatért: a Liquid Limbs vagy a Hiperkarma új lemezzel jött ki, nemrég pedig a Jazzé­kiel hallatott magáról. Van valami a levegőben?

László Viktor: Mi alvó zenekar voltunk. Lassan, hét évig dolgoztunk, és addig nem szerettünk volna koncertezni, amíg nincsenek új számok. Ha korábban végzünk a stúdióban, hamarabb jön ki a lemez. Kicsit szarakodtunk, Tibi (Vangel Tibor, korábban a Sexepil dobosa, most énekese – B. N.) Walesben él, hosszú ideig nem volt frontemberünk sem. 2012-ben a retróbulikat csak Hegyinek csináltuk az ötvenedik szülinapjára (Hegyi Hill Zoltán az együttes énekese volt 89-ig – B. N.). Megkapta, csókolom.

MN: A lemezbemutatótok Facebook-oldalán van egy idézet, amely szerint „punk/dark/
rock volt/van/lesz”, és úgy szól, ahogyan 2014-ben kell. Hogyan kell szólni 2014-ben?

LV: Nehéz kérdés. Attól függ, milyen köntösbe rakod a zenét. Például elektronikus hangszerekkel írsz egy számot, és észre sem veszed, hogy az klasszikus rhythm and blues vagy Prince-szintű funky. Mi pop, rock, zúzós, néha indusztriális zenét játszunk. Nem is tudom ennél pontosabban belőni. Katyvasz. Amcsiban azt mondták, Beatles turmixgépben.

MN: A holland Mick Ness 2007-ben szállt ki, ő 89-től volt az énekesetek. Hogyan zajlott a frontembercsere?

LV: Zoli után a gitárszekció, Kocsis Tamás és én is énekeltünk kicsit. Később megint Zoli, aztán jött Mick, most pedig itt van Tibi. Kényes dolog a váltás, ez tény. A közönség mindig a frontembert nézi, hátul könnyebb cserélgetni. De mi mindig szerencsésen csináltuk. A Sexepil nem egy „Laci és a zenekar”-típusú banda, inkább csapat. Mickkel közösen megegyezős szakításunk volt.

MN: Többször mondtátok, hogy új lendülettel vágtok bele a koncertezésbe, és újra előkerülhetnek a külföldi fellépések. Mennyire látsz most előre?

LV: Az A38-as lemezbemutató után márciusra öt bulink van, pestiek is lesznek még, aztán jönnek a fesztiválok. Jövőre melegítenénk fel a kinti kapcsolatokat, addig újra jóknak kell lennünk. Be kell bizonyítani a szervezőirodáknak, hogy hahó, mi is tudunk még zenélgetni valamit.

MN: Mindig is jártatok külföldre, Mick Ness énekével angol nyelvre váltottatok. A szovjet blokkban, később az Egyesült Államokban is turnéztatok. Mennyire van bennetek, hogy most szintet lépnétek Európában?

LV: Ez mindig benne van az emberben valahol hátul. Hetvenéves koromban is erre fogok vágyni, ha élek. Viccet félretéve – sosem lehet tudni. Szerencsénk és jó kapcsolatrendszerünk is volt eddig, sokat dolgozunk. Megpróbáljuk. A befutás szélén hagytuk abba a kilencvenes évek elején.

MN: Akkoriban többször játszottatok ezres közönségeknek, a Quimby, a Tankcsapda formálódott, a Kispál még nem futott be. Miért hagytátok abba épp ekkor?

LV: Volt egy elátkozott lemezünk. Nyávogott a szalagos magnó, technikai okok miatt nem jutottunk előrébb. Körbejártuk a stúdiókat, újravettük az anyagokat, elkezdtünk veszekedni. Széthullott a dolog, mindenki másban kezdett pörögni. Én zenekaroknak és előadóművészeknek kezdtem zenét írni.

MN: Kiknek?

LV: Dopeman, Fekete Vonat, FreshFabrik, Ogli G. Csináltam vagy harminc lemezt, volt kiadóm is. Filmekben is dolgoztam, például Novák Eriknek írtam zenét a Nyóckerbe és a Fekete levesbe, Vagesznek a Kolorádó Kidbe. Dolgoztam egy stratégiai játékon is, harminc tracket kellett összerakni klasszikus zenétől autentikus japán és arab zenéig mindenből. Kihívás volt, élveztem.

MN: Az új lemezről ezt írtátok: „doomsday popzene, pre-apokaliptikus örömtánc”. Mennyiben szól ez az aktuális társadalmi helyzetnek?

LV: A szövegekben benne van ez a feeling. Nem tudatos, inkább ösztönös reakció. Mindenhol kellene egy nagy restart, átrendezés. Politikusokra kurvára nincs szükség, szakemberekre lenne. A léthez való jog nincsen tiszteletben tartva. Szerintem csak tudással lehet megoldani a dolgokat, az viszont itthon tönkre van téve. Szörnyű korcsosodást látok, rémisztő, nincs mese. De ebbe ne menjünk bele, nem akarok politikát csinálni magunkból.

MN: Ti a nyolcvanas években indultatok. Korábban nyilatkoztad: előfordult, hogy komolyan féltetek attól, hogy elvisznek. Ehhez képest is ilyen rossz a helyzet?

LV: A Sexepil előtt az ETA nevezetű punkzenekarban játszottam. Rendszerellenesek voltunk, sem jobb-, sem baloldalhoz nem tartoztunk, csak elmondtuk, mi a fasz van. Ez nem nagyon tetszett a hatalomnak. Volt olyan koncert, amikor tudtuk, hogy el akarnak vinni, ezért csak láláztunk és a Spiclit énekeltük el. Én megúsztam, de a basszusgitárosunkat és az énekesünket bevitték, meg is verték. Ehhez képest az emberek most is félnek.

A Sexepil lemezbemutató koncertje január 16-án lesz az A38 hajón

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”