Interjú

„Beatles turmixgépben”

László Viktor – Sexepil

  • Balkányi Nóra
  • 2015. február 15.

Zene

19 év után jött ki új lemezzel a nyolcvanas évek meghatározó underground zenekara, a Sexepil. A zenekar basszusgitárosát kérdeztük.

Magyar Narancs: Mostanában több zenekar is visszatért: a Liquid Limbs vagy a Hiperkarma új lemezzel jött ki, nemrég pedig a Jazzé­kiel hallatott magáról. Van valami a levegőben?

László Viktor: Mi alvó zenekar voltunk. Lassan, hét évig dolgoztunk, és addig nem szerettünk volna koncertezni, amíg nincsenek új számok. Ha korábban végzünk a stúdióban, hamarabb jön ki a lemez. Kicsit szarakodtunk, Tibi (Vangel Tibor, korábban a Sexepil dobosa, most énekese – B. N.) Walesben él, hosszú ideig nem volt frontemberünk sem. 2012-ben a retróbulikat csak Hegyinek csináltuk az ötvenedik szülinapjára (Hegyi Hill Zoltán az együttes énekese volt 89-ig – B. N.). Megkapta, csókolom.

MN: A lemezbemutatótok Facebook-oldalán van egy idézet, amely szerint „punk/dark/
rock volt/van/lesz”, és úgy szól, ahogyan 2014-ben kell. Hogyan kell szólni 2014-ben?

LV: Nehéz kérdés. Attól függ, milyen köntösbe rakod a zenét. Például elektronikus hangszerekkel írsz egy számot, és észre sem veszed, hogy az klasszikus rhythm and blues vagy Prince-szintű funky. Mi pop, rock, zúzós, néha indusztriális zenét játszunk. Nem is tudom ennél pontosabban belőni. Katyvasz. Amcsiban azt mondták, Beatles turmixgépben.

MN: A holland Mick Ness 2007-ben szállt ki, ő 89-től volt az énekesetek. Hogyan zajlott a frontembercsere?

LV: Zoli után a gitárszekció, Kocsis Tamás és én is énekeltünk kicsit. Később megint Zoli, aztán jött Mick, most pedig itt van Tibi. Kényes dolog a váltás, ez tény. A közönség mindig a frontembert nézi, hátul könnyebb cserélgetni. De mi mindig szerencsésen csináltuk. A Sexepil nem egy „Laci és a zenekar”-típusú banda, inkább csapat. Mickkel közösen megegyezős szakításunk volt.

MN: Többször mondtátok, hogy új lendülettel vágtok bele a koncertezésbe, és újra előkerülhetnek a külföldi fellépések. Mennyire látsz most előre?

LV: Az A38-as lemezbemutató után márciusra öt bulink van, pestiek is lesznek még, aztán jönnek a fesztiválok. Jövőre melegítenénk fel a kinti kapcsolatokat, addig újra jóknak kell lennünk. Be kell bizonyítani a szervezőirodáknak, hogy hahó, mi is tudunk még zenélgetni valamit.

MN: Mindig is jártatok külföldre, Mick Ness énekével angol nyelvre váltottatok. A szovjet blokkban, később az Egyesült Államokban is turnéztatok. Mennyire van bennetek, hogy most szintet lépnétek Európában?

LV: Ez mindig benne van az emberben valahol hátul. Hetvenéves koromban is erre fogok vágyni, ha élek. Viccet félretéve – sosem lehet tudni. Szerencsénk és jó kapcsolatrendszerünk is volt eddig, sokat dolgozunk. Megpróbáljuk. A befutás szélén hagytuk abba a kilencvenes évek elején.

MN: Akkoriban többször játszottatok ezres közönségeknek, a Quimby, a Tankcsapda formálódott, a Kispál még nem futott be. Miért hagytátok abba épp ekkor?

LV: Volt egy elátkozott lemezünk. Nyávogott a szalagos magnó, technikai okok miatt nem jutottunk előrébb. Körbejártuk a stúdiókat, újravettük az anyagokat, elkezdtünk veszekedni. Széthullott a dolog, mindenki másban kezdett pörögni. Én zenekaroknak és előadóművészeknek kezdtem zenét írni.

MN: Kiknek?

LV: Dopeman, Fekete Vonat, FreshFabrik, Ogli G. Csináltam vagy harminc lemezt, volt kiadóm is. Filmekben is dolgoztam, például Novák Eriknek írtam zenét a Nyóckerbe és a Fekete levesbe, Vagesznek a Kolorádó Kidbe. Dolgoztam egy stratégiai játékon is, harminc tracket kellett összerakni klasszikus zenétől autentikus japán és arab zenéig mindenből. Kihívás volt, élveztem.

MN: Az új lemezről ezt írtátok: „doomsday popzene, pre-apokaliptikus örömtánc”. Mennyiben szól ez az aktuális társadalmi helyzetnek?

LV: A szövegekben benne van ez a feeling. Nem tudatos, inkább ösztönös reakció. Mindenhol kellene egy nagy restart, átrendezés. Politikusokra kurvára nincs szükség, szakemberekre lenne. A léthez való jog nincsen tiszteletben tartva. Szerintem csak tudással lehet megoldani a dolgokat, az viszont itthon tönkre van téve. Szörnyű korcsosodást látok, rémisztő, nincs mese. De ebbe ne menjünk bele, nem akarok politikát csinálni magunkból.

MN: Ti a nyolcvanas években indultatok. Korábban nyilatkoztad: előfordult, hogy komolyan féltetek attól, hogy elvisznek. Ehhez képest is ilyen rossz a helyzet?

LV: A Sexepil előtt az ETA nevezetű punkzenekarban játszottam. Rendszerellenesek voltunk, sem jobb-, sem baloldalhoz nem tartoztunk, csak elmondtuk, mi a fasz van. Ez nem nagyon tetszett a hatalomnak. Volt olyan koncert, amikor tudtuk, hogy el akarnak vinni, ezért csak láláztunk és a Spiclit énekeltük el. Én megúsztam, de a basszusgitárosunkat és az énekesünket bevitték, meg is verték. Ehhez képest az emberek most is félnek.

A Sexepil lemezbemutató koncertje január 16-án lesz az A38 hajón

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, Jean-Marie Le Pen mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.