Lemez

Váratlan befutó

The Maccabees: Given To The Wild

Zene

Kevesen gondolhatták a London-Brighton-tengelyen mozgó Maccabeesről öt évvel ezelőtt, a Colour It In debütlemez kapcsán, hogy egyszer még fejlődőképes és fontos zenekarként fognak beszélni róluk.
Orlando Weeks és társai akkor szépen megbújtak a gyengülő brit gitárpopszíntér (magyarul: indie) másod-harmadvonalas együttesei között, és talán ezért is lepődtek meg sokan, hogy a 2009-es Wall Of Arms már komolyabb, érettebb munka lett. Talán a producerváltás okán: Stephen Streetet ugyanis Markus Dravs váltotta, a Maccabees pedig szép lassan elmozdult az Arcade Fire irányába.


Ez az irány a Given To The Wildon is megmaradt, pedig most az a Tom Goldsworthy felügyelte a munkálatokat, akiről az embernek inkább elektronikus(abb) produkciók jutnak az eszébe. Noha a zenészek David Bowie-t, Kate Busht és a Stone Rosest jelölték meg fő inspirációs forrásnak, a hallgatónak az a benyomása, hogy amit most hall, nem más, mint a Coldplay a U2-szerű stadionambíciók és az R&B-s haverok nélkül. Nyilván ez az a pont, ahol egy hipster azonnal abbahagyja a cikk olvasását, pedig szó sincs kínos hajlamokról, csupán jó hangszerelésről, izgalmas gitártémákról, jó kis dalokról, lebegős-filmzenés hangulatról és egységes színvonalról. A legtöbb szám lassan kezdődik, majd bombasztikus hömpölygésbe, pörgésbe torkollik: ilyen a fúvósokat is szerepeltető Child, a kicsit Talk Talk-os Feel To Follow, az Arcade Fire előtt maximálisan tisztelgő Go és a már most az év legjobb albumzárójának kikiáltható Grew Up At Midnight. Talán ráérünk még egy picit eltemetni a brit gitárpopot.

Fiction/Universal, 2012


Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.