Lemez

Váratlan befutó

The Maccabees: Given To The Wild

Zene

Kevesen gondolhatták a London-Brighton-tengelyen mozgó Maccabeesről öt évvel ezelőtt, a Colour It In debütlemez kapcsán, hogy egyszer még fejlődőképes és fontos zenekarként fognak beszélni róluk.
Orlando Weeks és társai akkor szépen megbújtak a gyengülő brit gitárpopszíntér (magyarul: indie) másod-harmadvonalas együttesei között, és talán ezért is lepődtek meg sokan, hogy a 2009-es Wall Of Arms már komolyabb, érettebb munka lett. Talán a producerváltás okán: Stephen Streetet ugyanis Markus Dravs váltotta, a Maccabees pedig szép lassan elmozdult az Arcade Fire irányába.


Ez az irány a Given To The Wildon is megmaradt, pedig most az a Tom Goldsworthy felügyelte a munkálatokat, akiről az embernek inkább elektronikus(abb) produkciók jutnak az eszébe. Noha a zenészek David Bowie-t, Kate Busht és a Stone Rosest jelölték meg fő inspirációs forrásnak, a hallgatónak az a benyomása, hogy amit most hall, nem más, mint a Coldplay a U2-szerű stadionambíciók és az R&B-s haverok nélkül. Nyilván ez az a pont, ahol egy hipster azonnal abbahagyja a cikk olvasását, pedig szó sincs kínos hajlamokról, csupán jó hangszerelésről, izgalmas gitártémákról, jó kis dalokról, lebegős-filmzenés hangulatról és egységes színvonalról. A legtöbb szám lassan kezdődik, majd bombasztikus hömpölygésbe, pörgésbe torkollik: ilyen a fúvósokat is szerepeltető Child, a kicsit Talk Talk-os Feel To Follow, az Arcade Fire előtt maximálisan tisztelgő Go és a már most az év legjobb albumzárójának kikiáltható Grew Up At Midnight. Talán ráérünk még egy picit eltemetni a brit gitárpopot.

Fiction/Universal, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.