Lemez

Tiga: No Fantasy Required

  • - minek -
  • 2016. április 24.

Zene

Tiga Sontag már 7 éve nem adott ki albumot, úgyhogy éppen ideje volt, hogy előálljon egy nagylemezzel. Másrészről mostanában azt sem rejtette véka alá, hogy nem érdekli túlságosan az albumkészítés – ebben az évtizedben inkább erős maxikkal jelentkezett (ezek egy része fel is került a No Fantasy Required számai közé).

Mindezek ellenére egyáltalán nem érdektelen, amit csinál, a lemezen pedig, címére rácáfolva, korántsem az izzadtságszag és a kényszer érződik. Először is még mindig tud számokat írni, legyenek bár ezek kváziromantikus elektropopdalok (Having So Much Fun, Tell Me Your Secret) vagy kis fricskák (mint a szórakoztató 3 Rules). Ráadásul tudja, hogy kivel kell dolgoznia: mindenekelőtt a szerzőként és producerként három számon is közreműködő Matthew Deart kell emlegetnünk, akinél az alkotói termékenység rendre ötletes megoldásokkal és gusztusos tálalással párosul, ráadásul zenéit is képes Tiga komplikált alkotói énjéhez passzítani. De jó helyen bukkan fel Jake Shears (a Make Me Fall In Love megintcsak az érzelmes diszkóvonalat erősíti), ahogy Quinn Whalleyvel (Always) és Hudson Mohawke-kal (Planet E) is jót húzott. Utóbbi darabok kapcsán az album további erényeit kell emlegetnünk: miközben Tiga egy percre sem esik ki az album saját ritmusából, remek 4/4-es tánczenék kerülnek ki a keze alól. Na jó, mondjuk a Plush nem éppen a legfrissebb eresztés, ahogy a Bugatti sem, de ez az ötven perc így is jóval több, mint holmi szórakoztató kitérő Tiga kisebb szabású művekkel sűrűn rakott pályáján.

Counter/Neon Music, 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.