Lemez

Tiga: No Fantasy Required

  • - minek -
  • 2016. április 24.

Zene

Tiga Sontag már 7 éve nem adott ki albumot, úgyhogy éppen ideje volt, hogy előálljon egy nagylemezzel. Másrészről mostanában azt sem rejtette véka alá, hogy nem érdekli túlságosan az albumkészítés – ebben az évtizedben inkább erős maxikkal jelentkezett (ezek egy része fel is került a No Fantasy Required számai közé).

Mindezek ellenére egyáltalán nem érdektelen, amit csinál, a lemezen pedig, címére rácáfolva, korántsem az izzadtságszag és a kényszer érződik. Először is még mindig tud számokat írni, legyenek bár ezek kváziromantikus elektropopdalok (Having So Much Fun, Tell Me Your Secret) vagy kis fricskák (mint a szórakoztató 3 Rules). Ráadásul tudja, hogy kivel kell dolgoznia: mindenekelőtt a szerzőként és producerként három számon is közreműködő Matthew Deart kell emlegetnünk, akinél az alkotói termékenység rendre ötletes megoldásokkal és gusztusos tálalással párosul, ráadásul zenéit is képes Tiga komplikált alkotói énjéhez passzítani. De jó helyen bukkan fel Jake Shears (a Make Me Fall In Love megintcsak az érzelmes diszkóvonalat erősíti), ahogy Quinn Whalleyvel (Always) és Hudson Mohawke-kal (Planet E) is jót húzott. Utóbbi darabok kapcsán az album további erényeit kell emlegetnünk: miközben Tiga egy percre sem esik ki az album saját ritmusából, remek 4/4-es tánczenék kerülnek ki a keze alól. Na jó, mondjuk a Plush nem éppen a legfrissebb eresztés, ahogy a Bugatti sem, de ez az ötven perc így is jóval több, mint holmi szórakoztató kitérő Tiga kisebb szabású művekkel sűrűn rakott pályáján.

Counter/Neon Music, 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.