Lemez

Tiga: No Fantasy Required

  • - minek -
  • 2016. április 24.

Zene

Tiga Sontag már 7 éve nem adott ki albumot, úgyhogy éppen ideje volt, hogy előálljon egy nagylemezzel. Másrészről mostanában azt sem rejtette véka alá, hogy nem érdekli túlságosan az albumkészítés – ebben az évtizedben inkább erős maxikkal jelentkezett (ezek egy része fel is került a No Fantasy Required számai közé).

Mindezek ellenére egyáltalán nem érdektelen, amit csinál, a lemezen pedig, címére rácáfolva, korántsem az izzadtságszag és a kényszer érződik. Először is még mindig tud számokat írni, legyenek bár ezek kváziromantikus elektropopdalok (Having So Much Fun, Tell Me Your Secret) vagy kis fricskák (mint a szórakoztató 3 Rules). Ráadásul tudja, hogy kivel kell dolgoznia: mindenekelőtt a szerzőként és producerként három számon is közreműködő Matthew Deart kell emlegetnünk, akinél az alkotói termékenység rendre ötletes megoldásokkal és gusztusos tálalással párosul, ráadásul zenéit is képes Tiga komplikált alkotói énjéhez passzítani. De jó helyen bukkan fel Jake Shears (a Make Me Fall In Love megintcsak az érzelmes diszkóvonalat erősíti), ahogy Quinn Whalleyvel (Always) és Hudson Mohawke-kal (Planet E) is jót húzott. Utóbbi darabok kapcsán az album további erényeit kell emlegetnünk: miközben Tiga egy percre sem esik ki az album saját ritmusából, remek 4/4-es tánczenék kerülnek ki a keze alól. Na jó, mondjuk a Plush nem éppen a legfrissebb eresztés, ahogy a Bugatti sem, de ez az ötven perc így is jóval több, mint holmi szórakoztató kitérő Tiga kisebb szabású művekkel sűrűn rakott pályáján.

Counter/Neon Music, 2016

alá

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.